wie heeft een gelders paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

wie heeft een gelders paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:58

hallo,

Ik ben op paard & koets totaal verliefd geworden op gelderse paarden. Wie heeft zo'n paard en kan me er een en ander over vertellen? Karakter, aankoopprijzen en andere leuke verhalen Haha!

alvast bedankt!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:59

Ik heb een bijna driejarige van Parcival, zijn karakter is super al is hij wel hondsbrutaal maar dat zijn bijna alle Gelderse.
Hiervoor had ik een Zichem X Goudsmid die precies zo was, als je hem de ene dag een vinger gaf pakte hij de volgende dag je hele hand, als je foto's wilt zien, die staan in het profiel van Nonixjuh en Ellebel.
Als je meer wilt weten over aankoopprijzen moet je maar even een PB doen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 12:33

ik heb je ge pb-t! nog meer mensen met gelders?

Moonlight20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:55

ik heb nog een gelders paard. zie profiel Lachen

Moonlight20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:28

Afbeelding

Haar vader is Marvel v hij is een goedgekeurde dekhengst en heeft meerdere wedstrijden gewonen.

Afbeelding
Afbeelding

de vader van Marvel v is Immigrant:( armerican saddlebred

Afbeelding

De vader van immigrant is harlem globetrotter ( american saddlebred)
Afbeelding

De Moeder van woretta heet Loretta volledig gelders

De vader van Loretta is Renovo ( half gelders)

Afbeelding

De vader van Renovo is cambridge cole ( hackney)
Afbeelding

De moeder van loretta is gea
de vader van gea is Marconi
Afbeelding

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:39

timilon heeft een gelder misschien kan je haar pb

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:37

mijn vader heeft 2 gelderse paarden, zie foto ’s in mijn profiel.

Freya en Finesse

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:58

Wij hebben Gelderse zwarte Basis merries, verschillende bloedlijnen en een aantal zijn er halfzusjes (v. Allegro) Het zijn allemaal lieve werkwillige meiden. Had pas een topic bij ITP, rijden met de arrenslee.

Wij gebruiken de paarden in de stalhouderij

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:05

bij vip op stal staat een gelderse merrie van 10 jaar oud. die staat overigens te koop..

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:38

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:52

ik heb der ook 1... zijn vader is alleen niet goed gekeurd maar goed die is ook gewoon gelders maar zijn opa's zijn Elegant en Bazuin... die van mij is pas 10mnd maar toch hij heeft echt een heel leuk karakter makkelijk maar wel met temprament.. voor foto's moet je maar ff de link uit mijn onderschrift kijken...

MissMargie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:21

Ik heb er 4 jaar een gehad (van Ahoy x Allegro), eindeloos beest, kuikenmak, iedereen liep ermee weg. Maar heb haar toch weggedaan omdat ik in de dressuur niet verder kwam met haar. Het enige nadeel van Ahoy veulens, is dat 9 van de 10 het stalondeugd slaan met de voorbenen heeft, beetje jammer, dit erft ook door geloof ik, haar veulen doet het nl ook..

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:24

ik weet niet of dat alleen van Ahoy is.. mijn paard doet dat ook als hij aan het eten is *teminste niet altijd maar hoor het hem wel eens doen*

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:28

Ik geloof niet dat dat iets met vererving van doen heeft Veel paarden doen dat, lawaai maken is leuk en je verdient er ook nog eens wat mee -> aandacht en voer Haha!

Wij hebben vier gelderse merries thuis. Onze oudste merrie (Berber) heeft geen papieren, maar is overduidelijk van het gelderse type, haar dochter (Isolda) is van een ongekeurde zoon van Sateliet en háár dochter is van Bazuin. We hebben ook nog een twentermerrie van Elegant.

Foto's in profiel.

confetti

Re: wie heeft een gelders paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:06

Wij hebben een 4 jarige Zichem, super braaf. De moeder is een volbloed en dat kun je wel zien aan hem. Ben er erg tevreden over Haha!

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:31

MsMarit schreef:
ik weet niet of dat alleen van Ahoy is.. mijn paard doet dat ook als hij aan het eten is *teminste niet altijd maar hoor het hem wel eens doen*

Deed Charly ook in het begin, en die is tog echt geen gelder Tong uitsteken Maar sinds charly gewoon 4x per dag op dezelfde tijd eten krijgt is het over Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:53

Ik heb een 3 jarige merrie van Parcival. Mijn andere merrie is gedekt door Sirius. Aankoopprijzen van een gelders paard liggen denk ik ongeveer gelijk aan die van een rijpaard(kwpn) en wat hoger dan een tuigpaard(kwpn).
Mijn 3 jarige merrie is een brutale tante en aandachtstrekker. Ik hoop dat het een leuk rij- en menpaard wordt.
Op de site gelderspaard.info staan ook geldersen te koop. En gewoon op marktplaats natuurlijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 16:05

heej, dank jullie voor de reacties! ik heb wat rugklachten, zijn de gangen van jullie gelders een beetje comfortabel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:28

Ik ben ook geopereerd aan een hernia en heb een vorm van reuma, maar heb een gelders paard meer voor het betrouwbare karakter dan voor de comfortabele gangen. Ik kan niet vaak rijden dus een heetkikker die geen 2 dagen stil kan staan is niets (meer) voor mij. Voor comfortabel zitten moet je het meer in de gangenpaarden zoeken, bijv. ijslanders of in een paard met vlakke gangen zoals een quarter. Mijn merrie heeft juist veel knieactie en een galop met veel sprong dus dat is voor rugklachten niet ideaal. Het karakter hopelijk wel. Ik hoop ook aangespannen te gaan rijden met mijn merrie.

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:47

kjoetie schreef:
heej, dank jullie voor de reacties! ik heb wat rugklachten, zijn de gangen van jullie gelders een beetje comfortabel?

Moreno gooit vrij hoog op en vooral als ie wat gespannen is ( en z'n rug dus niet ontspant) is het echt Bloos! met doorzitten.. Daar had ik in het begin (en nu soms ook nog) heel veel moeite mee, in een slakkegangetje ging het wel maar zodra we het tempo gingen opvoeren, werd ik echt gelanceert.
Moet wel zeggen dat de galop echt heerlijk zit (mits ie wel ontspannen is >>> maar dat zal met alle rassen wel zo zijn)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 15:26

dank jullie...
het is ook niet dat ik helemaal niets kan hebben, maar hoe makkelijker zittend hoe beter. Nou ja, dat zal wel een kwestie van rijden en uitproberen worden. Haha!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:47

Mijn verzorgpony is een Gelderse....en 3 paarden van de manege ook
Ze zijn allevier erg lief. Het schijnt ook dat gelderse tuigers een lief karakter hebben Haha! dat heb ik gemerkt...Ik vind het ook wel leuke paarden....

Afbeelding <Camille

Afbeelding <Jerity vind ik toch wel het meeste op een Gelderse lijken. Het is een merrie met een hele stoere uitstraling met hoge opgooi
Afbeelding<Waldo

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dit is dus Chesney....aan de laatste foto vind ik wel Redelijk te zien dat ze een gelderse is....maar aan de eerste 2 denk ik toch dat er ander bloed inzit....weet iemand veel over gelderse?

De gangen van Chesney vind ik wel lekker zitten. Ze gooit niet té hoog op maar hoog opgooien doet ze wel. Maar het is ook geen dribbelpaardje. Ze zit pas echt lekker als je haar aan de teugel laat lopen. Dan is heel haar rug ontspannen en loopt ze mooi. Ze is dan ook braver en schrikt minder snel. Bij de zenuwachtige manegepony's lukt dit mij niet. Maar dat komt denkik omdat het manegepony's zijn

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:57

De vaders kant van mijn paard is gelders Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:59

Ik wilde zeggen: Check mijn profiel, maar ja, die bestaat momenteel natuurlijk even niet Tong uitsteken

Dan maar zo. Ik loopt al ruim 4 jaar op eenzelfde stal, waar ik verschillende gelderse 'knollen' (;)) in handen heb gehad. Sinds mijn eerste verzorgpaard HELEMAAL verliefd, ik zou niet meer zonder kunnen Nagelbijten / Gniffelen

Lenteroos (vader: Ahoy Moeder: Genderose)
http://img.photobucket.com/albums/v146/ ... mloos3.jpg

Tancreda (v. een hengst van CinovoxHarald - moeder: Lenteroos)
Afbeelding

Genderose (vader: Pygmalion Moeder: Zenderose (v. Denderose)
Afbeelding

Otto (vader: Farao Moeder: Genderose)
Afbeelding

Union (v. Fabricius m. Genderose)
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... nov045.jpg

Vicky (v. Patriot moeder: genderose)
http://img.photobucket.com/albums/v146/ ... /Vicky.jpg

Wodka (Patriot x Genderose)
http://img.photobucket.com/albums/v146/ ... 010769.jpg

En last but not least
Winette (v. Ranno (v. Manno) M. antionette)
Afbeelding

De Gelderse die ik in handen heb gehad, waren allemaal schatten van beesten, koel in het hoofd. Overigens wel wat tuigerachtig, maar toch ook weer niet (op Winette na). Volgens mij allemaal nog wat het 'ouderwetse' type. De echte tuiger vorm (sorry Winette Tong uitsteken) spreekt me een stuk minder aan, dan de verschijning van de andere paarden hierboven.
De hele familie van Genderose (iedereen van elkaar familie, behalve Winette dan), waren/zijn echt super paarden. Gennie gaf het allemaal goed door (of pygmalion) heerlijke karakters, harstikke lief (al noem ik Union altijd een beetje een 'mislukte' in dat overerven van het lieve karakter Nagelbijten / Gniffelen)

Overigens dat met die voorbenen slaan, vooral tijdens het eten, doen alle paarden hier op stal... Denk niet dat het wat overervend is (al zijn het wel allemaal gelderse Nagelbijten / Gniffelen), mischien meer iets dat ze nadoen van de moeder, maar erfelijkheid zal er weinig tot niets mee te maken hebben.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:47

mijn paard is geen 100% gelder maar heeft wel heel veel gelders bloed en ook het exterieur. Het zijn meestal hardwerkende paarden met een gouden karakter maar goed dat verschilt per paard.....
foto's en vragen kun je me pebe sturen