welke hengst voor deze merrie (nu met foto )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

welke hengst voor deze merrie (nu met foto )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:42

vorrig jaar wilde ik mijn merrie laten dekken maar toen is het er uiteindelijk niet van gekomen .

dit jaar zit het toch echt in de planning .

nu is mijn vraag aan jullie welke hengst het beste bij deze merrie past en of jullie ook willen toelichten waarom .

de sfstaming is bismarck x doruto x majesteit
ze is 13 jaar en 1.60 hoog
Cheese!

Afbeelding

bedankt alvast OK dan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:47

mooie merrie..wat voor een veulen wil je? en wat wil je eraan verbeteren?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:02

Dat is een flinke scheut Trakhenerbloed Lachen Wij fokken ook met een Bismarck-merrie. Je moet maar eens kijken in mijn profiel. Daar vind je foto's van de merrie en van haar nakomelingen. Staan ook nog leuke foto's van Bismarck zelf bij.

Voert de merrie predikaten in de moederlijn? Welke richting wens je uit? Heb je misschien al enkele hengsten in gedachten? Wat zou je beter willen?

De merrie is 1.60 (zou je niet zeggen zo op de foto vind ik, ze lijkt groter). Ik denk dat je daar al wel rekening mee moet houden. Knipoog

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:20

wat ik echt wil verbeteren weet ik zo niet .
maar wil het graag bij trakehner bloed laten.
ben minder blij met de hoogte ze had wat groter mogen zijn van mij .
ze toont erg groot voornamelijk onder het zadel .
heb al 1 veulen van dr gehad 7 jaar geleden dat veulen zat erin toen ik dr kocht en is uiteindelijk maar 1.53 geworden . de vader daarvan was garmisch.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:23

Garmisch is zelf ook niet zo groot en een eerste veulen is meestal ook wat kleiner.
Is er niks aan de merrie waarvan je zegt dat had ik liever anders gezien of een tikkie dit? Ik heb het idee op de foto dat ze erg wijd staat van voor. Heb je geen duidelijkere foto van opzij. Deze vertekend zo.

Moethet perse een kwpn zijn of mag het ook uit een ander stamboek?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:30

het was alleen niet dr eerste veulen ze had bij de vorrige eigenaar al veulens gehad weet niet precies hoeveel .

dat ze wijd staat lijkt mischien op deze foto maar is zeker niet .

ik vind er zelf weinig op aan te merken dr gangen zijn zeer ruim en heel soepel .

alleen het karakter mischien zou er best een koelere hengst op willen hebben want het is een rasechte pismerrie en is ook zeer dominant .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:39

Dan moet je er rekening meehouden dat ze verkleinend fokt.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=27641

Kijk ook even bij de merrielijn. Ik heb nl. ook fotos toegevoegd van zijn volle broer en moeders/zussen.

Mon dieu aan de hand:
Afbeelding

Zijn volle broer die niet is ggk:
Afbeelding

De moeder met bovenste als veulen:
Afbeelding

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:16

Misschien is Hero van de Havikerwaard iets?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:09

karina1977 schreef:
het was alleen niet dr eerste veulen ze had bij de vorrige eigenaar al veulens gehad weet niet precies hoeveel .

dat ze wijd staat lijkt mischien op deze foto maar is zeker niet .

ik vind er zelf weinig op aan te merken dr gangen zijn zeer ruim en heel soepel .

alleen het karakter mischien zou er best een koelere hengst op willen hebben want het is een rasechte pismerrie en is ook zeer dominant .

Misschien is het wel interessant te weten welke nakomelingen je paard nog heeft gehad. Dat geeft toch weer meer info over hoe de merrie fokt. Gewoon even een mail sturen naar het KWPN (er van uitgaande natuurlijk dat de veulens allemaal KWPN-gefokt zijn én geregistreerd) met het stamboeknummer van je merrie in, en de vraag dat ze een nakomelingenoverzicht willen sturen. Dat ligt dan binnen enkele dagen in je bus.

Is er een bepaalde reden dat je het bij een Trakehner wilt houden?

Ik herinner me nog dat er in Den Bosch 2003 in de 2e bezichtiging een hengst rondliep met de afstamming:

Flemmingh x Bismarck x Doruto... Vond dat toen een heel knap paard.

Knipoog

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:24

Is er een bepaalde reden dat je het bij een Trakehner wilt houden ?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:26

ja die is er zeker vind het gewoon geweldige paarden karakter en uiterlijk en er zit al redelijk wat bloed van trakehner in de mijne .
vind het gewoon heerlijke paarden om mee te werken .

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:30

Ik denk aan een hengst die wat meer 'lossigheid' doorgeeft, en ze mag achter net wat vlugger zijn Haha!

En ja, die maat hè! Het is echt een super beestje, maar het mocht allemaal net wat bewerkelijker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:44

Persoonlijk zou ik liever naar een Holsteiner gaan dan wederom naar een Trakhener.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:52

Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik liever naar een Holsteiner gaan dan wederom naar een Trakhener.

Ik kan Pipo wel enigzins begrijpen. Ik zelf houd ook wel van Trak-bloed in de moederlijn. Maar zelf zou ik voor een merrie met dat bloed geen Trak-vader kiezen.

Wijzelf hebben op onze Bismarck-merrie vorig jaar in 2003 en 2004 gekozen voor Special D. Vooral met de hoop meer maat en massa te fokken. Kracht in de achterhand, en veel front. Andere pistes waar ik en mijn vader al hebben over liggen denken zijn enerzijds Trento B, omwille van de iets klassiekere moederlijn, anderzijds United. Hier dan omdat het interessant is dat je dan eventueel terugfokt naar het Trak-bloed via Partout. Dit zijn slechts mogelijkheden.

Ik denk dat je door een niet-Trak op je merrie te zetten, je zeker niet zult wegfokken wat jij graag hebt in een paard.

Ik zou ervoor opletten dat je niet een té fijn eindproduct gaat krijgen. Knipoog

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:00

Hey!
ik zou een hengst kiezen met iets meer hoogte, en een kortere rug, aangezien de rus van jou paard erg lang is. wel vind ik ook, dat je een beetje moet proberen de stevigheid erin te laten zitten!
ik weet geen goede namen, maar ik zou kijken naar een hengst met die kenmerken!