Een veulen, en nu...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Een veulen, en nu...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:00

Op 26 januari is mijn pony bevallen van een prachtige zoon (zie topic; hoera het is een zoon). In mei gaan ze samen lekker voor drie maanden het land op en dan afspenen en gaat het veulen naar een nieuw baasje. Maar hoe pak je het in de tussen tijd aan. Het veulen was een complete verrassing voor mij (je gelooft het niet, maar het is echt waar..), dus heb eigenlijk helemaal geen idee hoe ik het nu verder moet aanpakken. Wanneer ga je er voor het eerst weer op Verward ? Wanneer begin je het veulen te leren dat het af en toe ook alleen op stal moet staan? En hoe doen jullie het qua ontwormen? Hulp Tong uitsteken !!

fen

Re: Een veulen, en nu...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:25

Wij beginnen al terug te rijden na een paar dagen. Eerst niet te lang, en dan geleidelijk opbouwen. Dan is de kleine van in het begin gewoon om af en toe eens alleen te zitten.
Wij doen het veulen ook snel een halster op: in het begin blijven ze goed bij de moeder, da's gemakkelijk om ze te laten wennen aan het touw, ze lopen gewoon mee.
Wat ontwormen betreft: de eerste keer op 2 weken en dan om de 3 weken. Eens ze een maand of 3 zijn om de maand.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:03

rijden doen wij vanaf 14 dagen na bevalling.
dan leert het veulen meteen af en toe alleen achter te blijven. Wel zorg ik ervoor dat iemand in de buurt van de stal is.
Dit jaar merkten wij bij ons veulen dat ze meer op haar gemak was als ze achter bleef bij de andere merrie in de wei, maar toen was ze al wel wat ouder.

Halster gaat dag na geboorte om, maar niet in de wei. Dus als ze even op stal staan oid. Poetsen doen we dan ook, rustig opbouwen. zo ook met de hoefjes. Gewoon laten wennen aan aanrakingen ed.

1e ontworming merrie en veulen op 10 dagen
daarna weet ik het nooit uit mijn hoofd....

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:08

Met rijden/longeren beginnen wij al na een paar dagen. Vanaf het begin wordt het veulen in de hand genomen, dwz een halster om, en veel aaien, voetjes oppakken, enz. Ontwormen doen wij na 9 dagen en dan vervolgens om de 8 a 10 weken.

kimmytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:33

hey

als ik jou was zou ik het boek: van veulen tot volwassen paard kopen.

dat is een heel handig boek met alles beschreven! van selectie van de hengst en merrie naar de bevalling, eerste opvoeding en rijden... en allles wat er tussen zit!

ik zou je 1 ding aanraden.... maak het veulen eerts handmak... dat die niet meer hard voor je wegrent.... en dan ook niet meer dan dat!
daar worden ze alleen maar heeeeel vervelend van!
(and believe me...... i can know it :p)

xx kimmy