Iemand nakomelingen van Daimler..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Iemand nakomelingen van Daimler..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:13

Zelf heb ik een 12 jarige merrie van Daimler en ik zou graag eens weten of er nog meer mensen een nakomeling (merrie) van Daimler hebben. Misschien zijn er ook mensen die een merrie van Daimler hebben en inmiddels een veulentje van die merrie...? Ben er erg nieuwsgierig naar!

Anoniem

Re: Iemand nakomelingen van Daimler..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:46

Afbeelding

Deze merrie heb ik een jaar geleden verkocht. Daimler x Zuidhorn uit de Carla stam.

Haar veulen van Lancelot:

Afbeelding

Haar veulen van Numero Uno(bruin):

Afbeelding

Het was een ontzettende stresskikker. Haar merrieveulen ook. De ruin van Lancelot was wel een schatje. Als je haar bijna alle dagen reed was het goed, maar na 3 dagen niet rijden een buitenritje dan zag je in 5 minuten het hele bos... Ze was in de omgang wel heel erg lief en knuffelig. Makkelijk te laden, manentrekken vond ze lekker. En je kon er in de bak ook een klein kind op zetten. Ze had capaciteiten genoeg maar voor het echte werk was ze denk ik toch te gespannen. Haar veulens waren wel beter, misschien was er ook niet zorgvuldig met haar omgesprongen als jong paard.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:28

Citaat:
Ze was in de omgang wel heel erg lief en knuffelig.

He, dat heeft die van mij ook heel erg Haha! Leuk dat je er foto's bij hebt gedaan. Hoe zijn de nakomelingen van je merrie als je er wedstrijdgericht naar kijkt..? Ik twijfel namelijk erg of ik met mijn merrie een veulen zal gaan fokken... Heeft het zin of niet etc...
Weet wel dat jouw merrie natuurlijk heel anders zal zijn dan die van mij, maar was toch wel benieuwd of het nut heeft om met mijn merrie te fokken als ik kijk naar haar vaderskant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:45

Ik weet wel dat nadat ik haar had weggedaan ik hier op bokt het verrichtingsonderzoek van Daimler heb gelezen. Alsof mijn merrie daar getest was! Hij was op het vo erg lastig en wel op een manier die erg herkenbaar was. Ik kende de moeder van de merrie ook, die liep m springen en l dressuur en was een heel braaf dier. Het komt in dit geval dus waarschijlijk van vaderskant.
Haar lancelot veulen gaat het denk ik wel leuk doen. Hij is nu 2,5 jaar. Hij kan leuk lopen en ging aan de hand ook al graag mee. Werkwillig. Haar merrieveulen is nu 1,5 jaar en ze kan erg dwars zijn(verder wel ontzettend lief hoor). Het is een heel mooi paardje maar het hangt er straks vanaf of ze bij een ruiter terecht komt die met haar om kan gaan.
Ik wil graag ieder jaar 1 of 2 veulens fokken en heb daarom besloten om de Daimler merrie weg te doen. Het was het allemaal net niet. Net geen ster(ze mocht niet vrijspringen op de keuring omdat ze flipte in de bak en er uit wilde springen, en van dat springen moest ze het nu net hebben), net niet braaf genoeg, had wel capaciteiten maar zelf niks in de sport gepresteerd.... Ik heb daarom besloten om een andere merrie te kopen. Met deze merrie kan ik iedereen wegsturen, ze heeft dubbel z gelopen, is ster met een hoge ibop.
Of je een bruikbaar paard uit jouw merrie kan fokken hangt van je merrie zelf af denk ik. Moet je niet teveel naar Daimler kijken. Heeft ze een goed karakter, een goede moederlijn, predikaten?
Ik zal trouwens ook niet zeggen dat mijn 2 veulens niks waard zijn. Ze hadden allebei een 1e premie en het zijn hele mooie paardjes. Maar ik wilde gewoon een merrie waar ik een normale buitenrit mee kon doen en een leuk veulen uit kon fokken, dat was de Daimler niet voor mij.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:04

Ik heb een merrie van Centauer Z maal Daimler. Een ranke en grote merrie van 1.70 en plaatje om te zien. Wel een dominant paard en wat heet maar een heel werkwillig karakter. Ze kan heel goed lopen en heel goed springen. Ik heb uit haar een veulen van Caricello ( een jonge holsteiner hengst) en dat is een super veulen. Al veel geld voor geboden maar ik wil hem niet weg doen.
Ik ben erg tevreden over deze merrie en haar nafok.En zou haar nooit weg doen. Je moet er wel mee overweg kunnen.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 16:53

Citaat:
Net geen ster(ze mocht niet vrijspringen op de keuring omdat ze flipte in de bak en er uit wilde springen, en van dat springen moest ze het nu net hebben), net niet braaf genoeg, had wel capaciteiten maar zelf niks in de sport gepresteerd.... Ik heb daarom besloten om een andere merrie te kopen.

Nee, dat kan ik me dan wel voorstellen... Mijn merrie is wat dat betreft toch weer anders. Is vooral met springen op het winnen uit en zet zich er echt voor in. Thuis kan het nog wel een 'muts' zijn, maar eenmaal op wedstrijd kijkt ze vrijwel nergens meer naar.

Citaat:
Heeft ze een goed karakter, een goede moederlijn, predikaten?

Karakter is echt top, kan niet beter en de moederlijn zit niet vol met predikaten, heb ook geen idee wat voor paarden het zijn eigelijk..

Citaat:
Ik heb uit haar een veulen van Caricello ( een jonge holsteiner hengst) en dat is een super veulen. Al veel geld voor geboden maar ik wil hem niet weg doen.
Ik ben erg tevreden over deze merrie en haar nafok.

Bedankt voor je reactie! Klinkt zo toch wel verleidelijk.. Ik heb ooit eens op internet gekeken naar nakomelingen waar Daimler in voorkwam en er zat wel wat goeds tussen.
Als ik het ga doen dan laat ik me wel adviseren, want zelf maar wat leuks verzinnen lijkt me niet tactisch. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:59

Ik houd me al 7 jaar bezig met alles wat een goedgekeurd hengst is of word en alle keuringen ect. in nederland, belgië, duitsland en frankrijk waar ik sinds een jaar woon.. Ik heb ook een eigen paardenbedrijf/ stoeterij met 10 fokmerries.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 18:14

Citaat:
Ik houd me al 7 jaar bezig met alles wat een goedgekeurd hengst is of word en alle keuringen ect. in nederland, belgië, duitsland en frankrijk waar ik sinds een jaar woon.. Ik heb ook een eigen paardenbedrijf/ stoeterij met 10 fokmerries.

Dat scheelt als je kennis hebt inderdaad!
Maar Daimler bloed is dus wel de moeite waard om mee te fokken (mits de merrie zelf ook wat is..).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:38

Heb een keer een Daimler-paard mogen kopen waarvan de rug zover was doorgezakt dat ik kon opstijgen zonder stijgbeugels...

De tweede en laatste Daimler die ik in het echt ken(de) had zoveel ocd in allerlei gewirchten dat het echt dramatisch was. Was trouwens een Daimler x Erdballxx x onbekend.

Het is volgens mij niet voor niets dat de hengst Daimler zelf met de stille trom het land heeft verlaten... Scheve mond

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:02

Citaat:
Heb een keer een Daimler-paard mogen kopen waarvan de rug zover was doorgezakt dat ik kon opstijgen zonder stijgbeugels...

De tweede en laatste Daimler die ik in het echt ken(de) had zoveel ocd in allerlei gewirchten dat het echt dramatisch was. Was trouwens een Daimler x Erdballxx x onbekend.

Het is volgens mij niet voor niets dat de hengst Daimler zelf met de stille trom het land heeft verlaten...

Maar Daimler is/was toch ook goed gekeurd bij het KWPN, dan zal hij toch geen gekke dingen doorvererfen, daar wordt toch op getest. Op nakomelingen toch ook...?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:25

Daimler was idd goedgekeurd bij het kwpn, maar dat was wel bijna 17 jaar geleden...
Ik geloof nooit dat men toen op ocd en hko controleerde, weet niet eens of men toen al mogelijkheden daartoe had.

Omdat Daimler ge-exporteerd is, heeft het kwpn hem nooit 'op wacht' hoeven zetten vanwege minder goede nafok, mocht daar sprake van zijn. Dat weet ik verder ook niet, want voor mijn tijd en ik heb er slechts 2 van gezien.

Overigens: nafok uit de Erball-merrie van Nabuur was 100% gezond, dus de kans dat het aan Daimler lag, is aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:48

Uit een minder goede hengst komt ook wel eens een goed paard, helemaal als ze uit een goede moeder komt en de combinatie past. Mijn merrie had inderdaad ook een erg weke rug. Maar dat wil niet zeggen dat jouw merrie geen goede merrie zou zijn.
Je kan het KWPN bellen voor een fokadvies, mensen in je omgeving vragen, je goed verdiepen in wat voor soort paard je leuk vind, fokwaardes vergelijken..naar de hengstenkeuring(ik ga donderdag t/m zaterdag!)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 16:52

Ja ik ga ook naar de hengstenkeuring Bloos Verder heb ik contact gehad met het KWPN en als je in het voorjaar de papieren van de merrie opstuurt en een beetje aangeeft wat voor veulen je zou willen, dan wordt er een fokadvies voor je gemaakt, dus ben benieuwd.
Ik heb hier op bokt ook eens fokadvies gekregen en toen werd Sandro Hit bloed mij aangeraden. Niet Sandro Hit zelf (beetje duur), maar bijvoorbeeld Sandreo.
Mocht ik besluiten mijn merrie te laten dekken dan wil ik kijken of er iemand is die mijn merrie komt bekijken en de papieren enzovoort en mij dan een fokadvies geeft. Dit heb ik een keer in de Bit gelezen, was alweer een tijdje geleden, maar dat schijnt dus te kunnen...
Hier nog een foto van mijn merrie en Daimler (weet niet of dit mag)...

Afbeelding

Afbeelding

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:22

Goedenavond,

Ik heb een Einstein x Daimler ruin gehad ( vos ongv 1.70). Geen makkelijk paard, kon helemaal door het lint gaan en dan was er ook geen contact meer mogelijk. Ook erg dominant. Was niet echt te vertrouwen, die ene dag was hij zo en dag erna was hij totaal anders.

Later hoorde ik dat zijn moeder ook zo'n stresskikker was die ook van die rare fratsen had. Moeder heb ik nooit gezien, die was al verkocht (ook niet voor niets). Wat de verdere afstamming van de moeder is zou ik moeten uitzoeken.

Het rijden op zich ging wel, maar voordat je erop zat pffff. Zijn half broer is van karakter iets beter, maar kan ook wel zijn buien hebben.
Denk toch dat ze met die merrie nooit hadden moeten fokken.
Over Einstein zelf weet ik niet zoveel.

Groetjes