ik zou graag meer willen weten over de herkomst en/of afstamming van mijn paard.
Eind juli 1998 heb ik mijn paard gekocht in TOLBERT. Dhr. Sybren Reitsma, toen mijn instructeur, wist paarden die te koop stonden. Hij geeft les op de manege in Tolbert. Mijn paard stond in een groot stuk land achter verscheidene hokken. Het is een vosmerrie. zelfs de naam van mn paard is onbekend.
Toen wij haar bekeken stond zij gewoon dag en nacht buiten met nog 2 andere paarden. Alle drie waren toen 3 jaar. Alle drie paarden waren erg nieuwsgierig maar tegelijk een beetje bang en speels!
Er liep nog een blauwschimmel ruin, een bruine ruin genaamd Uno en dus mijn vosmerrie. De blauwschimmel was de grootste. Ze hadden toen een schofthoogte van ongeveer 1.55 cm. Inmiddels is mijn paard 1.59cm.
Ik ken de namen van de eigenaren niet. Wel liepen wij met een oudere man (45-50) jaar naar het stuk land samen met een jongere jongen. MIjn voorkeur ging uit naar de bruine ruin Uno. Deze was al een klein beetje bereden net zoals de blauwschimmel. Met mijn paard, de vos, was nog nooit iets gedaan.
Ik weet dat er verzorgsters waren die liever niet wilden dat Uno wegging omdat zij daar al op konden rijden. Toen wij Uno op de trailer wilden zetten bleek dat hij grote scheuren in zijn voorste hoef(hoeven) had. Daarom hebben wij de vosmerrie meegenomen.
Er werd mij verteld dat mijn merrie een kruising tussen een KWPN en een pony, waarschijnlijk New-Forest is. Ook dit is niet zeker!Vos met grote witte bles, en 3 witte voetjes.
Heel graag zou ik meer informatie over mijn paard willen. Is er iemand die in Tolbert of omgeving woont die mij kan helpen??
Toch wel he? Ja in mijn profiel heb ik eindelijk foto's geplaatst. ook dezen zullen wel niets opleveren ze staat er nog niet in haar geheel op en ze is vrij veel veranderd (dikker hahah) geworden na 8 (!) jaar. ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes
In Tolbert en omgeving zijn nogal wat weilanden waar paarden staan... Is lastig om hier antwoord op te geven idd. Denk dat je beter kunt informeren bij die Reitsma.