Wie heeft er info over Zuidhorn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imposant

Wie heeft er info over Zuidhorn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 22:46

wie kan mij helpen aan info, plaatjes, foto`s van Zuidhoorn?
Het is de vader van mijn paard maar ik wil graag weten of hij een beetje lijkt op zijn pa, want dat witte rond zijn oog heeft hij in iedergeval niet van zijn moeder!!
ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen!! B.V.D
groetjes Denise
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-04-05 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel aangepast

TequilaRos

Re: Wie heeft er info over Zuidhoorn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:02

Zuidhorn (Le Val Blanc x Sinaeda pref x Harro pref)
Geb datum: 10 maart 1981
Kleur: donkerbruin
Stokmaat: 167

Verrichting Ermelo 1984
Opgewekt, speels, brutaal met goed humeur. Vriendelijk, eerlijk, gehoorzaam, attent en moedig. Bij begin onderzoek nog groen. In het begin weinig nageeflijk in de nek, later is dat aanzienlijk verbeterd. Heeft in alle gangen veel tact en regelmaat. Heeft veel elasticiteit en laat zich plezierig rijden.
Stap en draf met mooi ritme en veel regelmaat. Galop regelmatig, blijft in het begin in galop te hoog, waardoor de galop nog te weinig voorwaarts is. Later is dat verbeterd en is er sprake van een ruime galop. Presteert bij vrij springen goed. Heeft veel vermogen. Ook bij springen onder het zadel blijkt goed springvermogen. Zeer goede springmanieren. In terrein ruim en betrouwbaar op de sprong. Terreinwerk kost zeer weinig moeite. Voor de slede braaf. Zeer veel bereidheid om te werken, werkt met veel plezier en is looplustig. Ervaart werk als zeer licht.
Rijproef: laat zich voor zijn doen slecht zien, hengst met krachtige bewegingen.
Springen ohz: zeer attent met veel vermogen, landt zeer goed.
Springen vrij: veel vermogen, zou meer bascule mogen hebben.
Aangesp proef: eerst onrustig, later grote gemakkelijke passen.
Terreinproef: sterke galop in steeple; goede verrichting in cross.
Zeer veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 04-06.

Stap 8
Draf 8
Galop 8.5
Rijproef 8.6
Springen vrij 8.5
Springen ohz 9
Terreinproef 9
Aangespannen 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 10
Puntentotaal 95.60
Max punten 110
Plaatsing 1e van 30 (22)
Jaar verrichting 1984
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1986 (veulens)
De ontwikkeling van de veulens was wisselend, in de eerste groep bleek de ontwikkeling met name van de oudere veulens matig, in de uitgezochte groep was de ontwikkeling goed. De aangewezen veulens waren soms iets beknopt en konden ook weleens rijtypischer. De uitgezochte veulens hadden, hoewel nog iets overbouwd, goede rijtypische modellen met veel ras en kwaliteit.
De hoofden zijn voldoende van vorm; ze konden soms iets fijner en sprekender zijn. De halzen zijn iets aangestoken en komen dikwijls wat diep uit de borst. In draf verdwijnt dit beeld echter. Dan dragen de veulens, mede in staat gesteld door de goed gevormde nek, de halzen goed. De schoften zijn goed van lengte maar moeten er nog meer uitgroeien. De schouders hebben ruim voldoende lengte en zijn behoudens een enkel geval, doorgaans goed gelegen. Rug en lendenen zijn goed gespierd en hebben sterke verbindingen. De croupe heeft voldoende lengte, is goed gevormd en bespierd. Afgezien van een enkele keer iets terugstaand voorbeen, is het voorbeen goed van bouw en stand. Het achterbeen is wisselend van bouw maar wordt in alle gevallen goed gebruikt. Naast overwegend correct gestelde en goed gebouwde, werden iets rechte en ook gebogen achterbenen waargenomen. In de aangewezen groep konden de spronggewrichten soms iets correcter afgewerkt en royaler gebouwd zijn.
De veulens stappen ruim en gemakkelijk en brengen daarbij het achterbeen goed onder. De draf is best, de veulens draven met veel souplesse en een opvallend goed functionerend vooren achterbeen, zodat de weleens gebezigde term "gummi" hier van toepassing is. De veulens werden onder zeer slechte weersomstandigheden (hevige regenval) getoond, maar lieten zich desondanks goed zien.
Ze werden doorgaans vergezeld van goede moeders.

Kort samengevat: iets overbouwd aandoende, goed rijtypisch gebouwde veulens, die in stand even rijker in het front kunnen zijn, echter zeer goed kunnen bewegen.
Getoond: 31 veulens uit 151 dekkingen.

Afstammelingen 1989 (3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Zuidhorn voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Goedkeuringstermijn 1995 (januari)
De hengst Zuidhorn wordt voor het eerst voor 3 jaar goedgekeurd.
Zuidhorn scoort naar twee kanten. Zijn spring-index is 128 ptn (btr 88%) en zijn dressuurindex 116 ptn (btr 83%). Hij verhoogt derhalve duidelijk het prestatieniveau in de KWPN-populatie. Als exterieurvererver scoort hij goed voor kracht en souplesse in draf. Op andere onderdelen (met name de halsvorm) is zijn vererving voor verbetering vatbaar. Niettemin scoort hij hoog wat betreft de predikaten. Van de 170 ingeschreven stamboekmerries zijn 96 ster en 26 keur geworden.

Afstammelingen 1998 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Zuidhorn definitief goedgekeurd.

Goedgekeurde KWPN-zonen
LENNARD

2001 feb overleden
Afbeelding

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:03

Ik ging er tenminste van uit dat je Zuidhorn bedoelde en niet Zuidhoorn...

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:57

TequilaRos schreef:
Ik ging er tenminste van uit dat je Zuidhorn bedoelde en niet Zuidhoorn...

ja dankje wel voor al die informatie!! ik had een typ foutje gemaakt!! Bloos maar in ieder geval bedankt want ik wilde weten of ie nou zo op zijn moeder of op zijn vader leek!!
maar hij is echt net als 2 druppels water zijn vader!! zelfde looks! Haha! echt waar!!
zo als ie bij de examens beschreven werd zou ik zo zweren dat ze het over Imposant hadden!! alleen zijn bles is een beetje anders (kijk maar eens op www.cu2.nl/imposant !!)

vind het wel jmmr dat ie al in 2001 is overleden!! had graag nog een veulen van zuidhorn Bloos willen hebben!! ik wist er al de perfecte schimmel voor:D

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:17

Er is nog wel diepvriessperma van Zuidhorn beschikbaar. Er is vorig jaar ook nog een veulen van hem geboren, die werd gepresenteerd op de hengstenshow van Post (opening) als ik me niet vergis. Ik heb deze Zuidhorn onlangs nog gezien in de opfok, inmiddels jaarling dus.

Ik heb zelf een merrie van Zuidhorn gehad. Klein beestje maar heel goed karakter. Ik zou zeggen: kijk in mijn profiel voor een foto maar dat heeft nu even weinig zin haha.

De Zuidhorns zijn inderdaad vaak goed te herkennen. Meestal donkerbruin, wit aan hoofd en benen en vaak niet te groot.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:35

Je paard lijkt inderdaad op zijn vader. Zuidhorns herken je meestal wel hoor. Heb er ook een aantal gereden, zijn allemaal massale paarden. Maar die ik heb gereden allemaal goede karakters!!!
Heb Zuidhorn ook vaak gezien op hengstshows hier; hij stond bij Post.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 07:38

MissHIS schreef:
Er is nog wel diepvriessperma van Zuidhorn beschikbaar. Er is vorig jaar ook nog een veulen van hem geboren, die werd gepresenteerd op de hengstenshow van Post (opening) als ik me niet vergis. Ik heb deze Zuidhorn onlangs nog gezien in de opfok, inmiddels jaarling dus.

Ik heb zelf een merrie van Zuidhorn gehad. Klein beestje maar heel goed karakter. Ik zou zeggen: kijk in mijn profiel voor een foto maar dat heeft nu even weinig zin haha.

De Zuidhorns zijn inderdaad vaak goed te herkennen. Meestal donkerbruin, wit aan hoofd en benen en vaak niet te groot.

dan ben ik denk ik een van de weinige die een zuidhorn van 1.74 heeft!!haha want zijn moerder is maareen kleintje en vader dus ook niet zo groot!!
deze zuidhorn heeft ook een super karakter!
hij heeft grand prix gelopen en kan door een blessure in zijn nek niet meer aan de teugel maar ik heb zoveel van hem geleerd!!
ik heb hem sinds vorige week een beetje naar beneden gekregen maar niet in dat mooie hoge knikje dat gaat niet meer:( hij kan ook nog eens super springen!

svans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:03

Hallo, heb ook ooit een zuidhorn gehad uit een Pele moeder.
Te klein gebleven. Maar karakter had dat beest, niet normaal. Het was gewoon een kopy van Pele en alleen een draak met inrijden. Toen ie er uiteindelijk doorheen was was het een fijne pony. Plaatje om te zien goed bewegen en springen een schat op stal. Alleen erg lui. Lach ook grotendeels aan mij. Ben nu eenmaal geen topruiter! Bloos

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:19

Ik ken een merrie die afstammeling is van Zuidhorn.
Mooie bruine merrie, met een kol, en 2 witte achtervoeten dacht ik. Moeder is van de hengst Topas.
Loopt super, springt Z, en dressuur geloof ik M, omdat de ruiter dat niet zo leuk vond Knipoog

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:49

ik heb een donker bruine Zuidhorn ruin hij is minder grof maar ook dat wit rond zijn oog

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 17:42

Maartje78 schreef:
ik heb een donker bruine Zuidhorn ruin hij is minder grof maar ook dat wit rond zijn oog

heb je een foto van hem?? wil ik effe kijken of ze een beetje op elkaar lijken!!

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:22

ja hij staat op www.stalelbers.nl onder het kopje stal elbers---> maartje
website is nog niet helemaal af maar Julano staat er wel op '

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:50

Deze foto's zijn wel van 2 jaar geleden hij is inmiddels al iets gespierder moet nog steeds eens nieuwe foto,s maken

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:54

me tante die "kende" Zuidhorn en die zei toen ik jouw paard voor het eerst zag dacht ik dat het Zuidhorn was. want hij heeft bijna dezelfde aftekeningen!imposant is qua gedrag nu heel erg lief je kan er bvb een klein kind mee weg sturen! maar ik heb wel verhalen gehoord dat imposant net zoals zijn vader eerst maar moeilijk te temmen was!

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:59

Maartje78 schreef:
Deze foto's zijn wel van 2 jaar geleden hij is inmiddels al iets gespierder moet nog steeds eens nieuwe foto,s maken

Afbeelding is dit jouw paard? hij lijkt wel veel op imposant met die bles zo scheef naar zijn neusgat toe. de mijne heeft hem zelfs aan de zelfde kant zitten!!haha wel grappig!!

kijk en vergelijk!!

Afbeelding

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:06

Ja dat is hem, heb hem als 3,5 jarige bij Post gekocht Zuidhorn stond er zelf ook, Hij is ook heel moeilijk geweest eerste 3 jaar veel steigeren paar keer achterover gedonderd. Gelukkig is dit door veel hulp eruit gegaan en loopt hij nu ZZ-licht. Hij heeft nog wel eens kuren maar niet meer zo extreem

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:33

Ik heb ook een Zuidhorn X Afrikaner gehad. Inderdaad ook tegen zwart aan, mooie bles en witte benen.
Ben ooit nog eens bij Zuidhorn wezen kijken bij Post. Hij was toen zo braaf dat ik mijn dochtertje van toen 3 jaar oud op hem mocht zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:37

ik heb momenteel een kleinzoon van zuihorn in me bezit en vorigjaar een kleinzoon van zuidhord verkocht aan de eigenaar van lennard

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:56

ik ben gewoon een fan van zuidhorn:D Tong uitsteken
ik heb informatie over mijn paard opgezocht via het KWPN maar daar klopt echt helemaal niets van!!
bij mijn paard staat dat hij nooit iets heeft gehaald in de sport, maar dat heeft ie wel degelijk!! heel erg raar maarja!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:31

Angelo schreef:
Ik heb ook een Zuidhorn X Afrikaner gehad. Inderdaad ook tegen zwart aan, mooie bles en witte benen.
Ben ooit nog eens bij Zuidhorn wezen kijken bij Post. Hij was toen zo braaf dat ik mijn dochtertje van toen 3 jaar oud op hem mocht zetten.

leuk! wij hebben een Zuidhorn * Emilion * Afrikaner, donkerbruin, flinke bles en een hoog wit been. Kan geweldig veel springen, en lekker dressuren. Ze is wel wat klassiek om te zien, maar loopt nu L spr, M dr en B sgw (7 mei L debuut Ja )

Afbeelding

Afbeelding
met een Corland zoon

imposant

Re: Wie heeft er info over Zuidhorn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:10

ahh echt een schatje is die moeder {en het veulen trouwens ook}!