Dekken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 13:30

hallo, ik had een vraagje ik wil mijn merrie laten dekken, ik vroeg me alleen af wat voor kosten er nog meer bij komen....... het dekgeld weet ik, maar evt dierenarts kosten, stamboek kosten etc. etc. eigenlijk alle kosten die bij de dekking komen kijken....... alvast heel erg bedankt, xxx Jessy

eVeLyNtJuHhH

Re: Dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:37

in prinsipe hoeft er bij de dekking geen dierenarts bij te komen... alleen als er iets mis gaat ofzo..
Verder heb ik geen idee wat de stamboek kosten zijn, maar geloof niet zo heel duur hoor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:53

Ik ben het niet zo met Evelientjuh(typen zoals het er staat is me teveel werk Knipoog ) eens

Aangezien bijna alle warmbloedhengsten via KI dekken zul je toch echt een veearts nodig hebben en als het tegenzit wel meer dan 1 keer.
Als je merrie goed hengstig is en je laat hem komen dan kan hij niet altijd meteen insemineren, misschien moet hij later nog een keer terugkomen.
En dan zijn ook lang niet alle merries na één keer insemineren drachtig...

Je kunt je merrie ook op het station zetten voor het insemineren, reken dan maar op 7-9 euro per nacht. Dat hangt een beetje van het adres af.

Stamboekkossten zijn verschillend per stamboek. Bij Zangersheide ben je geloof ik voor 150 euro helemaal klaar(incl. chippen, schetsen etc.). Ik betaalde bij het NRPS geloof ik 80 euro ofzo. KWPN zou ik niet weten, maar is meestal wel duurder dan het NRPS Ja
(En je moet natuurlijk zelf al lid zijn van het stamboek om het veulen te kunnen registreren...)

En dan tijdens de dracht nog een aantal keren opvoelen/scannen voor onder andere tweelingdracht.
Het kan zijn dat je bij de bevalling een veearts nodig hebt, anders laat je hem/haar wsl even goed wel even komen de volgende dag Ja (ik iig wel, was voor mij de eerste keer dus wilde toch wel zeker weten of alles goed was)

En als het tegenzit krijg je nog te maken met complicaties tijdens of na de dracht. Koliek, uierontsteking etc.
(ik heb zelf tijdens de dracht geen problemen gehad, maar ruim een maand na het spenen kreeg mijn merrie een flinke uierontsteking(uiteraard in het weekend Knipoog ), daar was ik in totaal wel een honderdje of twee aan kwijt Bloos )

Het is dus moeilijk in te schatten hoeveel extra kosten erbij komen. Een aantal kun je zeker incalculeren, de rest is afhankelijk van hoe de dracht en bevalling verlopen.

Wat voor merrie heb je ook weer en heb je al een hengst in gedachten of niet?

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:01

gomir schreef:
Ik ben het niet zo met Evelientjuh(typen zoals het er staat is me teveel werk Knipoog ) eens

Aangezien bijna alle warmbloedhengsten via KI dekken zul je toch echt een veearts nodig hebben en als het tegenzit wel meer dan 1 keer.
Als je merrie goed hengstig is en je laat hem komen dan kan hij niet altijd meteen insemineren, misschien moet hij later nog een keer terugkomen.

Je kunt je merrie ook op het station zetten voor het insemineren, reken dan maar op 7-9 euro per nacht. Dat hangt een beetje van het adres af.

[/size]

Mijn merrie heeft al 3 x een veulentje gehad en geen 1 keer hoefde er een dierenarts bij te komen Vork
Ook ging het dekken in 1 x goed, natuurlijk verschilt dat per paard maar ik ken toch meer merries waar geen dierenarts bij hoefde te komen dan waar wel een dierenarts bij hoefde te komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:04

Bij de warmbloedpaarden wordt bijna alles via KI gedaan en dan zal er toch iemand moeten komen insemineren...(en hier in de regio is dat meestal gewoon de veearts)

Mijn merrie is toen wel natuurlijk gedekt, maar ik ben toch wel wezen opvoelen om te kijken of ze drachtig was(anders was ze weer terug gegaan naar de hengst) en nog een keer voor tweelingdracht.
Je kunt het natuurlijk ook gokken, maar dat is mij te riskant. (en ook erg jammer als ze einde van het seizoen toch niet drachtig zijn, terwijl je nog wel vier keer naar de hengst had gekund met de merrie...)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:23

eVeLyNtJuHhH schreef:
gomir schreef:

[/size]

Mijn merrie heeft al 3 x een veulentje gehad en geen 1 keer hoefde er een dierenarts bij te komen Vork
Ook ging het dekken in 1 x goed, natuurlijk verschilt dat per paard maar ik ken toch meer merries waar geen dierenarts bij hoefde te komen dan waar wel een dierenarts bij hoefde te komen.

Laat me raden die van jou is natuurlijk gedekt. Goh als jij denkt dat je met het betalen van het dekgeld er vanaf bent ben je niet goed wijs. Ieder serieuze fokker laat zijn merries scannen op drachtigheid, tweelingdracht. Sommige merries hebben speciale hormonen nodig om een dracht te kunnen volhouden. De ene dracht is ook de andere niet bij hetzelfde paard.

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:27

Citaat:
Laat me raden die van jou is natuurlijk gedekt. Goh als jij denkt dat je met het betalen van het dekgeld er vanaf bent ben je niet goed wijs. Ieder serieuze fokker laat zijn merries scannen op drachtigheid, tweelingdracht. Sommige merries hebben speciale hormonen nodig om een dracht te kunnen volhouden. De ene dracht is ook de andere niet bij hetzelfde paard.

De eerste 2 dekkingen weet ik niet, (heb ik alleen gehoord, was ze nog niet van ons) De derde dekking is idd natuurlijk gebeurt.
Ik denk heus niet dat je met het betalen van het dekgeld ervan af bent hoor...
En je hoeft ook niet meteen zo agressief te reageren hoor dat ik niet wij ben en dit en dat. je kan het ook NORMAAL zeggen... Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:31

onze andere merrie is ook bij ons bevallen, toen wij haar kochten zat ze op 5 maanden...... dus bevalling etc. hebben we al mee gemaakt, ook hebben we haar nog een keer laten opvoelen........
at Gomir; ik heb een westfalen merrie van 1.68 m ze is koolzwart... (verkleurt verschrikkelijk in de zomer) ik wil haar dit jaar graag door een goed bewegende Pling (vooral draf)Dressuur hengst laten dekken.....die ook wel iets in de sport heeft bereikt (wat een eisen he??) en het liefst een zwarte.... (ik weet dat je dan nog geen garantie op een zwart veulen hebt..) dus dat was mn waslijst Tong uitsteken
xxx Jessy

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:04

9 van de 10 hengsetn houders dekken op eisprong. Wij dus ook. Dus er moet vooraf gescand worden (folikel controle)

na 18 dagen 2 ling scanne.. tja het is voor de best wil van de merrie EN veulen..

Als je voor een kwartje op de eerste rang wilt zitten. moet je geen dieren gaan fokken..
dat kost geld,, en dat is het ook waard!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 20:56

dus Cayusejuhh als ik het goed begrijp, hebben jullie ook hengsten???? wat voor hengsten hebben jullie dan???

enne natuurlijk wil ik het beste voor mn paard, en het toekomstige veulen, en daarvoor wil ik ook best geld uitgeven, daar hou ik nou eenmaal van....... Tong uitsteken

kimmytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:14

hey

het ligt eraan hoe je hem wil laten dekken
wil je het via KI? of gewoon natuurlijk?
en dan als je het via ki doet dan hangt het van je da af....
ik zou dan even naar je da bellen wat de kosten zijn.....

ik zelf ben wel voorstander van de ki ... zal ik eerlijk zijn....

xx kimmy

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:12

saffier schreef:
dus Cayusejuhh als ik het goed begrijp, hebben jullie ook hengsten???? wat voor hengsten hebben jullie dan???

enne natuurlijk wil ik het beste voor mn paard, en het toekomstige veulen, en daarvoor wil ik ook best geld uitgeven, daar hou ik nou eenmaal van....... Tong uitsteken

wij hebben tinkerdekhengsten. geen rijpaarden dus Haha!