veulen is enorm verandert..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

veulen is enorm verandert..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:14

Wie kan mij helpen?
Wat is het probleem? Mijn veulen was superbraaf toen ze nog bij de moeder stond. Ook was ze heel "koel" in het hoofd net als de moeder. Ik kon haar met het grootste gemak alles leren, voetjes opbeuren, vaststaan enz. Ze was heel zelfverzekerd en absoluut niet nerveus.

Nu is ze al een tijdje afgespeend en ik heb dat radicaal gedaan, de moeder in een andere stal en voor mijn veulen had ik een ander KWPN veulen gerelgeld en deze heb ik bij elkaar in de stal gezet waar mijn veulen altijd met haar moeder stond. Ze heeft dus 24uur gezeldschap van een ander veulen en elke dag gaan ze samen op de wei, ze eten samen enz.
Maar nu is mijn veulen dus radicaal verandert..ze is heel zenuwachtig geworden, als ik in de stal wil is het eerste wat ze doet haar oren echt plat in de nek leggen en dreigen. Ik zie het als pure onzekerheid want er zit geen kwaads in, ze is zelfs zo zenuwachtig dan dat ik helemaal geen "contact "meer met haar krijg en ze gewoon heel druk is. Ook nu met het opbeuren van de beentjes is het stressen en probeert ze zelfs te slaan, terwijl ze dit wel heel goed kent en ik daar helemaal nooit geen problemen mee heb gehad! Ze is gewoon helemaal haarzelf niet meer. Wat wel heel duidelijk is is het feit dat het andere veulen ( is 4 weken ouder dan haar, ook een merrie) absoluut de baas over haar is. En ik denk dan ook dat dat het probleem is..ze moet contstant op de "hoede" zijn voor het andere veulen en het andere veulen bepaalt wat er gebeurt. Ik dacht dus een hele goede oplossing voor het afspenen te hebben gevonden maar heb het idee dat mijn veulen zich niet in positieve zin ontwikkelt!
Ik vraag mij nu dus af wat te doen..ik zit er zelfs over te denken om haar van de zomer toch in de opfok te doen, dus in een groep maar ben bang dat zij dan ook de mindere van de groep zal worden en het probleem alleen maar erger word! Wie heeft hier ervaring mee? Moet ik wat aan de situatie veranderen of is dit gewoon een fase? Ik weet het is een heel verhaal geworden maar ik vind het ook zo jammer, ik wil het zo graag goed doen. En ik wil dus absoluut niet dat mijn zelfverzekerde veulen verandert in een onzeker paardje en een zenuwpees wordt Wie heeft advies? Toch naar de opfok? Of juist niet? Misschien zelfs de veulens uit elkaar halen?
Verward

kiana

Re: veulen is enorm verandert..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:21

Ik denk dat jou veulen de baas over jou wil spelen.( te weinig respect heeft)
Nu ze zelf de onderdanige is bij het andere veulen.
Je kan proberen haar uit de stal te halen en de andere laten staan als dat lukt en dan alles opnieuw aanleren als je haar alleen hebt.
Je moet het slaan niet accepteren. Probeer het te voorkomen door kleinere stapjes te doen. Slaat ze om het minste geringste dan pak haar maar aan.

Verder denk ik dat ze in de kudde van de zomer wel verder opgevoed wordt.
Misschien zit ik wel helemaal naast hoor, ik heb het niet "live" gezien

in ieder geval succes

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:36

Bedankt voor je antwoord. Het zal heel goed kunnen wat je zegt, dat is ook het "rotte" ik ben al boeken aan het lezen e.d. over gedrag bij veulens en probeer antwoorden te vinden. Ik dacht dus ook en dat kan nog steeds dat ze nu probeert over mij de baas te zijn. Ik heb haar dan in het begin ook stevig aangepakt maar kreeg niet het gevoel dat het hielp, sterker nog het werd alleen maar erger.

En nu las ik dus in een boek dat het dus ook heel goed onzekerheid zou kunnen zijn i.p.v. dominantie. En daardoor weet ik het dus zelf niet meer zo goed...als het werkelijk onzekerheid is maak ik het probleem alleen maar erger door haar stevig aan te pakken ben ik bang..als het toch dominatie is dan moet ik haar inderdaad heel stevig aanpakken! Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook wel doe hoor, ik geef niet op en als ik haar benen een keer vast heb laat ik absoluut niet los en het slaan bestraf ik ook direct! Maar ze is zo anders, ik ken haar helemaal niet zo. Bovendien neem ik haar ook elke keer apart, het andere veulen staat dan gewoon op stal en dan "oefen" ik met haar.
Maar als ik het goed begrijp dan had jij haar dus van de zomer wel in een groep gedaan?
Alvast bedankt!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:55

Mijn verhaal: ik bracht een heel braaf halstermak veulentje naar de opfok en toen ik haar een jaar later wilde vangen bleek dat helemaal niet meer mogelijk. Laat staan voetjes optillen, een trap na kon ik krijgen. Ook hier angst.
Nu staat mijn alweer 2 jarige een winter thuis en alle problemen zijn voorbij, het blijft een kietelig ding, maar binnen 14 dagen herkende ik het veulentje er weer in hoor.

Conclusie: je 'voedt' ze een korte periode op en dan laat je de natuur haar werk doen in een opfokgroep. Daar gelden andere wetten dan toen jij af en toe voetje optilde enzo. Andere wetten die je jonge dier ook echt moet leren. Laat het dus voorlopig maar zo, in de groep leren ze wijze lessen over paard zijn die jou later (bij het rijden op een losrijterrein op een wedstrijd bijvoorbeeld) zeer goed van pas gaan komen. Zoals bijvoorbeeld dat 'je niet ongestraft zomaar iemand kan trappen'.... wat jij dus ook niet mag accepteren.

Je zal haar vroeg of laat weer thuis halen (als ze 3 is waarschijnlijk), en dan na een korte opfriscursus zal je 100% zeker weten zien dat ze echt niet alles vergeten is wat jij haar als veulentje hebt bijgebracht. Als ze lichaamlijk 'heel' blijft in dei opfok, zou ik haar lekker laten staan.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:12

Dees schreef:
Mijn verhaal: ik bracht een heel braaf halstermak veulentje naar de opfok en toen ik haar een jaar later wilde vangen bleek dat helemaal niet meer mogelijk. Laat staan voetjes optillen, een trap na kon ik krijgen. Ook hier angst.
Nu staat mijn alweer 2 jarige een winter thuis en alle problemen zijn voorbij, het blijft een kietelig ding, maar binnen 14 dagen herkende ik het veulentje er weer in hoor.

Conclusie: je 'voedt' ze een korte periode op en dan laat je de natuur haar werk doen in een opfokgroep. Daar gelden andere wetten dan toen jij af en toe voetje optilde enzo. Andere wetten die je jonge dier ook echt moet leren. Laat het dus voorlopig maar zo, in de groep leren ze wijze lessen over paard zijn die jou later (bij het rijden op een losrijterrein op een wedstrijd bijvoorbeeld) zeer goed van pas gaan komen. Zoals bijvoorbeeld dat 'je niet ongestraft zomaar iemand kan trappen'.... wat jij dus ook niet mag accepteren.

Je zal haar vroeg of laat weer thuis halen (als ze 3 is waarschijnlijk), en dan na een korte opfriscursus zal je 100% zeker weten zien dat ze echt niet alles vergeten is wat jij haar als veulentje hebt bijgebracht. Als ze lichaamlijk 'heel' blijft in dei opfok, zou ik haar lekker laten staan.

Bedankt voor je antwoord..alleen staat ze niet in de opfok maar bij mij thuis met een ander veulen Haha! ik zit juist door deze situatie te denken om haar in een groep te doen van de zomer.

Maar jouw antwoord geeft wel hoop..het zou dus betekenen dat als ze ooit is alleen zou komen te staan zij weer gewoon haarzelf zou worden zoals ze in het begin als veulen was! Ik hoop het en dan zou ik me dus niet zo druk hoeven te maken nu...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:24

ik zou eerst het probleem oplossen met hulp van b.v.
www.balingehof.nl voordat je haar naar de opfok doet

als ze 3 is word het allemaal een stuk moeilijker ze zijn dan al zo groot
ik denk dat het afspenen te traumatisch geweest is Verdrietig
het beste is haar naast de moeder zetten zodat ze elkaar wel kunnen zien maar ze niet meer kan drinken te beginnen als ze een maand of 5/ 6 zijn

maar gebeurd is gebeurd je kunt het niet meer terugdraaien
jammer.. vooral omdat ze eerst zo mak was
het zou zonde zijn als altijd zo wantrouwend zal blijven
op deze leeftijd is er nog een hoop positief te veranderen.
succes en laat even weten hoe het verder verloopt, het komt vast weer goed Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:54

Unamie, ik kan hier maar op 1 manier op reageren...
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ga NOOIT maar dan ook werkelijk NOOIT met een enter of twenter naar een zgn 'opvoed'- dan wel 'bandversterkings'-cursus.
Daar heb je echt niets te zoeken met een minderjarig paardenbeest. Zo'n paardje moet eerst leren wat het is om in een groep te staan en zelf 'paard' te wezen. Die vermenselijkings-cursusjes die tegenwoordig zo populair zijn, kan je altijd nog op je paard los laten.. maar laat het eerst aub als paard opgroeien... Verdrietig

Voor de TS: mocht je twijfelen; raadpleeg een oud boertje. Die zal je vertellen hoe je met paarden om moet gaan, hoe jong ze ook zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:18

Ben het stiekum wel met Dees eens...........opvoeden gebeurd in de kudde.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:18

harde heelmeesters maken harde paarden Knipoog
en een oud boertje?
als ik hoor hoe ze vroeger met paarden omgingen...
nee liever niet Tong uitsteken
maar ieder z'n mening!

mijn paarden zijn van jongs afaan al in handen er is niets moderns aan
ik doe het al 25 jaar zo Cool
ik laad in mijn eentje 2 jaarlingen in de trailer
ze lopen naast de fiets zonder problemen
kunnen alleen staan op stal zonder dan ze gestrest raken
maar staan wel verder de hele dag in een (kleine) kudde zodat ze de rangorde goed weten
met mijn 3 jarige merrie rijdt ik al alleen buiten om uit te stappen gewoon in het drukke verkeer ( vanaf dat ik er voor de 6e keer opzat)

en dat kan niet goed zijn Tong uitsteken

veel mensen trekken ze zo van de moeder af en laten ze tot 3 jaar in de opfok
het dier is wat bang en onzeker.. logisch toch
dan laten ze het paard beleren door een "professionele" africhter die hem eerst even mangelt met een touwtje voordat ie erop stapt
vervolgens kunnen die mensen niet normaal buiten rijden omdat het dier hun niet vertrouwd.. gek he!!
in mijn omgeving zie ik zat van deze voorbeelden
het is echt geen uitzondering!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 03:39

t is maar een ideetje hoor.
hoe oud was je veulen nu?
als je zeker wilt weten of het angst is probeer dan de veulens naast mekaar gescheiden te houden.
zo is ze niet alleen maar heeft wel een rust puntje.
normaal kunnen ze nog schuilen bij mama of een tante,nu staat ze er alleen voor.zet ze overdag lekker bij elkaar op de wei.
het kan best dat het andere veulen te sterk voor haar is.
je moet niet vergeten dat in de opfok meerdere veulens staan,onderling zie je ook groepjes ontstaan de mindere in de groep zullen aan elkaar gaan klitten.
wat ik wel denk is dat dit veulen je aan het uitproberen is,maar dit is mischien een manier om het zeker te weten.

zelf ga ik met het vorige bericht mee.
bij mij worden ze ook thuis groot gebracht,wel in kudde verband.
ik vind voor mezelf namelijk dat een kudde niet uit veulens alleen bestaat.
maar hier zijn 100 meningen over

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:42

Citaat:
Ga NOOIT maar dan ook werkelijk NOOIT met een enter of twenter naar een zgn 'opvoed'- dan wel 'bandversterkings'-cursus.
Daar heb je echt niets te zoeken met een minderjarig paardenbeest. Zo'n paardje moet eerst leren wat het is om in een groep te staan en zelf 'paard' te wezen. Die vermenselijkings-cursusjes die tegenwoordig zo populair zijn, kan je altijd nog op je paard los laten.. maar laat het eerst aub als paard opgroeien...

dit is een stelling die je dik kunt onderstrepen.
We hebben het toch over jeugdige paarden en geen opgeschoten puber-mensen?

Is het veulen door haar moeder verwend geweest (mocht het bijna alles) of was de moeder juist streng tegen haar

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:56

mariska32 schreef:
t is maar een ideetje hoor....
als je zeker wilt weten of het angst is probeer dan de veulens naast mekaar gescheiden te houden.

Dit heb ik een paar jaar geleden ook gedaan met een veulen dat ouder dan de mijne en erg overheersend was. Ik heb zowel de stal als de wei doormidden gedeelt. Zo waren ze samen zonder elkaar iets te kunnen doen. Na een tijd was het het jongste veulen dat zelf aangaf weer bijelkaar te willen, dat is daarna goed gegaan. Ze het komende seizoen in de wei doen bij een paar 2 jarigen wil ook goed helpen om iedereen zijn plaats te leren kennen.