Wat is het probleem? Mijn veulen was superbraaf toen ze nog bij de moeder stond. Ook was ze heel "koel" in het hoofd net als de moeder. Ik kon haar met het grootste gemak alles leren, voetjes opbeuren, vaststaan enz. Ze was heel zelfverzekerd en absoluut niet nerveus.
Nu is ze al een tijdje afgespeend en ik heb dat radicaal gedaan, de moeder in een andere stal en voor mijn veulen had ik een ander KWPN veulen gerelgeld en deze heb ik bij elkaar in de stal gezet waar mijn veulen altijd met haar moeder stond. Ze heeft dus 24uur gezeldschap van een ander veulen en elke dag gaan ze samen op de wei, ze eten samen enz.
Maar nu is mijn veulen dus radicaal verandert..ze is heel zenuwachtig geworden, als ik in de stal wil is het eerste wat ze doet haar oren echt plat in de nek leggen en dreigen. Ik zie het als pure onzekerheid want er zit geen kwaads in, ze is zelfs zo zenuwachtig dan dat ik helemaal geen "contact "meer met haar krijg en ze gewoon heel druk is. Ook nu met het opbeuren van de beentjes is het stressen en probeert ze zelfs te slaan, terwijl ze dit wel heel goed kent en ik daar helemaal nooit geen problemen mee heb gehad! Ze is gewoon helemaal haarzelf niet meer. Wat wel heel duidelijk is is het feit dat het andere veulen ( is 4 weken ouder dan haar, ook een merrie) absoluut de baas over haar is. En ik denk dan ook dat dat het probleem is..ze moet contstant op de "hoede" zijn voor het andere veulen en het andere veulen bepaalt wat er gebeurt. Ik dacht dus een hele goede oplossing voor het afspenen te hebben gevonden maar heb het idee dat mijn veulen zich niet in positieve zin ontwikkelt!
Ik vraag mij nu dus af wat te doen..ik zit er zelfs over te denken om haar van de zomer toch in de opfok te doen, dus in een groep maar ben bang dat zij dan ook de mindere van de groep zal worden en het probleem alleen maar erger word! Wie heeft hier ervaring mee? Moet ik wat aan de situatie veranderen of is dit gewoon een fase? Ik weet het is een heel verhaal geworden maar ik vind het ook zo jammer, ik wil het zo graag goed doen. En ik wil dus absoluut niet dat mijn zelfverzekerde veulen verandert in een onzeker paardje en een zenuwpees wordt
Wie heeft advies? Toch naar de opfok? Of juist niet? Misschien zelfs de veulens uit elkaar halen?
ik zit juist door deze situatie te denken om haar in een groep te doen van de zomer.