Pony merrie met paard hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Pony merrie met paard hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 14:19

Misschien een beetje stomme titel, maar kon er echt ff niets anders van maken (creativiteit staat ff op een laag pitje volgens mij Haha! )....

Maar dat is dus de vraag.

Ik las laatst dat er een iemand een merrie van 1.43 had laten dekken door een hengst van 1.70...
(was hier op bokt, maar kan het topic niet meer vinden)

Mijn merrie is 1.40 en toen ik haar liet dekken heb ik ook zitten denken om haar door een (klein) paard hengst te laten dekken...

Omdat ik bang was dat dit complicaties zou geven (14 jaar, eerste veulen), heb ik haar door een hengst van 1.50 laten dekken.

Weet iemand of dit nou daadwerkelijk een risico met zich mee brengt? Ik wou het zekere voor het onzekere nemen en heb dus een grote pony hengst gekozen.
Maar zou het kunnen of krijg je dan verhoogde kans op OCD of iets dergelijks?

Caesar

Re: Pony merrie met paard hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:23

Ik denk dat als je een pony van 1.43 door zo'n grote hengst laat dekken, je vraagt om complicaties. Net als een Herdershond op jackrussel. Je hebt grote kans dat er een te groot veulen van de merrie afkomt waardoor de kans op uitscheuring, afzagen e.d. veel groter is dan gewoon pony-pony...denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:58

Het hoeft niet zo te zijn maar vaak zijn de verhoudingen in de bouw van een kruising pony/paard met veel hoogteverschil ook niet om over naar huis te schrijven.
Om uit een pony een paard te willen fokken vind ik sowiezo niet erg verstandig omdat de kans groot is dat het veulen toch geen paard wordt maar klein blijft. Kun je beter een paard kopen...
OCD hoef je niet direct heel erg bang voor te zijn, dat zit hem ook in beweging en voeding. Maar erg hard groeiende veulens hebben er eerder last van, maar ik weet niet of een groot hoogteverschil ook hardgroeiende veulens geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:25

Staat hier trouwens in de buurt een leuke bonte merrie, 1.63, van Ico Sun. De moeder was een pony van 1.45. Ze doet wel een beetje pony achtig aan maar het is wel een heel leuk dier om te zien. Kan ook goed uitpakken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:45

Ik heb er zelf eerlijk gezegd geen ervaring mee maar ik heb wel eens met iemand gesproken die het wel deed. Hij gaf als reden op: "het veulen past zich aan de baarmoeder aan." Maar dat is natuurlijk geen garantie. Ik zou, als ik jou was, in ieder geval niet een al te grof gebouwde hengst nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:02

Het veulen past zich inderdaad aan de baarmoeder aan en dat zal dus geen problemen geven. Verder zit er een groot verschil in type tussen een paard en een pony, en is het moeilijk om te kruisen, het verschil van type is te groot om een geschikte hengst te vinden. Persoonlijk vind ik dat je dan niet echt verantwoord aan het fokken bent, maar meer aan het vermeerderen. Je kunt dan beter een rijpaardveulen kopen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 17:13

Tja, de gezondheid van mijn merrie staat absoluut op de eerste plaats. Dus tot het moment dat ik echt de garantie heb dat het niet schadelijk is voor de merrie of het veulen, begin ik er zowieso niet aan...
Ik wil ook geen veulen fokken die constant met zijn gezondheid kwakkelt, en ik ben bang dat dat toch wel 1 van de risico's is...

Daarom heb ik toen ook een hengst van 1.50 er op gezet. Daar heb ik nu een heel leuk veulen/jaarling van. Ik hoop wel dat ze groter wordt dan haar moeder.
Eigenlijk wilde ik een E-pony fokken, maar omdat ik er geen paard op durfde te zetten, wou ik het wel bij het zelfde ras houden (welsh).
En dit was toch wel 1 van de grotere hengsten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:31

Mijn nrps merrie is 1.55 en heb haar laten insimineren van een hengst van 1.72.
Niets mee aan de hand, het enigste is dat ze de nageboorte eruit moesten pellen.
Maar de merrie is heel mooi gecompact, ze is op het moment 5 jaar en is en nu ongeveer 1.55

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:49

Ik ken meerdere mensen met een grote D pony of E pony die hun pony laten dekken door een paardje het is tot nu toe altijd nog goed gegaan maar ik zou een niet te groot verschil zoeken.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:08

Ik neem aan dat je daar een E pony van krijgt? Waarom neem je niet gewoon een D-hengst van het zelfde ras?

Zo ontwikkel je een asbakken ras.. Niks mis mee hoor..

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:41

bij ons de op de crosswedstrijden was er ook een pony die als moeder een ponymerrie had en als vader Gottwald en die is ook 1.63 ongeveer en er kwam een pony van 1.48 ongeveer uit. de pony heeft het europees kampioenschap eventing gewonnen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:12

Ik denk dat het niet veel kwaad kan.
Ik heb zelf een 'te klein' gebleven merrie, 1.56m en daar een dochter van. De vader van deze inmiddels 5-jarige is 1.72m. Zelf zal ze rond de 1.62m zijn denk ik. Ze is als 3-jarige gemeten op 1.60m maar is nog iets gegroeid.
Als veulen was ze heel klein, dacht ik dat het een pony zou blijven maar na een paar maanden werd ze wat langer en hoogbeniger en werd het echt een paardje. Het had zich dus echt aangepast aan de grote van de baarmoeder.
Wat voor type het wordt is natuurlijk afhankelijk van hoe pa en ma gefokt zijn. Mijn merrie is als paard gefokt dus zal in combinatie met een grote hengst makkelijk een paard geven. Met een Welsh zal dat anders zijn.
Wel blijft de vraag wat je foktechnisch overhoud als je een welsh met een rijpaard hengst gaat dekken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:39

Nog even sparen en dan heb je een leuk echt rijpaard zonder risico's en moeilijke beslissingen. Laat je pony de pony en denk even goed na; wil je een paard; spaar en koop een paard, dan weet je wat je hebt en wat je krijgt... Dit is mijn advies. Lachen

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:30

mijn merrie is 1,57 (paard gefokt) en heeft nu een 2jr zoon die al 1,62 is en nog zeker nog 5 a 10 cm groeit (vader was 2jr en 1,77 groot). toen hij was geboren hebben wij hem 3 dagen moeten optillen om hem te laten drinken. ook had hij rode ogen van het persen. maar hij is gezond en erg lief voor mij. Schijnheilig

mijn pony is 1,56 en zijn ouders zijn 1,48.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:32

Kruising D-pony x paard is geen enkel probleem. Al heb ik het wel gepresteerd om een pony merrie van 1,25m via KI te dekken door een SF hengst van 1.70m. Dat veulen is een flinke D-pony geworden. Kleiner dan een D pony zou ik het wel niet meer doen. Als is het bij mijn pony nog goed verlopen ook al had ze al meerdere veulens gehad (pony veulens wel te verstaan) en daarna nog 1 veulen gekregen van een ponyhengst die ook weer probleemloos ging. Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:44

Yvonnelind schreef:
Nog even sparen en dan heb je een leuk echt rijpaard zonder risico's en moeilijke beslissingen. Laat je pony de pony en denk even goed na; wil je een paard; spaar en koop een paard, dan weet je wat je hebt en wat je krijgt... Dit is mijn advies. Lachen

Thanks, maar het was ook niet de bedoeling om mijn pony te laten dekken door een paard hoor Haha!

Vroeg het me gewoon af omdat ik het eerder hier ergens gelezen had. Ben veels te bang voor complicaties etc...
Er zijn nog steeds erg verschillende meningen over, dat lees ik ook weer in dit topic. Het gaat er mij eigenlijk om wat voor gevolgen het zou hebben voor de gezondheid van merrie en veulen...

Mijn pony heb ik gewoon laten dekken door een grotere pony hengst, en daar heb ik nu een heel leuk veulen van...
Mocht ze nou toch te klein blijven, dan denk ik dat ik haar in rij en uitbreng op wedstrijden en dan verkoop en een jonger paardje koop...
Of misschien laat ik m'n oudere merrie wel weer dekken maar dan door een welsh cob, dat zijn wat stevigere types die over het algemeen ook wat groter zijn...

Of als ik te gehecht ben, dan hou ik dit veulen gewoon Haha! dan misschien maar bijrijder worden ofzo...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:22

In principe kan het geen kwaad een pony te laten dekken door een paard. Het veulen past zich aan. Krijgt gewoon een mega groeispurt. Maar zou niet een hengst gebruiken die al heel groot fokt. Je had een welsh? Dan zou een nrps hengt een goeie zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:26

als je een ponymerrie met een grote hengst dekt is de kans groot dat je een veulen met een (te) korte hals fokt of kortbenigheid
tenzij de moeder langgelijnd is of de vader niet te grof en ook langgelijnd
verder kan het zijn dat de verhoudingen niet (meer) kloppen
korte (pony) hals met groot (paarden) hoofd
ik zou met deze pony niet meer dan 12 cm. groter dekken
er kunnen misschien best mooie paarden van komen, maar ik heb er genoeg gezien die in type toch wel veel te kort kwamen
met luxe (Arabische)volboed type's bijven de verhoudingen vaak wel redelijk goed Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:52

Op de vraag in het algemeen. Natuurlijk kan je een pony van 1.43m laten dekken door een paard van 1.50m (E-pony is een Nederlands uitvindsel en pony is geen Nederlands woord Knipoog )

Ik zou niet zomaar aan een maatverschil van bijna 30 cm beginnen. Niet zozeer om de gezondheid van de merrie, maar eerder aan het product. De kans dat je iets fatsoenlijks krijgt is vrij klein.

Maar zoals altijd: wat is de doelstelling, wat wil je fokken? Dan ga je daarna een combinatie zoeken (hengst x merrie) waaruit je die kan fokken. Als een van beiden (of beiden) niet geschikt is (zijn), dan zal je gewoon andere ouders moeten zoeken.

Wild experimenteren is leuk, maar is ongeveer gelijk aan een Russische roulette.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:28

Malibu schreef:
Misschien een beetje stomme titel, maar kon er echt ff niets anders van maken (creativiteit staat ff op een laag pitje volgens mij Haha! )....

Maar dat is dus de vraag.

Ik las laatst dat er een iemand een merrie van 1.43 had laten dekken door een hengst van 1.70...
(was hier op bokt, maar kan het topic niet meer vinden)

Mijn merrie is 1.40 en toen ik haar liet dekken heb ik ook zitten denken om haar door een (klein) paard hengst te laten dekken...

Omdat ik bang was dat dit complicaties zou geven (14 jaar, eerste veulen), heb ik haar door een hengst van 1.50 laten dekken.

Weet iemand of dit nou daadwerkelijk een risico met zich mee brengt? Ik wou het zekere voor het onzekere nemen en heb dus een grote pony hengst gekozen.
Maar zou het kunnen of krijg je dan verhoogde kans op OCD of iets dergelijks?

Met deze combinatie loop je weinig risico qua OCD. Je kunt ook een grote Arabisch Vobloed of een Shagya overwegen. Een verhoogd riscico op OCD loop je alleen als je een KWPN hengst gebruikt. OCD komt in 30% van de KWPN populatie voor.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:45

Wij hebben het ook zo gedaan op de boerderij.
De moeder is een pony van ongeveer 1.35m en die hebben we laten insimineren door KWPNers. Mijn ruin is van de hengst Jimtown en is nu een E-pony. Zijn broertje heeft dezelfde moeder en de vader is Nairobie en die is maar een D-pony gebleven. Het verschilt heel erg.
Ze hebben nog een halfbroer en die is van Nijinsky en die is nu bijna 3 en al net zo groot als mijn ruin.
Ze kunnen groot worden, maar paarden kun je er niet uit fokken.