Geschikte opfok veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Geschikte opfok veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:37

Hallo daar. Ik ben van plan om dit voorjaar/zomer een veulen te gaan kopen. Daarom ben ik laatst bij een stal wezen kijken met opfok. Ik schrok een beetje van de situatie: een paar jonge paarden stonden in een naar mijn idee te kleine kraal (wat werd bevestigd door het feit dat het er vrij heftig aan toe ging); op de vloer lag alleen maar mest... positief was wel dat ze volop hooi kregen, en tijdens het weideseizoen staan ze op een mooi ruim land...

Maar ik moet er niet aan denken dat mijn veulen er 's winters zo bij zou staan!! Voor mijn veulen zou ik graag zien dat ze ook 's winters veel naar buiten kunnen, en dat de grote van de groep afgestemd is op de beschikbare ruimte... Ook zou ik graag in de gelegenheid zijn om mijn veulen te verzorgen en er mee te kunnen wandelen e.d., zodat het dier niet volledig groen is op d'r 3e jaar...

Wat zijn jullie ervaringen met opfok-bedrijven?

StalDiefdijk

Re: Geschikte opfok veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:08

Eerste ervaring was heel slecht, na nog geen 2 maanden beestjes zwaar vermagerd weer opgehaald.
Nu staan ze absoluut niet in een luxe, mooie opfok, maar ze krijgen hooi in overvloed, weidegang indien mogelijk en in ieder geval krijgen ze dagelijks beweging in een bak. Belangrijkste aspecten, wat mij betreft, zijn dus aanwezig. En het is niet onbetaalbaar, ook niet geheel onbelangrijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:32

Ik ben laatst naar mijn veulen geweest, foto's in mijn profiel. Ze gaat overdag gewoon de wei in met een grote groep. Ik was er erg tevreden over, gelukkig maar. Mijn hengstveulen van 3 jaar geleden heb ik ook al eens opgehaald omdat hij tot zijn knieen in de stront stond. Dat was niet bij een proffesionele opfok.
Ik kom bij Zinne niet vaak, sinds oktober dus 1 keer geweest. Maar dat vind ik niet zo erg want ze heeft het daar prima.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:50

Stal Verboon in Schipluiden is misschien wat maar hij is wel duur. Veulen kost 150 euro per maand in de winter ex hoefsmid en entingen, 75 euro voor de zomer. www.stalverboon.nl

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:27

Ik heb goede ervaringen met de opfok waar mijn paard heeft gestaan. Van april tot half/eind oktober dag en nacht naar buiten in grote merrie- en hengstengroepen. In de winterperiode samen in een loopstal en elke dag een uurtje of 2-3 de beentjes strekken op twee stukken weiland van in totaal 1 ha.
De loopstallen voor de veulens waren zo'n 4x10 meter en daar stond Fayette met zo'n 6 andere veulens in. De loopstallen voor de enters en twenters waren zo'n 3x8 meter maar daar stonden er over het algemeen nooit meer dan 3-4 enter/twenters in (de meeste opfokpaarden die er zomers waren werden 's winters weer door de eigenaren opgehaald om vervolgens het volgend voorjaar weer gebracht te worden).
De stallen waren niet altijd even schoon maar ze werden ook als oppotstal gebruik. Eens in de 1.5-2 maand ging de eigenaar van de opfok er met zijn tractor door heen om alle mest weg te halen. Elke dag werd er schoon stro ingedaan.
Maar verder is mijn paardje in die 1.5 jaar erg goed verzorgd en kwam ze tonnetje rond weer terug.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:04

Ik heb niet de luxste opfok, maar mijn veulen staat het goed en wordt goed in de gaten gehouden en krijgt zeker weten genoeg te eten.
Ze komen regelmatig buiten en ze heeft het er prima naar haar zin.
Dat vindt ik belangrijker dan een "mooie en Luxe" opfok!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:45

Voor mijn veulen geen opfok !!
als ik sommige topics hier zie, met bijbehorende foto's van voornamelijk de hoeven ( hetgeen mij nu juist interesseert) dan wordt ik daar vaak dieptriest van.
Ook ik kreeg mijn veulen van de fokkers terug met een enigzins frans voetje, wat ze absoluut niet had toen ze met 3.5mnd op de keuring liep. Gelukkig heb ik een goede hoefsmid die dit probleem al voor 75% heeft opgelost, maar ik moet nu zelf elke week de hoef eventjes bijvijlen....en dat was onnodig geweest als ze door mijn eigen hoefsmid bekapt zou zijn geweest.

Verder snap ik ook echt niet waarom een opfok heilig wordt verklaard op bokt ! Mijn veulen loopt elke dag 10 uur in een wei van 1.5hectare met mijn andere paarden. Rent speelt, krijgt genoeg beweging Haha! het hele jaar door. Niet zoals in de meeste opfokbedrijven waar ze een paar uur per dag in een overvolle bak mogen lopen..........waar komt die heiligverklaring vandaan ????

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:58

Ik lijkt me wel belangrijk dat een veulen in een groep opgroeit, maar ik vraag me inderdaad ook af waarom die groep alleen uit leeftijdgenoten zou moeten bestaan... in het wild worden ze toch ook opgevoed door de oudere kuddegenoten.

Ik ben danook vooral opzoek naar een plek waar ze zomers dag en nacht de wei op kunnen en 's winters ook dagelijks voldoende beweging kunnen krijgen (liefst in een niet al te grote groep)

Daarnaast wil ik toch de mogelijkheid hebben om het veulen in de hand te hebben. Het lijkt me toch de ideale periode om een band op te bouwen en tevens het veulen al 'wandel' mak en verkeersmak te maken.

Is het wel goed om een veulen in een opfok te zetten zonder dat ook de eigenaar (en toekomstig ruiter) reeds een band met het dier kan krijgen?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:03

Jel schreef:
Stal Verboon in Schipluiden is misschien wat maar hij is wel duur. Veulen kost 150 euro per maand in de winter ex hoefsmid en entingen, 75 euro voor de zomer. www.stalverboon.nl

Ik ken Verboon wel; volgens mij staan de veulens daar wel redelijk goed... Maar ik heb wel van mensen gehoord dat veulens zomers niet van de wei mogen... al lijkt dat normaal bij opfokbedrijven... Maar 's winters hebben ze zeker wel ruime loopstallen.

Bedankt voor de tarieven, die stonden namelijk niet op de site!!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:08

opfok heilig? Als ik thuis de situatie had gehad, dat ze lekker met andere paarden/veulens op de wei kon, dan had ze echt niet naar een opfok gegaan! Maarja, aangezien ik dat niet heb, is ze naar een opfok gegaan. Voor mij zijn die heilig! Ik had haar niet thuis gewilt, in een stalletje!

En je bent er eigelijk zelf bij, v.w.b de hoeven. Als jij je veulentje met 5 maanden op de opfok zet, en je haalt ze er pas met 3 jaar vanaf, en het blijkt dan dat de hoefjes er niet lekker uitzien, dan had je er vaker naartoe gemoeten, en had je het eerder gezien, en had je het kunnen voorkomen. Mijn veulentje had laatst ook zachte hoefjes, dus de keer daarop is gewoon de teerpot meegegaan.

Opfok vind ik zelf ideaal. Ze komt lekker overdag buiten, staat in een grote loopstal, en heeft goed sociaal contact met andere leeftijdsgenootjes. Mijn veulentje staat nu in Woerdense Verlaat, het Paradepaardje! ze staat daar super, helaas (alhoewel helaas) ga ik haar zondag ophalen, omdat ze dichterbij komt te staan (in zoetermeer) , wat voor mij makkelijker is, zodat ik haar beter in de gaten kan houden.

Ik ben benieuwd hoe het hier in Zoetermeer gaat, ze komen bij 4 friesjes te staan, in een grote loopstal, en overdag lekker een paar uur naar buiten. `s zomers komen ze dag en nacht op wei! Ideaal! Dat kan ik haar thuis niet geven!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:10

Wij fokken onze paarden zelf op.
Tot hun 3de jaar staan ze in een weiland. In de zomermaanden staan ze op de Groningse klei en in de wintermaanden staan ze in een stuk land met een schuilstal, in de schuilstal krijgen ze hooi en krachtvoer. De rest van de tijd kunnen mogen ze zelf weten wanneer ze binnen of buiten zijn, meestal kiezen ze voor het weiland.

Wij doen ze niet naar opfokbedrijven omdat het te duur voor ons wordt om 6 jonge paarden daar neer te zetten en we kunnen het op deze manier zelf doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:50

Javayo schreef:
Jel schreef:

Ik ken Verboon wel; volgens mij staan de veulens daar wel redelijk goed... Maar ik heb wel van mensen gehoord dat veulens zomers niet van de wei mogen... al lijkt dat normaal bij opfokbedrijven... Maar 's winters hebben ze zeker wel ruime loopstallen.

Bedankt voor de tarieven, die stonden namelijk niet op de site!!

Ik weet wel dat de man waar ik mijn paard bij in de opfok had de eerste keren wel heel raar opkeek dat ik om de 2 weken langs kwam om even wat aan te klooien met mijn paardje. Zijn verbazing was des te groter toen een kennisje en ik steeds samen kwamen (haar en mijn paard stonden bij elkaar in de opfok). Maar achteraf heeft hij wel eens gezegd dat het eigenlijk goed was wat wij deden. Die van ons waren een stuk hanteerbaarder dan die veulens waar de eigenaren nooit van kwamen.
Wij mochten onze paarden gewoon uit de wei en van stal halen als wij wilden. Als we er maar voor zorgden dat alle hekken, linten, e.d. weer netjes dicht waren als we weg gingen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:44

Opfok is een van de belangrijkste dingen die je je paard mee kunt geven. Een goede manier van opfokken is de basis van een gezond paard in de toekomst (in het verleden behaalde resultaten geven echter geen garantie voor de toekomst Knipoog

Mijn veulen staat bij een kleine opfokstal. De eerste winter staan de jonge merries en hengsten nog bij elkaar: overdag in de wei en 's nachts in een ruime loopstal met onbeperkt kuilvoer. De stal wordt netjes 1 keer in de week uitgemest en is dus schoongenoeg. (Alhoewel op zaterdag het ook echt de hoogste tijd is om te verschonen.) De groep zal nu trouwens wel snel opgesplitst worden, want anders zou het wel eens een beetje TE gezellig kunnen worden... In mei komen ze in de koppel met ook oudere hengsten of merries en dan gaan ze dag en nacht de wei op. Die koppel (- de paarden die worden opgehaald) blijven verder bij elkaar en gaan 's winters dus weer 's nachts in de loopstallen.

Ik ga er ieder weekend 2 keer heen om lekker met hem aan te klooien en te wandelen, maar dat zou op zich niet hoeven. Ik doe het wel, omdat ik het veel te leuk vind!!

Ik ben ERG gelukkig met de opfokstal. De paarden worden echt heel goed in de gaten gehouden en goed verzorgd!!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:40

Er is een opfok in Woerdens Verlaat (daar is hier een topic van met veel foto's en verhalen van veel bokkers die daar hun veulen hebben)

En er is pas in Zoetermeer een nieuwe opfok geopend (volgens mij is daar een topic van geopend in ITP).

Sterkte met zoeken!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:22

Mijn bijna Twee jarige staat bij het Paradepaardje in de Woerdense verlaat.
Ze staat daar prima, in de zomer dag en nacht op het land, in de winter in een ruime loopstal en regelmatig en een paddock!!
Je mag komen wanneer je wilt en met je veulen doen wat je wilt, echt perfect, en ze krijgen de hele dag door kuil en twee keer per dag biks.
kijk hier maar evenhttp://www.bokt.nl/forums/viewtopic ... 9&t=321704

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:49

Die van mij staat ook in Woerdense Verlaat. Ze hebben sinds kort ook een site. www.hetparadepaardje.nl
Dat bevalt opzich goed, al hoewel het natuurlijk overal wat is. Bij Verboon ben ik ook wezen kijken, maar die vond ik sowieso erg duur en ik vond het een groot minpunt dat je je paard 's zomers niet uit de wei mocht halen. Nu blijkt dat ik mijn paardje 's zomers ook niet echt vaak eruit haal, maar toch.... Het is toch wel fijn als je haar even apart kunt nemen, het is vaak zo druk, alle paarden zijn zo nieuwsgierig en dan kun je niet eens normaal een hoef uitkrabben.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:44

Bedankt voor de site, ik ga meteen even kijken!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:13

Ons veulen gaat niet in de opfok. We houden hem/haar bij ons en willen zelfs een ander veulen erbij halen voor een tijd. Bijvoorbeeld van iemand die ook als enige op stal een veulen krijgt en het dichtbij wil houden.

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:27

Hee wat leuk dat er nu ook een website is van het paradepaardje! Mijn veulen staat er ook, en ik ben er tevreden over.

Het liefst had ik m'n veulen natuurlijk ook meer in de buurt gehouden, zodat ik hem iedere dag kon zien. Maar daar heb ik, en veel anderen denk ik ook, geen ruimte/mogelijkheden voor. Dan is zo'n opfok toch een goede oplossing!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:01

Ik zou mijn veulen ook het dichtst mogelijk bij huis willen houden... ik ga ook nog in mijn omgeving informeren; misschien heeft iemand tegen die tijd wel een veulen bij huis lopen waar de mijne bij zou kunnen lopen... dat lijkt me toch de ideale situatie, heerlijk kleinschalig!! Je boft dus maar als je zelf die situatie bij huis hebt!! maar dat is niet voor iedereen weggelegd... Verdrietig

Maar de opfok van Woerdens Verlaat klinkt goed; al is het voor mij nog wel een goed half uur rijden...
Ik begreep op jullie topic dat er 's winters volop met de veulens gewandeld wordt; mogen jullie dat zomers ook of komen ze dan nooit van de wei af?