dressuurhengst? (weltart?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieselot

dressuurhengst? (weltart?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:34

welke (belgische) dressuurhengst heeft een rustig, braaf karakter? en vererft hoofdzakelijk zwart? (maar dat is nog niet zo belangrijk)
hoewel ik meer voor dressuur ben hebben we altijd al springpaarden gefokt en benk nog niet zo thuis in de dressuur-fokkerij Bloos
wie kent de hengst weltart onder mieke dries? ik zie hem altijd op wedstrijd en ben er aan het denken om mijn merrie mss van hem te laten dekken maar heb er niet zoveel informatie van.. dus wie er meer info van heeft,hier plaatsen Knipoog

Rhea

Re: dressuurhengst? (weltart?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:52

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:50

kuringen.. dat ligt kort bij de deur Clown
ik vind wel niet dat er erg veel informatie op die site staat...
heeft hij echt een rustig karakter? want mn merrie is nogal heet dus dat mag wel gecompenseert worden Cool

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:56

Saros van 't Gestelhof Haha! Haha!
Doodbrave bok en fokt volgens de eigenaar noooooooooooooooit vos...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:01

lieselot schreef:
kuringen.. dat ligt kort bij de deur Clown
ik vind wel niet dat er erg veel informatie op die site staat...
heeft hij echt een rustig karakter? want mn merrie is nogal heet dus dat mag wel gecompenseert worden Cool

Alabastro zit ook op bokt. Naja de hengst niet natuurlijk maar z'n baas. Lachen

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:09

hmm, zou anders wel handig zijn, als alabastro zelf op bokt zat Tong uitsteken
maar ach, mens kan niet alles hebben in het leven, zo is het ook wel handig Pling

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:29

Missouri schreef:
Saros van 't Gestelhof Haha! Haha!
Doodbrave bok en fokt volgens de eigenaar noooooooooooooooit vos...

Mijn instructeur verwacht er een veulen van in ongeveer dezelfde periode als dat de mijne moet veulenen. Ik vond de combinatie niet goed maar goed ik ben benieuwd wat er uit komt. De moeder is een schimmel en saros zwart. Benieuwd wat voor kleur eruit komt. De merrie is in elk geval een enorme stresskip. Kon wel goed lopen. Ben zelf niet zo'n Saros fan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:21

Heb dit weekend nog een folder van de Kempenhoeve vast gehad, er stond niet bij voor welk stamboek de hengsten gekeurd zijn en aangezien Weltart niet gekeurd is voor BWP (bij mijn weten toch niet) moet je je misschien eerst eens informeren voor welk stamboek hij dekt, in welk stamboek jij kan inschrijven en wat je dat allemaal gaat kosten. Verder ga ik met Rhea mee, zeker naar Alabstro gaan kijken.
Een mogelijke oplossing, Don Renoir, ook een hengst van de Kempenhoeve en vroeger gereden door Mieke Dries. Ik heb er een bijna vierjarige merrie van met een super karakter en super bewegingen.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:12

Anders moet je even kijken op de site www.kempenhoeve.be . Ik ken Weltart persoonlijk vrij goed en vind het een heel brave en rustige hengst. Anders moet je eens een keertje een afspraak maken om hem thuis te bezichtigen. Als je de gegevens van Mieke moet hebben PB je maar. Ik neem namelijk les van haar.

ilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:29

Als je een hengst wil die zijn donkere kleur vererft en zijn braaf karakter, vind ik Saros van het Gestelhof de beste keuze.

Ik ben persoonlijk niet helemaal weg van Weltart...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:47

ilko schreef:
Als je een hengst wil die zijn donkere kleur vererft en zijn braaf karakter, vind ik Saros van het Gestelhof de beste keuze.

Ik ben persoonlijk niet helemaal weg van Weltart...

Ik zou persoonlijk toch vooral op beweging fokken als het om dressuur gaat en op dat punt vind ik dat Saros tekort schiet.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:02

Ik ben eerlijk ook niet zo in de wolken van Saros.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:35

Warkant van het gestelhof, Don Renoir, Quavarotti van de Helle, Sir Lui zijn ook zwarte.

Quava is een brave hengst. Of hij dit vererft weet ik niet, ik heb nog geen nakomelingen gezien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:04

ilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:27

Ben het helemaal met jullie eens dat Saros op beweging te kort schiet,

maar hij fokt wel brave, donkere en makkelijke paarden........

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:30

hmm.. over don renoir was ik eigenlijk ook al aan het denken, vind het nl een prachthengst Kwijl de site van kempenhoeve kende ik al, maar ik dacht dat het wel beter zou zijn als ik van jullie eigen ervaringen zou horen Lachen, karakter is natuurlijk heel belangrijk vind ik, maar dat zijn de bewegingen ook, dus denk ik dat ik dan toch maar voor weltart ga (of voor don renoir) en ja,
Citaat:
orban: Anders moet je even kijken op de site www.kempenhoeve.be . Ik ken Weltart persoonlijk vrij goed en vind het een heel brave en rustige hengst. Anders moet je eens een keertje een afspraak maken om hem thuis te bezichtigen. Als je de gegevens van Mieke moet hebben PB je maar. Ik neem namelijk les van haar.
=> hij leek me wel altijd een brave hengst (zover je dat kan zien in die korte tijd van een proef) maar vind hem vooral zo mooi!
nuja ze winnen toch ook wel bijna altijd of zitten toch héél vaak in de prijzen Cool en ff off-topic : mieke dries, geeft die goed les? en hoeveel vraagt ze en komt ze ook naar je toe enzo? (gewoon ter informatie, want zoek een nieuwe instructrice maar weet nog niet goed wie...)
ahja, en weet iemand of don renoir of weltart hun karakter ook doorgeven?en hoeveel het kost (wat een vragen allemaal)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:43

Ik denk wel dat Don Renoir zijn karakter vererft. Als je toch voor een hengst van de Kempenhoeve kiest, zou ik voor hem kiezen. Hij is nl BWP gekeurd wat inschrijving in het stamboek toch weer makkelijker maakt. Bovendien is zijn pedigree interessanter dan die van Weltart omdat hij een zoon is van Donnerhall uit een Renoir I moeder, Renoir I is uit dezelfde lijn als Rubinstein.
Mijn vierjarige Don Renoir heeft een heel goed karakter. Haar moeder is ook super braaf maar Balte is nog net iets cooler, nergens bang van en heel veel vertrouwen in de mens. We hebben haar vorige zomer zonder enig probleem opgeleerd.

Cat_e72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:16

ilko schreef:
Ben het helemaal met jullie eens dat Saros op beweging te kort schiet,

maar hij fokt wel brave, donkere en makkelijke paarden

........

Wat dat laatste betreft, ik heb nochtans weet van minstens 1 niet zo braaf, en zeker niet zo gemakkelijk merrieveulen van hem... En de moeder van het veulen is nochtans geen moeilijk paard.

Ik denk niet dat je er vanuit mag gaan dat je met een hengst die de naam heeft om brave en gemakkelijke paarden te geven, ook automatisch een braaf veulen fokt. Het is ook niet zo dat de ene hengst allemaal rotbokken geeft en de andere allemaal engeltjes...

Ikzelf heb bvb een Weltmeyer II merrie, waarvan Wim Verwimp (die de hengst en ook nakomelingen van hem vroeger reed) ooit zei "amai, da's een brave, in vergelijking met de andere Weltmeyer II afstammelingen die ik al gezien heb...". Deze merrie komt uit een zeer karaktervolle, niet zo gemakkelijke merrie met veel bloed (o.a. aanzienlijk % arabier).
Misschien heb ik geluk gehad, en had het een echte rotbok kunnen zijn... maar nu heb ik blijkbaar uit een "moeilijke" hengst en een "moeilijke" merrie een "toch wel zeer handelbaar" paard gefokt...? (niet dat ze "gemakkelijk" is Knipoog, maar toch gemakkelijker dan de moeder)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:07

Op onze oude stal stond een jonge nakomeling van Weltart.

Hier een fotootje van haar:
Bijna 3 jaar en voor 1ste keer in bak
Afbeelding

Verder ken ook een nakomeling van Obelisk ook écht pik zwart!
Die nakomeling vind ik persoonlijk meer uitstraling hebben Kwijl en is ook een schatje. Heb hier helaas geen standfoto van alleen een schattige liggende.

die zwarte dus Knipoog
Afbeelding

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 15:31

@ grid: wow die 3jarige vindk toch wel prachtig hoor!
hoe was zn karakter?
en de 2e foto is idd wel schattig *LOL* maar wel een beetje onduidelijk

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:50

Ja Bloos ik zei al van die Obelisk heb ik geen duidelijke foto, maar die is echt gaaf. Dat koppie en dat karakter (heel zacht en gevoelig maar wel vrij nuchter, daar hou ik van) en dan die gangen, maar dat kan ie ook van moeders hebben want die heeft echt mega gangen Kwijl
(helaas is hij door een trailerongeluk achter atactisch/ een wobbelaar geworden en onduidelijk is of hij daar weer overheen komt)

De 1ste is een 3 jarige merrie. Heel makkelijk !! Maar de fokker zorgt ook altijd dat de veulens snel alle aanraking e.d. oké vinden en ookal staan ze in de kudde ging hij iedere dag even knuffelen Knipoog Zij was iets opdringeriger, maar was dan ook "leider" van de jonge kudde (zij was ook het oudste dus langste daar)

Ze hebben ook geen problemen gehad met beleren/ inrijden. Dat ging erg makkelijk en ook op vreemd terrein niet kijkerig of vervelend enzo... Ze hebben haar vrij vlot meegenomen naar een les elders om te kijken hoe ze reageert op nieuwe omgevingen ivm toekomstig wedstrijdterrein e.d.
en dan gedraagde ze zich ook voorbeeldig!! dus OK dan! Ze zijn er echt ontzettend blij mee! (ze hebben haar nu bijna een jaar en gekocht toen ze bijna 3 was)