Stornello XX en de strade-stam (Ustrade)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Stornello XX en de strade-stam (Ustrade)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:43

Alhoewel het me voorheen eigenlijk nooit echt veel interesseerde vind ik het nu toch wel leuk om het een en ander uit te zoeken over de afstamming van mijn merrie. Mijn merrie is een Darwin x Stornello xx. Over Darwin heb ik al volop informatie kunnen vinden maar over Stornello xx word ik helaas niet veel wijzer. Kan iemand mij misschien informatie geven over Stornello en heeft iemand eventueel misschien foto's? Ik ben erg benieuwd hoe hij er uitziet en of ik eventueel enige overeenkomsten zie!

Verder tast ik eigenlijk ook nog volledig in het duister over haar moederskant de strade-stam. Over haar moeder Istrade heb ik inmiddels wel wat informatie kunnen vinden maar over de verdere strade-stam kan ik eigenlijk niets vinden. Ik weet via het KWPN inmiddels ook dat mijn merrie in 2001 een (hengst)veulen heeft gehad. Bij het KWPN staat hij ingeschreven als U-strade. Helaas kan ik hier ook helemaal niks over terug vinden. Ik hoop dus dat er misschien een bokker is die mij iets meer informatie kan geven over Stornello, de strade-stam opzich of haar veulen U-strade. Alvast bedankt!

TequilaRos

Re: Stornello XX en de strade-stam (Ustrade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:42

Stornello xx (Cortez xx x Dschingis Khan xx x Wicht xx)
Geb. datum: 1 jan 1978
kleur: bruin
stokmaat: 167

Gedragsonderzoek Ermelo 1986 (03-02 t/m 24-02)
Attente, vriendelijke hengst met een goed humeur. Hij is eerlijk. Bij begin onderzoek al een rencarriere achter zich.
Tijdens lichte werkzaamheden is hij in de groep plezierig te rijden en doet hij goed zijn best. Als hij afzonderlijk wordt gereden, heeft Stornello xx er minder aardigheid in. Ruim voldoende bereidheid om te werken.
Bij aankomst is de voedingstoestand goed, die tijdens het onderzoek hetzelfde bleef. Eet graag stro.
Rustig stalgedrag.
De hengst heeft, wellicht ten gevolge van het eten van veel stro, op de tweede dag van het onderzoek een koliekaanval gehad. Het stro in zijn box is daarop vervangen door zaagsel.

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uit de getoonde veulencollectie kan worden opgemaakt dat deze Volbloedhengst niet verfijnend werkt. De veulens bleken goed te zijn ontwikkeld en zijn goed rijtypisch gebouwd met sterke, diepe rompen.
Het hoofd vertoonde meermalen een lichte bolling tussen de ogen, was bij de geprikte veulens nog wel eens iets grof en bij de uitgezochte veulens iets lang. De hals is goed van vorm en lengte, gaat over in een voldoende lange nek en wordt in beweging goed voorwaart-opwaarts gedragen. De schoft is nog wel eens iets wisselend. Soms kort en weinig ontwikkeld, soms ook voldoende geprononceerd en voldoende lang afgetekend. De schouderlengte is nagenoeg steeds goed. De schouder zou echter dikwijls schuiner moeten liggen. In een enkel geval is de rug iets diep, maar doorgaans goed, terwijl ook de lendenpartij geen aanleiding geeft tot bemerkingen. De croupe is goed gevormd, breed en gespierd. Het voorbeen is goed van stand en bouw. Hoewel bij de geprikte veulens nog wel eens lang en gehoekt, is het achterbeen in doorsnee goed van stand en bouw.
De stap was bij de geprikte veulens goed, bij de uitgezochte veulens best. In draf gaan de veulens best uit de schouder, daarbij veel ruimte en souplesse vertonend. In draf maken ze veel front. Behoudens een enkel voos spronggewricht, was het beenwerk opvallend droog en schoon.

Kort samengevat: rijtypische, goed ontwikkelde veulens met diepe rompen. De hengst verfijnt zeker niet. De draf is ruim en vertoont souplesse en in beweging maken de veulens duidelijk front.
Getoond: 21 veulens uit 93 dekkingen.

Afstammelingen 1991 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Stornello xx voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Hengst met goede hals en goede schouder; valt achter de schoft weg en heeft tekortkomingen in het middenstuk. Zijn extra bewegingsmechanisme compenseert exterieur-tekortkomingen.

1993 (december) gestorven ten gevolge van dubbele onherstelbare beenbreuk

Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:47

Afbeelding

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:32

Ik ken iemand die weet alles over de strade stam, hij fokte vroeger samen met zijn vriend wijlen dhr hagens uit wageningen paarden uit deze stam, fastrade lastrade etc. Hij heeft twee preferente merries nu staan, dus mocht je wat willen weten neem ik contact met hem op. Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:08

O bedankt iedereen OK dan! Zo heb ik weer een beetje informatie! Nieuwe info is altijd welkom natuurlijk! Hyper!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:34

Ik heb iemand gekend met een vosmerrie van Stornello. Beestje kon altijd goed springen, en sprong ook graag. Echt mooi van type was ze niet, maar ze had een gouden karakter. Je kon er bij wijze van een bom bij afsteken, zij bleef koel in de kop. Helaas stierf ze aan koliek, echt zonde. Ze was pas 10 jaar oud.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:56

MarchaL schreef:
Alhoewel het me voorheen eigenlijk nooit echt veel interesseerde vind ik het nu toch wel leuk om het een en ander uit te zoeken over de afstamming van mijn merrie. Mijn merrie is een Darwin x Stornello xx. Over Darwin heb ik al volop informatie kunnen vinden maar over Stornello xx word ik helaas niet veel wijzer. Kan iemand mij misschien informatie geven over Stornello en heeft iemand eventueel misschien foto's? Ik ben erg benieuwd hoe hij er uitziet en of ik eventueel enige overeenkomsten zie!

Verder tast ik eigenlijk ook nog volledig in het duister over haar moederskant de strade-stam. Over haar moeder Istrade heb ik inmiddels wel wat informatie kunnen vinden maar over de verdere strade-stam kan ik eigenlijk niets vinden. Ik weet via het KWPN inmiddels ook dat mijn merrie in 2001 een (hengst)veulen heeft gehad. Bij het KWPN staat hij ingeschreven als U-strade. Helaas kan ik hier ook helemaal niks over terug vinden. Ik hoop dus dat er misschien een bokker is die mij iets meer informatie kan geven over Stornello, de strade-stam opzich of haar veulen U-strade. Alvast bedankt!

Citaat:
MarchaL schreef:

MarchaL schreef:

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:41

Ik heb een merrie van Stornello gehad.
Een vosmerrie.

Helaas werd ze elke dag gevaarlijker met rijden.
Op den duur was het zo erg dat ze gewoon een gevaar voor mijn leven werd.
We hebben toen ook maar besloten om haar weg te doen.

waarschijnlijk was ze voordat ik haar kreeg al helemaal verkeerd gereden en werd het alleen maar erger toen ik haar reed.

Ik weet ook niet waar ze nou is, maar ik vrees dat ze is afgemaakt. Verdrietig

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:50

Ik snap dr helemaal niets van...ik heb hier straks helemaal niets geplaatst en nu sta ik hier ineens met 3x het zelfde verhaal....??!!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:44

Citaat:
Ik snap dr helemaal niets van...ik heb hier straks helemaal niets geplaatst en nu sta ik hier ineens met 3x het zelfde verhaal....??!!!

Dat ging niet helemaal goed he Knipoog

Bedankt voor de info allemaal OK dan! Heeft er misschien nog iemand foto's van Stornello nakomelingen? (of paarden uit de strade-stam)

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:12

Kijk eens op http://www.kwpn.nl/selectsale

Historie aanklikken jaartal 2001, en dan Ramzes de Jazz x Damiro is er een uit de strade stam, doe moeder heet Lastrade in is een Damiro x ramiro

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:48

Ik weet wel dat mijn oude achterbuurman paarden had die eustrade, astrade, enz. heten.
Is jouw paard misschien gefokt door meneerHagens uit Wageningen??

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 11:01

Bedankt voor alle info Pling

Citaat:
Is jouw paard misschien gefokt door meneerHagens uit Wageningen??

Mijn paard niet, maar ik weet wel dat de Strade-stam grotendeels van deze fokker afkomstig is. Mijn paard is gefokt door een familie uit Harskamp.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:40

Ik ken wel een paard dat Paristrade heet. Dat is een Jet Set D x Stornello. Misschien is dat ook wel familie?!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:39

Goh roxje als je dit topic had gelezen dat had je kunnen weten dat jou achterbuurman die overigens niet meer leeft en de fokerij aan zijn kinderen heeft overgedragen inmiddels al genoemd is......

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:50

He wat leuk dit topic,
mijn vorige paardje was ook een nakomeling van Stornello..
Niet bepaald een lieverdje.
Zal kijken of ik vandaag of morgen wat foto's hier kan plaatsen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 11:54

O, ik had niet gezien dat ik inmiddels weer reacties had gekregen Bloos

Citaat:
Hij heeft twee preferente merries nu staan, dus mocht je wat willen weten neem ik contact met hem op.

Bedankt voor het aanbod! Ik ben eigenlijk opzoek naar wat foto's ed. gewoon voor de leuk Knipoog Mijn paard heeft een zeer smalle en iele bouw en ik ben benieuwd waar dit vandaan komt. Haar vader Darwin heeft namelijk een hele andere bouw. Ik heb gehoord dat er hele sierlijke paarden uit de strade-stam komen die op keuringen vaak hoge ogen gooien. Aangezien er op het internet vrijwel geen foto's te vinden zijn van paarden uit de strade-stam ben ik benieuwd of ik er op deze manier aan zou kunnen komen Pling

Citaat:
Ik ken wel een paard dat Paristrade heet. Dat is een Jet Set D x Stornello. Misschien is dat ook wel familie?!

Als ik me niet vergis zou dit een half zus van mijn merrie kunnen zijn! Ik heb een tijd terug info opgevraagd bij het KWPN en daar kwam ook de naam Paristrade in voor. Heb je misschien info over het karakter/gedrag van dit paard en misschien een foto? Cheese!

Alvast bedankt allemaal!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:10

Heb wel foto's maar snap niet hoe ik ze naar je toe krijg. Ben een leek met deze site.
Mail mij anders even, dan stuur ik je foto's. Zijn al van vorig jaar, en niet hele mooie, maar dan heb je wel een idee. Het is een brave merrie, alleen op stal een beetje lelijk. Staat vaak tegen de wand te trappen enzo. Ze heeft helaas een rontgologische aanmerking op r benen, vandaar dat ze nu als fokmerrie gaat worden gebruikt. Ze heeft tot M2 gelopen, maar toen deed ze t niet meer. Dat is wat ik gehoord heb. Die kennis van mij heeft haar op stal gekregen om te verkopen, maar wist toen niet dat ze niet goed was. De oude eigenaresse zag r op internet staan, en die heeft haar toen opgebeld. Dus nu wordt ze niet meer verkocht.

Mijn mail is anne_lise_nahon@hotmail.com

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:05

Afbeelding

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:03

Ik heb je gemaild!

Bucephalus, welk paard is dat op de foto en uit welke stam komt die?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:29

De keur preferente Linda, vader Waldo, moeder van Fastrade (v. Lambiek).