ilko schreef:Ben het helemaal met jullie eens dat Saros op beweging te kort schiet,
maar hij fokt wel brave, donkere en makkelijke paarden
........
Wat dat laatste betreft, ik heb nochtans weet van minstens 1 niet zo braaf, en zeker niet zo gemakkelijk merrieveulen van hem... En de moeder van het veulen is nochtans geen moeilijk paard.
Ik denk niet dat je er vanuit mag gaan dat je met een hengst die de naam heeft om brave en gemakkelijke paarden te geven, ook automatisch een braaf veulen fokt. Het is ook niet zo dat de ene hengst allemaal rotbokken geeft en de andere allemaal engeltjes...
Ikzelf heb bvb een Weltmeyer II merrie, waarvan Wim Verwimp (die de hengst en ook nakomelingen van hem vroeger reed) ooit zei "amai, da's een brave, in vergelijking met de andere Weltmeyer II afstammelingen die ik al gezien heb...". Deze merrie komt uit een zeer karaktervolle, niet zo gemakkelijke merrie met veel bloed (o.a. aanzienlijk % arabier).
Misschien heb ik geluk gehad, en had het een echte rotbok kunnen zijn... maar nu heb ik blijkbaar uit een "moeilijke" hengst en een "moeilijke" merrie een "toch wel zeer handelbaar" paard gefokt...? (niet dat ze "gemakkelijk" is
, maar toch gemakkelijker dan de moeder)