hengst tussen de merries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica12345

hengst tussen de merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:38

Hoihoi, ik heb een andalusier hengst maar ik ga hem ergens anders stallen want op de stal waar hij nu staat bevalt het me niet. Op die nieuwe stal komt hij in de wei te staan, maar ik wil niet dat over een tijdje de groep 2x zo groot is omdat mijn paard tussen de merries staat. Ik wil hem sowieso niet laten castreren.
Hij komt iniedergeval wel in een weiland, want ik wil hem niet de hele dag op stal laten staan want ik vindt dat ie altijd gewoon lekker in de wei moet staan, wie heeft ook dit probleem en wie heeft een oplossing, want dit is voor mij een groot probleem!

Eilinora

Re: hengst tussen de merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:50

kunnen ze niet een stukje van de wei afzetten voor hem??
een beekje er tussendoor zodat hij niet bij de merrie,s komt.
misschien is dit wel een idee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:52

Als het waar is. Dromen

Waarom laat je 'm hengst?
Hoeveel nakomelingen heeft ie al als ie tussen de merries staat?
Geen enkele pensionstal/manege eigenaar ziet een hengst graag in de wei terwijl de merries ernaast/tussen lopen. Dus ik zie maar 1 oplossing voor jou niet zo'n groot probleem. KNIP KNIP CHOP CHOP

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:43

Bij ons op de zonnehoeve kunnen de hengsten ook op de wei.. Zij staan gewoon in een stukje wei naast de merries.. Plus er is een weitje waar geen directe paarden omheen staan.. Dus sowieso komen ook de hengsten buiten of in de wei of in de paddocks.. Ideaal dus...

Maar waarom wil je hem perse hengst laten?! Gewoon interesse vraag hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:22

Whaha, is dit een grap?

Mocht het per ongeluk toch waar zijn, dan ben ik het helemaal met Sammie eens. Hoog tijd voor castratie.

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:26

Waarom zou het een grap zijn? Hamer

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:26

Waarom zou het een grap zijn? Hamer

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:17

Citaat:
omdat mijn paard tussen de merries staat

Wat vinden de eigenaren van de merries hiervan?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:22

shan schreef:
Citaat:
omdat mijn paard tussen de merries staat

Wat vinden de eigenaren van de merries hiervan?

Ik denk dat ze bedoeld dat dit niet de bedoeling is aangezien een hengst gaat dekken en dan de kudde 2x zo groot wordt door alle veulens! Clown

Ehmm waarom wil je hem perse hengst laten?? als hij verder niet dekt, waarom zou je hem dan pesten ermee?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:33

Ja je hebt gelijk Youngster.

TS: heb je al een stal op het oog, Dan kun je daar toch gewoon informeren.
Veel stallen en maneges hebben liever geen hengst.
Maar ze zijn er wel te vinden.

Bij ons staan de hengsten op prive weitjes, evt. met een ruin erbij.
en extra hoog schriklint.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:38

Vraag is.. wil je hem apart hebben? Ik zou het echt niet willen, daarom word die van mij ook gecastereerd dit najaar.. kan hij lekker tussen alle andere staan!

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:47

Het is een dekhengst dus ik laat hem liever niet castreren, maarja toch wil ik hem wel gewoon in de groep hebben.....
Dus ik denk dat ik hem maar laat castreren..... Vriendjes zijn?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:50

Hoe reeel is het om hem dekhengst te houden?? Is er veel vraag naar. brengt hij erg goede nakomenlingen? Zijn wel punten om rekening mee te houden voor een casteratie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:43

Jessica12345 schreef:
Het is een dekhengst dus ik laat hem liever niet castreren, maarja toch wil ik hem wel gewoon in de groep hebben.....

Sorry, ik denk nog steeds dat het een grapje is. Als je in het bezit bent van een goedgekeurde dekhengst, dan zou je toch iets van hengsten af moeten weten, lijkt mij.

Mocht het echt geen grap zijn, dan is castreren inderdaad de beste optie. Je kunt moeilijk alle merries aan de pil doen o.i.d. Clown

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:04

Jessica12345 schreef:

Als je hem echt hengst wil houden, wat je volste recht is, moet je zorgen voor een stal waar voorzieningen zijn voor hengsten. Bij ons staan de hengsten ook gewoon op de wei, 1.80 hoog afgemaakt. Zelden problemen mee maar het is toch altijd opletten. Rond deze kleine hengsteweides, staan gewoon sportpaarden en zelfs fokmerries en veulens. Het gaat voor klanten die het echt willen, maar zoals reeds gezegd werd, doe je je paard niet direct een plezier. Hij zal zich meer opjagen en veel roepen naar de merries, veel op en af draven langs de omheining,... Beste oplossing is castratie en dan sociaal contact gunnen, de beide combineren is steeds moeilijk en soms onmogelijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:39

Ik denk idd dat als je een hengst hebt je daar de consequenties van moet zien. Jij moet zorgen dat je paard hanteerbaar blijft en hij kan nou eenmaal als hengst niet in de groep wil je geen nakomelingen of ongelukken. Het komt er dan gewoon keihard op neer dat je paard met alleen komt te staan. Hengsten onder elkaar met merries in de buurt kunnen ook strijd leveren...maar ik vind wel dat je hierover had moeten nadenken voordat je besluit om hem in een groep te gooien. Ook niet slim van de mensen om je heen...dat ze dat toelaten natuurlijk. Het is niet het veulentje wat er van komt maar straks slaat een niet-hengstige merrie je hengst ff in elkaar...ook niet prettig. Dus het is of hengst met de consequenties en verantwoordelijkheden of ruin...en dan is het aan jou...hengst is leuk maar moet ook leuk blijven...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:34

Dennis staat ook gewoon bij de merries.
Zowel een veulen, drachtige merries en merries die gedekt mogen worden(Dennis is goedgekeurd). Gaat prima, hij is lief in de kudde en vermaakt zich zo prima. Als hij alleen had moeten staan had ik hem gecastreerd.
Ik moet er wel bij zeggen dat Dennis bij mij aan huis staat en dat het daarom ook makkelijker is. Hij was hier als eerst, voor de merries, dus hij heeft de meeste rechten Lachen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:37

ja maar dat zijn je eigen merries. De TS zegt duidelijk dat ze geen zin heeft om de groep te vermenigvuldigen...als je er veulens van wilt hebben wordt het verhaal natuurlijk makkelijker...

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 06:27

Bojar staat ook gewoon in de wei en de merrie's wel op afstand er om heen. niks aan de hand.
Haal ik de merrie's weg heb ik wel een probleem want Bojar wil graag zijn harem om zich heen hebben.
Het is ook wel makkelijk waneer een merrie hengstig is want dat zie je meteen.
succes