erfelijkheid.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorile

erfelijkheid.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 20:43

Tja, ik ben een muts in erfelijkheidsleer. Heb dan ook niet zo heel lang biologie gehad.... en waarschijnlijk is deze of een soortgelijke vraag al gesteld, maar mijn vraag is het volgende:
ik heb een driekleur tinkermerrie, bruin-bont (met zwarte pluk manen+zwarte staart) dominant over zwart-bont??? Oftewel, wanneer krijg ik er een driekleur uit en wanneer een zwart-bonte???

Meavey

Re: erfelijkheid.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 21:03

Een bruin bonte is eigenlijk een zwart-bonte die ook agouti draagt.
Agouti is wat een zwart paard bruin maakt.
Als ze heterozygoot is voor agouti kan je ook zwart(bonte) krijgen, is ze homozygoot voor agouti zal je altijd een bruin(bonte) krijgen.
Maar ook zou je nog kans kunnen hebben op vos bijvoorbeeld, en ook bont is niet zeker, om dat te kunnen zeggen moeten we weten of ze homozygoot of heterozygoot is voor zwart en bont.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 21:17

nou ben ik volgens mij niet dom en ook niet blond, maar die termen homozygoot en heterozygoot ken ik niet...
Hoe kom je daar trouwens achter??? Kwestie van uitproberen??? Of moet je daar een dna-test voor doen ofzo (gaat me btw weer iets te ver)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:11

Elk gen heeft 2 delen, allelen genaamd, als die 2 delen hetzelfde zijn, is hij homozygoot, dat betekend dat hij altijd dat allel door zal geven.
Dus homozygoot voor zwart, betekend, geen kans op vos.
Is hij heterozygoot, dan heeft hij 2 verschillende allelen, en kan dus verschillende dingen doorgeven.
Je kan het testen, maar weet je de kleur van de ouders, en nakomelingen dan kom je ook al een heel eind.
Bv, heeft die hengst vos-nakomelingen gehad? Zo ja draagt hij dus ook vos en is hij heterozygoot voor zwart, draagt dan een zwart en vos allel.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 08:26

Dank je, dan kan ik in ieder geval ook de hengsten daar op selecteren (lees: op hun nageslacht)!!