Afstammingscontrole verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Afstammingscontrole verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:30

Ik las net dat Hannover vanaf 2005 alle veulens gaat beginnen controleren op afstamming mbv DNA (haarstaal). Tot nu toe waren er enkel steekproeven. Een hele goeie regel vind ik dat ook de hengstenhouder zal stimuleren wat aandachtiger te zijn Lachen
Eénmalig moeten de merries gecontroleerd worden, dat zou 21 euro voor de fokker kosten, de kosten voor de veulenregistratie blijft onveranderlijk.
OK dan!

Elk jaar bleek van een aantal veulens de afstamming niet te kloppen, meestal doordat er een fout was gebeurd bij de hengstenhouder. Zo kon toch de vader gevonden worden en het papier aangepast. Maar als die foute afstamming later wordt ontdekt bij oudere merries met ev. verkochte nakomelingen dan worden van al deze paarden de papieren ingetrokken. Het moet je maar overkomen.....

petraaken

Re: Afstammingscontrole verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:43

Het NRPS doet dit al vanaf 2003. De duitsers kunnen voor een keer eens nu achterhollen op de nederlanders.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:46

Een aantal Amerikaanse stamboeken (oa AQHA en APHA) doen dit al een aantal jaar.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:50

Ik bedoelde het niet als een competitie hoor. Het minipaardenstamboek in Belgie doet het nl ook standaard en zo zullen er nog wel zijn.
Ik meen dat de meeste grotere sportstamboeken het nog maar steekproefsgewijs doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:29

Daarom dat ik de mijne zangersheide laat opnemen daar is het standaard bij elk veulen en in de prijs inbegrepen .vindt dat een goede zaak ,alleen het zal je maar overkomen dat je van een hele goeie gedekt hebt en dat het suuskewit blijkt te zijn