Vos maal Vos geeft vos?? HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Vos maal Vos geeft vos?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 09:20

Hoi iedereen,
Ik weet dat er hier een paar mensen zitten die verstand hebben van kleuren en het overerfen hiervan. Nu wil ik graag vosbont gaan fokken (Mooie hengst gaat voor kleur) en nou vroeg ik mij af of het zo is dat VOS*VOS= VOS
Ik zal de paarden laten zien die ik voor deze kruising wil gebruiken:
De merrie:
Afbeelding

De hengst:
Afbeelding

Ik dacht dat vos het laagste in rang was, en dan zou het zo moeten zijn dat ik uit deze twee een vos(bonte) krijg.

Wie helpt?????

Mrietjesueel

Re: Vos maal Vos geeft vos?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:23

Een vos heeft 2 kleine e's. Dat betekent dat de kleuren zwart en bruin geen 'toestemming'' hebben om tot uiting te komen. Als dat bij beide ouders zo is, kan geen van de ouders een grote E doorgeven.

Dus vos x vos is idd vos.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 09:28

Mooi, daar hoopte ik op!
Mijn merrie is duidelijk vos, en de hengst Rocky Mountain ook. Dan is het dus alleen nog afwachten of er ook bont uitkomt Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:23

Vos x Vos = altijd !!! Vos

Dit wordt dus de basis kleur van het veulen en met deze combinatie hebt je minstens 50% kans op een vos bont veulen.

Als een van de ouders homozygoot is voor bont (wat betekend dat het een dubbel bont gene draagt) dan krijg je altijd bont (100%).
Hoe kan je dit te weten komen: als een van de ouders ooit een effen kleur veulen heeft gegeven dan is die ouder zeker niet homozygoot.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:25

Helaas zijn er nog niet genoeg nakomelingen om dit zeker te stellen. Er zijn maar vier opgenomen nakomelingen, en die zijn wel allemaal bont. Mijn merrie krijgt dit jaar voor het eerst een veulen, dus daar weet ik het ook nog niet van.
Maar vind het wel leuk dat ik dan ieder geval de kleur weet Haha! En daarbij vind ik het ook nog een mooie hengst..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:45

volgens mij werkt het met bont hetzelfde als met schimmel
dus als beide ouders heterozygoot bont zijn heb je 75 % kans op een bont veulen..vos wordt ie in ieder geval

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:48

Dat van die 75% klopt wel. Als je er namelijk een kruistabel van maakt:
(R staat voor bont gen en is dominant, r staat voor niet bont gen en is recessief)

R r
R RR Rr
r rR rr

Dus inderdaad 75% kans op bont, 25% kans op homozygoot bont en 25% kans op effen.

Die gok wil ik dan wel wagen Haha!