Florencio voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Florencio voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 23:28

Ik wil graag advies, serieus advies. Geen: Oh ja Florecio is gaaf!! enz. Dat weet ik al.
Ik wil graag weten hoe mensen met een beetje verstand over deze combinatie denken.

Mijn merrie is KWPN gefokt: Nimmerdor x Landgraf 1 x Tushwin
Ze is NRPS geregistreerd: ze meet 1.56m ongeveer.
Ze heeft een 5jarige dochter van Jet Stream, dit is een mooi lang gelijnd paard,1.61m, mist wat front en zou nog iets soepeler in het lijf mogen zijn.
Op het moment is ze drachtig van Sergi van Vreeburgh omdat ik een keer een E-pony wil fokken.
Nu zoek ik weer een rijpaard hengst. Ik wil graag, ook al is de merrie springgericht gefokt, een dressuurgericht paard fokken.
Wat mijn merrie mist: Ruimte in de beweging van het voorbeen, maat en front. Ook is ze wat fijntjes in het fundament maar de 5-jarige valt hier in alles mee terwijl Jet Stream toch een bloedpaard is.
Wat ik wil behouden: Het krachtige achterbeen gebruik en het chique type (niet te grof, mooi hoofd)
Mijn oog is gevallen op Florencio. Ik ben niet zo'n mode fokker maar wil wel een verkoopbaar veulen fokken. Het enige minpunt vind ik dat hij ook vrij iel in de benen is.
Zou dit een vreemde combinatie zijn of moet ik er gewoon voor gaan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:53

Met een Nimmerdor x Landgraf zou ik dat nooit doen........ hoe fraai ik Floris ook vind.
Doodzonde om die niet met springlijntje door te fokken.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 00:27

In principe heb je wel gelijk. Maar ik ben zelf absoluut geen springer en er bestaat altijd de mogelijkheid dat het veulen blijft.
De merrie is overgens zelf Z2 dressuur, nooit in het springen uitgebracht. (Ja, zonde, weet ik maar heb nooit een geschikte ruiter kunnen vinden.)
Maar alle advies is welkom. CGJ12, waar zou jij mee dekken met zo'n merrie? Wil wel graag binnen het NRPS blijven.

Ook advies over een hengst waarmee ik beide kanten uit zou kunnen is ook welkom. Ik was een paar jaar geleden wel gecharmeerd van Rockefeller (v. Ramiro) maar die hebben ze gecastreerd?!?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:43

Zelfs dan niet doen.
Jouw merrie is SLECHTS 156....... en die ene dochter is SLECHTS 161 ........ en mist front.

Dat zijn nu JUIST de twee dingen die je bij Floris in de gaten moet houden denk ik.
Dat schreef de KWPN HK-commissie trouwens al bij de beoordeling van de 1e bezichtiging.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:10

Als ik eerlijk mag zijn zou ik ook voor een goede allround hengst kiezen bij deze merrie.

Een goede springhengst die in mijn ogen absoluut ook niet zou misstaan als dressuurpaard is Cantos. Alleen denk ik niet dat Cantos echt vergrotend fokt. Ed King Hill fokt ook beide maar ik heb geen flauw idee of hij bij je merrie zou passen.

Ben je op de NRPS showdag geweest zaterdag 22 jan 2005?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:14

petraaken schreef:
Ed King Hill fokt ook beide maar ik heb geen flauw idee of hij bij je merrie zou passen.

Is daar nog wel sperma van?
Heb je al nakomelingen van Florencio gezien uit vergelijkbare merrie's?
Misschien geeft dat wat meer een idee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:17

Ik denk wel dat er van Edje nog diepvries sperma is.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:02

CGJ12 schreef:
Met een Nimmerdor x Landgraf zou ik dat nooit doen........ hoe fraai ik Floris ook vind.
Doodzonde om die niet met springlijntje door te fokken.

HLP Zweibrücken

First Sensation (=Florencio) 41-17169-99 Florestan I x Weltmeyer
Dressur: 9,25 (2.)
Springen: 8,31 (4.)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:03

Misschien is Equador wel een optie?
Afbeelding
Fokt aardige maat, geeft zowel dressuur als springpaarden, fijne en nuchtere paarden.
Is oa de vader van Idocus (int. dressuurpaard) en Jackson (int. springpaard)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:49

GertJan schreef:
HLP Zweibrücken

First Sensation (=Florencio) 41-17169-99 Florestan I x Weltmeyer
Dressur: 9,25 (2.)
Springen: 8,31 (4.)

Als je zó redeneert kun je UNIFORM er ook wel bij doen......... die had tenslotte een 10 op het springen bij de verrichtingen..............

Zo werkt het dus niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:05

Ik zou eens kijken naar Donnels hij staat bij van Olst http://www.vanolst-stables.nl/ hij is allround gefokt Don Primaire X Candyboy X calvados heeft veel front is NRPS ggk. en meet 1.70m (heeft ook een 9 voor springen en een 10 voor karakter)

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:16

Donnels heeft een paar eng nauwe voorvoeten en geen breedte in de borst. Zou hem ook nooit op dit soort commercieel springbloed zetten...

Met een Nimmerdor x Landgraf zou ik niet omkijken naar iel dressuurbloed... zet daar een extra bewegende hengst op, en binnen het NRPS is Cantos dan je vent - die geeft echt bewegen door, ook een generatie later.
Maar gezien wat je verder over je merrie schrijft (weinig bot, weinig maat, weinig front) is het misschien een goed idee om uit te kijken naar een hengst met Burggraaf bloed. Die zijn er binnen het NRPS ook wel.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:29

CGJ12 schreef:
Als je zó redeneert kun je UNIFORM er ook wel bij doen......... die had tenslotte een 10 op het springen bij de verrichtingen..............

Zo werkt het dus niet.

Ja als je op de punten af moet gaan Haha! Schijnheilig

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 10:30

Zelf ben ik niet kapot van Donnerhal bloed. Ik ken een aantal donnerhalls en heb ze gereden maar om deze aan het werk te krijgen viel niet mee. Ik zoek toch wat meer loop- en werklust.
Cantos vind ik ook wel wat. En wat dat Burggraf bloed betreft is mij Bachelor ook al opgevallen. Daar heb ik ook al veel goed bewegende veulens van gezien. Maar ik ben niet zo thuis in het fokken wat inteelt betreft. Dan zou je in de tweede lijn van de vader en van de moeder Landgraf krijgen. Maar het lijkt mij dat dat wel kan, of niet?
Omdat mijn voorkeur tot nu toe uit ging naar dressuurpaarden heb ik me nooit écht in het springbloed verdiept, misschien wordt het daar toch eens tijd voor.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:35

Franske schreef:
Ja als je op de punten af moet gaan Haha! Schijnheilig

Dat was dus ook mijn punt......... Haha!

Maar noem eens even serieus wat hengsten op Franske.
Na Ed King en Equador ben ik wel toe aan iets anders. Dat heeft dit topic niet verdiend.

(en dan niet komen met Oklund of zo........ Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:37

Prestige of Quattro.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:38

CGJ12 schreef:
Dat was dus ook mijn punt......... Haha!

Maar noem eens even serieus wat hengsten op Franske.
Na Ed King en Equador ben ik wel toe aan iets anders. Dat heeft dit topic niet verdiend.

(en dan niet komen met Oklund of zo........ Knipoog

Wat voor hengst zou jij er dan op zetten? Jij bent toch meer thuis in het springbloed.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:52

Dees schreef:
Donnels heeft een paar eng nauwe voorvoeten en geen breedte in de borst. Zou hem ook nooit op dit soort commercieel springbloed zetten...

Met een Nimmerdor x Landgraf zou ik niet omkijken naar iel dressuurbloed... zet daar een extra bewegende hengst op, en binnen het NRPS is Cantos dan je vent - die geeft echt bewegen door, ook een generatie later.
Maar gezien wat je verder over je merrie schrijft (weinig bot, weinig maat, weinig front) is het misschien een goed idee om uit te kijken naar een hengst met Burggraaf bloed. Die zijn er binnen het NRPS ook wel.

Tsja ze wil duidelijk geen springbloed maar een allrounder of dressuur en ik dacht aan Donnels. meer dan zijn hoofd over de staldeur heb ik hem niet gezien dus over smalle borstjes en nauwe voeten kan ik niet mee praten Haha!

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:36

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:21

kweenie schreef:
Ik wil graag advies, serieus advies. Geen: Oh ja Florecio is gaaf!! enz. Dat weet ik al.
Ik wil graag weten hoe mensen met een beetje verstand over deze combinatie denken.

Zie zelf.

Afbeelding

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:22

CGJ12 schreef:

En terecht ...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:25

ceasario schreef:
Zie zelf.

Wat zie jij ?
Ik zie het beste galopperende paard van na christus

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:43

Dus moet de kleur geen probleem zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:05

TS kan je geen foto plaatsen van je merrie? Is toch iets handiger.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 13:52

ceasario schreef:
Zie zelf.

Wat bedoel je hiermee? Dat het een goed paard is weet ik maar mijn vraag is of het bij mijn merrie past.
Foto's staan in m'n profiel, staat ook haar dochter van Jet Stream.