staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paulanda

staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:42

wist niet of dat hier hoorde,maar goed anders hoor ik het wel Haha!

Ik heb dus 2 bijna 3 jaar oude paarden,waarvan 1 een merrie,die ik van de zomer in midden beemster voor ster wil laten gaan,nou werd mij verteld dat je toch echt niet met ongeknipte/geschoren staart kan aankomen daar,het gaat dus om de bovenkant,daar heb ik de haren gewoon lang net als de rest en wil het eigenlijk denk ik zo houden.

Zijn er meer mensen die dit doen op een keuring of is het uit den boze?mag je niet gewoon een invlecht in maken?
Zelfde vraag voor knippen voelharen rond mond,dat laat ik ook altijd zitten en haren uit oren knip ik alleen recht af,om nou allerlei van dit soort dingen te doen voor die paar minuten dat je haar voorsteld Lips are sealed
Haren oren en mond groeien wel weer aan maar omdie staart weer zo lang te krijgen duurt eeuwig.

graag jullie adviezen Tong uitsteken

ibikus

Re: staart verplicht bijtrimme op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:44

Vlechten moet je nooit doen,
dan dragen ze die staart altijd op zo'n typische knijperige manier.
Ik zou altijd scheren, ik doe dat bij alle paarden.
Het staat gewoon veel verzorgder en het model komt zo beter uit de verf. Een bilpartij lijkt met een opgeschoren staart veel ronder dan met een kwast.

Dees

Re: staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:50

Voor een keuring zou ik dus zelf nooit de zijkanten van de staartwortel kaal halen, ik heb zo'n hekel aan die afgeschoren staartzijdes... niets voor mij.
Gelukkig beheers ik het invlechten van staartwortels aardig, mijn dieren tonen nooit een knijperige staartdracht na invlechten... Verward

Bij merries vind ik het juist wel charmant staan, eigenlijk.
Ik heb nu trouwens een ruin op stal, ben benieuwd hoe ik er volgende zomer dus over denk (vind een ruin met gevlochten staat toch ietwat.. nouja, je snapt het wel Haha! )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:52

Moet je op keuringen maar eens vergelijken Dees,
de dieren met geschoren staarten dragen die mooier dan de dieren met gevlochten staarten.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:55

Dat lijkt dan waarschijnlijk alleen zo.
Als ik een vlecht maak, heeft een paard daar geen last van en uit zich dan ook niet in knijpen. Als je het maar niet te strak vlecht.

Vergelijk het je eigen haar dat je invlecht, als het te strak zit krigj je koppijn. Als het gewoon zit niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:58

zoekie schreef:
Dat lijkt dan waarschijnlijk alleen zo.
Als ik een vlecht maak, heeft een paard daar geen last van en uit zich dan ook niet in knijpen. Als je het maar niet te strak vlecht.

Vergelijk het je eigen haar dat je invlecht, als het te strak zit krigj je koppijn. Als het gewoon zit niet.

Dat zal best, maar binnen het KWPN wordt het toch als een beetje penny gezien.
Het zijn vaak wat minder ervaren keuringgangers die het doen en daarnaast zie je vaak dat het bij die merries nooit eerder gebeurt is dus reageren ze er op ook al is het niet zo strak gevlochten.

Ik zou het voor een KWPN keuring niet aanraden.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:59

hmm, misschien wel, maar ik ben het ook wel met Dees eens, ik vind het zo spuuglelijk zo'n geschoren staart. Bovendien duurt het jaren eer het weer mooi bijgegroeid is, ze lopen eerst een hele tijd voor schut met stekels of zo'n rare kwast bovenaan. Ik ga de staart van mijn merrie ook niet scheren voor de keuring deze zomer, zal waarschijnlijk wel vlechten worden.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:00

Ik ben ook absoluut een liefhebber van de geschoren zijkanten, maar dat terzijde.

Ik zie regelmatig ingevlochten staarten op keuringen, dat mag gewoon. Het is ook de enige optie die je hebt wanneer je het niet wilt knippen of scheren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:25

Sorry dat ik het zeg maar ik vind het kinklare onzin dat paarden met gevlochten staarten geknepen lopen. Ten eerste moet je de staart niet te strak vlechten, ten tweede moet je hem ook niet te laag vlechten want dan toont hij uiteraard geknepen. Ten derde zijn er stallen die meerdere paarden voorbrengen en het is voor hen dan stukken sneller om de staarten te scheren. Ik vlecht altijd de staarten in. Heb er nog nooit slecht commentaar of een slechte plaatsing door gekregen. Ik vind een gevlochten staart nu eenmaal veel mooier dan een geschoren staart. Ik denk trouwens dat die stoppels het paard irriteren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:41

alleen een staart scheren voor de keuring zou ik nooit doen Verward voor die 5 minuten show zit je nog twee jaar met de gebakken peren, voordat het weer mooi aangegroeid is (dan maar invlechten)
ik vind een geschoren staart gewoon niet mooi
als het paard gewoon goed is word ze toch wel ster Knipoog

dat je voor een penny meisje aangezien word als je de staart niet scheert lijkt mij niet, het is gewoon een kwestie van smaak Bloos
bij jumping Amsterdam liepen veel toppaarden met een (prachtige)ongeschoren staart zowel bij het springen als bij dressuur Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:22

Het ligt een beetje aan je insteek.............

-- > Wil je de merrie presenteren zoals je het zelf mooi vindt, dan wellicht niet opscheren.
-- > Maar als je de merrie graag STER wilt krijgen.......... O P S C H E R E N. Tot op het VEL; zo smal mogelijk en goed lang. (geeft een optische verlenging van de kruislijn)

Haha! Haha! Haha!
(en dat vind ik ook VEEL mooier. Ooit een miss-verkiezing gezien met dames in overall ???)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:32

unamie schreef:
alleen een staart scheren voor de keuring zou ik nooit doen Verward voor die 5 minuten show zit je nog twee jaar met de gebakken peren, voordat het weer mooi aangegroeid is

De waardering van die 5 minuten geldt voor de rest van haar leven Pling

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:44

Petra,
ik vind het NRPS niet te vergelijken met het KWPN, al helemaal niet wat aanbod betreft. De paarden met veel Arabisch bloed dragen de staart sowieso toch al anders.

Persoonlijk vind ik dus niet dat je met de gebakken peren blijft zitten, bij mij lopen ze allemaal het hele jaar door met opgeschoren staarten, zelfs de fokmerrie.
De ongeschoren staarten op Jumping vond ik ook geen porem, de gevlochten staart van Olright vond ik zo mogelijk nog lelijker.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:49

Persoonlijk zou ik toch voor het scheren gaan......

You never make a first impression the second time.

De eerste indruk is heel belangrijk, als je dan ook nog jury's treft die het opscheren prachtig vinden voor een paard dan maak je geen pluspuntje.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:55

Sjuimpje schreef:
Petra,
ik vind het NRPS niet te vergelijken met het KWPN, al helemaal niet wat aanbod betreft. De paarden met veel Arabisch bloed dragen de staart sowieso toch al anders.

Persoonlijk vind ik dus niet dat je met de gebakken peren blijft zitten, bij mij lopen ze allemaal het hele jaar door met opgeschoren staarten, zelfs de fokmerrie.
De ongeschoren staarten op Jumping vond ik ook geen porem, de gevlochten staart van Olright vond ik zo mogelijk nog lelijker.

De mijne zijn eigenlijk KWPN'ers als je hun bloedlijn ziet. Haha!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:28

Ik ga de staart van mijn merrie scheren voor de keuring. Ik vind de bilpartij dan mooier overkomen, het wordt dan mooi geaccentueerd. En inderdaad, een eerste indruk maar je maar één keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:43

ook al zijn het maar 5 min. toch doen...je moet doen wat de jury mooi vind....en dat is een opgechoren staart Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:02

Of gewoon ongeschoren en niet gevlochten. Knipoog Niet bij alle paarden staat een geschoren staart mooi (en mijn persoonlijke voorkeur heeft het ook niet). Vlechten zou ik zeker niet doen. Ik heb op de keuringen genoeg paarden gezien die een gewoon gedragen ongeschoren staart hadden en die uiteindelijk ook gewoon ster werden. Het hangt dus niet af van die staart Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:06

Inderdaad, het is altijd zo geweest dat de keus van de jury bepalend is...zou toch zonde zijn dat je paard geen ster wordt door een ongeschoren staart. Dat het minder mooi is, is helaas niet anders, maar ik vind juist de kont mooi rond uitkomen en het paard heeft er zelf weinig last van...ik vind vlechten ook kunnen maar dan wel strak en dun. Dat dikke vind ik dus niet mooi omdat dan de vlecht geaccentueerd wordt ipv de kont...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:48

Ik heb mijn merrie ook steeds gevlochten voor de keuring Haha!

Geen enkele sprake van knijperig lopen, ze liep voortreffelijk.

En als de sterverklaring alleen van de staart af moet hangen....... dan twijfel ik aan het feit of je paard uberhaupt een sterverklaring verdient !!!
Hyper!

Als je paard er verzorgt uitziet, kom je al een heel eind !! En bij de ene is dat opgeschoren, bij de ander netjes ingevlochten en bij weer een ander gewoon puur natuur..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:52

Zabbie schreef:
Ik heb mijn merrie ook steeds gevlochten voor de keuring Haha!

Geen enkele sprake van knijperig lopen, ze liep voortreffelijk.

En als de sterverklaring alleen van de staart af moet hangen....... dan twijfel ik aan het feit of je paard uberhaupt een sterverklaring verdient !!!
Hyper!

Als je paard er verzorgt uitziet, kom je al een heel eind !! En bij de ene is dat opgeschoren, bij de ander netjes ingevlochten en bij weer een ander gewoon puur natuur..

Je hoort mij niet zeggen dat het daarvan afhangt, maar stel dat het zo zou zijn...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:56

Als het zo zou zijn, dan zou ik nog steeds invlechten... scheren vind ik persoonlijk niet mooi.

Je kunt ook niet altijd inschatten wat de jury graag ziet...
de een houd bijvoorbeeld van schimmels, de andere jury ziet weer liever een donker paard. De een ziet graag "bloed"paardjes , de ander ziet ze weer liever wat klassiek.

en zo denk ik dat er ook wel jury's zijn die een mooi ingevlochten staart kunnen waarderen Pling

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:07

Ik vind het echt jammer dat die staarten eraf gaan, het mag voor de keuring dan mooier zijn, maar vooral voor een springpaard vind ik het veel mooier en stoerder staan als het lang is van de bovenkant,

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:47

Nou ik had een paard en de had de zijkanten erbij en had een superdikke staart en de zijkanten er tot onder toe bij.
Zeker wel stoer hoor, en dit was een springpaard (een Libero H en zelfde soort staart als Libero H zelf). Dan vind ik het al snel stoerder staan Haha!

Ik heb dit paard nooit voor de keuring gebracht maar had er toch niet aan moeten denken om het af te scheren.

En ja voor de keuring is het mooier, dus tja als je het pard alleen voor de keuring brengt of in de dressuur uitbrengt zou ik het eraf halen.

Maar als het paard ook als springpaard gebruikt wordt en het is een mooie dikke staart met lange zijkanten dan zou ik het niet doen.

En de merrie's die dag en nacht buiten lopen met opgeschoren zijkanten, lekker tochtig..... Ach gut
Maar voor de keuring is het wel mooier maar als de merrie daarna in het land loopt zou ik het toch niet al die tijd bijhouden. Als het paard weer naar de keuring moet dan kan de scheermachine er altijd weer langs.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:02

Bij dit soort dilemma's denk ik altijd: Wanna Win? Gotta Play!
Dat wil dus zeggen dat je, indien je een goede indruk wilt maken, mee moet gaan met hetgeen wat gangbaar/normaal/verwacht wordt.

Indien je serieus genomen wilt worden althans. Net als je met Dressuur invlecht en de manen ook niet los laat hangen als je serieus genomen wilt worden.