waarom geen bonte welsh ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

waarom geen bonte welsh ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:44

ik heb een bonte welsh hengtje
en ik krijg er geen papieren bij om dat ie bont is en dat is niet toegestaand wat vinden jullie daar van
ik vindt het wel jammer

wat jij loopt mooi mooie bouw ?
vinden jullie het niet jammer ??

hier even foto van mijne
Afbeelding

Jemawi

Re: waarom geen bonte welsh ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:49

Ik denk dat je topic hier wat verkeerd staat...

Maar idd leuk paardje, ik weet ook niet waarom het stamboek bont niet erkend. Wat voor reden hebben ze opgegeven? Ben er wel benieuwd naar.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:56

Dat is gewoon de regel van het stamboek, dat ze geen bonte Welshponys erkennen. Net zoals Friezen alleen maar zwart mogen zijn met zo min mogelijk aftekeningen en New Foresters ook niet bont mogen zijn. Ik weet niet precies waarom die regel is ingesteld maar zo is het nu eenmaal dus je zal er helaas nooit een papier voor kunnen krijgen denk ik...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:00

het gaat me niet om papier hijs is me er zekker niet minder waard op
maar is altijd leuk papiertje er bij

maar wou gewoon jullie mening

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 01:16

Ik verplaats je topic even naar rassenpraat.

Bij de Welsh ponies is platenbont niet toegestaan Het panterbont is wel toegestaan (appaloosa), maar komt niet zo heel veel voor. Dat komt omdat echte platenbonten niet voorkomen in het Welsh ras. Deze kleur bestaat simpelweg niet bij de Welshes. Dit dus om te voorkomen dat mensen doelbewust Shetlanders gingen gebruiken om Welshes mee te fokken.

Heb je toch en bonte welsh gezien? hooogstwaarschijnlijk is dit een Sabino. Een Sabino is een soort kleur waarbij het wit aan het hoofd en aan de benen wat uitbundig verder gaat. Het gaat tot aan het lijf toe. Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan spreken we van Sabino, niet van platenbont. Voor een leek is dat moeilijk te zien... De goede schetser zou het echter wel moeten weten. Kijk naar deze pony: Zij is een Sabino.. geen platenbonte..
Afbeelding

En dit is een bonte
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:58

Bont word idd niet toegestaan... dat is gewoon zo en altijd al geweest... Die kleur kwam niet voor onder de Welshjes...
Daarom kan je pony ook geen papier krijgen omdat als beide ouders Welsh zijn... zijn ze beide effen van kleur... en effen x effen kan geen bont uit komen...
Dus waarschijnlijk is jouw pony niet 100% Welsh...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:20

Het wit zit toch alleen aan de benen vast? Is het dan geen Sabino?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:39

Dat zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn... ookal ziet hij er behoorlijk platenbont uit Schijnheilig Haha!
Maar ik denk dat dan eerst zijn DNA getest moet worden...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:49

Je pony zal niet opgenomen worden omdat het geen 100% welsh is, niet alleen door de kleur.
Idd bont komt niet voor bij welshjes dus jouw pony kan nooit een welsh zijn, misschien een kruising maar een kruising is een kruising, en geen echte welsh.
Sabino heeft meestal alleen witte benen en blessen, een enkele keer komt er dan zo´n maximaal sabino uitrollen dat is vrij zeldzaam.
Zo´n dier is echter niet normaal bont zoals Heike al zegt, ze zijn vaak grillig/vlekkerig getekend.

Heike ik heb trouwens nog nooit van appaloosa bij welsh gehoord?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:18

Meavey schreef:
Je pony zal niet opgenomen worden omdat het geen 100% welsh is, niet alleen door de kleur.
Idd bont komt niet voor bij welshjes dus jouw pony kan nooit een welsh zijn, misschien een kruising maar een kruising is een kruising, en geen echte welsh.
Sabino heeft meestal alleen witte benen en blessen, een enkele keer komt er dan zo´n maximaal sabino uitrollen dat is vrij zeldzaam.
Zo´n dier is echter niet normaal bont zoals Heike al zegt, ze zijn vaak grillig/vlekkerig getekend.

Maar denk je niet dat deze pony ook grillig/vlekkerig getekend zal zijn? Hij heeft namelijk op de foto een wintervacht, de randen van de aftekening zijn ook niet scherp zo te zien.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:49

gabyfedde schreef:
Meavey schreef:

Maar denk je niet dat deze pony ook grillig/vlekkerig getekend zal zijn? Hij heeft namelijk op de foto een wintervacht, de randen van de aftekening zijn ook niet scherp zo te zien.

Hihi nee sabino is heel anders getekend dan normaal, dit is bv een max sabino:
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:41

Dat is idd een echt Sabino...

Heb iemand op MSN... die hadden afgelopen jaar ook een max sabino Welshveulen... die kwam wel heel dicht in de buurt van Bont... maar toch wel te zien dat het Sabino was...

Als ik em tref op MSN zal ik even vragen of hij een foto heeft Knipoog Haha!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:46

rocky zijn vaders was een welsh zijn moeder was 75 % welsh nog iets
maar hoef geen papieren bij hem hij is voor mij de beste vriend maar vroeg het me gewoon af

want heb al een welsh gehad met goed papier

dit is lindy

Afbeelding
de derde ( de vos ) is lindy en had papier ( goed papier ) daar tussen staat het veulen van lindy wordt hoogwaarschijdelijk blauw schimmel
( vader was grijs )

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:28

ik wil trouwens niet zeuren maar al het witte wat bij rocky zit zit komt van uit zijn bennen wat is dit nou een pant bonte of gewoon een bonte

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:32

miriamrocky schreef:
rocky zijn vaders was een welsh zijn moeder was 75 % welsh nog iets
maar hoef geen papieren bij hem hij is voor mij de beste vriend maar vroeg het me gewoon af

want heb al een welsh gehad met goed papier

dit is lindy

Afbeelding
de derde ( de vos ) is lindy en had papier ( goed papier ) daar tussen staat het veulen van lindy wordt hoogwaarschijdelijk blauw schimmel
( vader is rocky )

was de verkerde foto maar hier is het ook te zien

ik dacht dat ik het veulen van tyco was maar was veulen van mij rocky sorry voor de fout

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:12

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 06:47

Of het vanuit de benen komt heeft niks te maken met sabino, dat heeft te maken met de onderverdeling die er weer is in platenbont, namelijk overo en tobiano.
En ik vind het terecht dat je er geen volle papieren bij krijgt, het is geen raszuivere welsh pony. Wel zou je er misschien een hulpstamboek papier bij kunnen krijgen? Bij de New Forest kun je niet zuivere New Foresters die wel minsten 25% New Forest zijn in het sportregister zetten.
Maar waarom wil je er papieren bij? Het is een niet raszuivere niet goedgekeurde hengst, voor de fokkerij dus waardeloos.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:09

misschien gewoon accepteren dat ie geen papieren heeft? Als je graag naar keuringen wilt had je een pony met papieren moeten kopen

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:10

Bij de Welsh hebben we daarvoor de halfbloedsectie, maar die is alleen voor pony's met ouders die allebei in een of ander stamboek geregistreerd staan.
Voor hengsten geldt een minimum maat van 1m40 (max. 1m56.9) en de pony moet minimaal 25% Welshbloed voeren.
Bovendien is het een eis dat de Welsheigenschappen bewaard zijn.
Dus ik neem aan dat dat betekent, dat ook hier platenbont niet is toegestaan.
Dat bont binnen het stamboek niet is toegestaan komt omdat dat wijst op Shetlandbloed. Bij Welshpony's komt deze kleur van nature niet voor. In de tijd dat kleine pony's in de mijnen werden gebruikt, werd er nogal eens met Shetlanders gekruist om de maat te drukken. Maar omdat men het ras sinds een jaar of tachtig "zuiver" wil fokken, worden dus pony's die door hun kleur aangeven niet vrij van Shettenbloed te zijn uitgesloten van het stamboek.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:18

Ik vind het een heel mooi beestje, en ik zie ook niet wááróm het niet mag Scheve mond .
Wel jammer, maarja, zonder papieren is ie even mooi als met *LOL* !

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:18

Als het goed is is er wel een welsh "hot spot" die is opgenomen in het stamboek al weet ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen.
Pablopicasso hier op bokt weet daar waarschijnlijk meer van omdat zij die bijna gekocht hadden en later in een tijdschrift tegen kwamen dat hij opgenomen was in het stamboek. ik zal het wel eens navragen.