Lijnenteelt vroeger en nu, wie doet het???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Lijnenteelt vroeger en nu, wie doet het???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:33

De termen lijnenteelt en inteelt zijn waarschijnlijk wel bekend, maar het lijkt wel iets van vroeger. Nu lijkt het wel of men kijkt naar bloedaansluiting (bekende vader of als het kan moeder) er nog een keer in, maar vooral niet te dichtbij (na 4 generaties).
Misschien heeft het wel met de (te) ruime keus in hengsten te maken, of misschien hebben we er minder verstand van.
Als voorbeeld mijn merrie Taline x Special D (beide van Metall), wie zou dit durven (als het dan ook nog qua exterieur etc aansluit).
Afbeelding
Extremer is bv Bajar ox http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=345.
Wie doet lijnenteelt, inteelt bewust wel of niet en waarom?

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:37

Als ik met mijn friese merrie ga fokken, zou ik proberen het inteelt percentage zo laag mogelijk te houden.

Aangezien de kans dan op (erfelijke) afwijkingen kleiner wordt!
Echter het blijft een fries en het is ongemogelijk om een inteeltpercentage van 0 % te krijgen, maar streven naar een zo laag mogelijk zou ik doen. Mits deze hengsten ook passen bij mijn merrie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:44

Ik ken iemand die een leuk veulen gefokt heeft uit een Romantico merrie X Romantic Popcorn.

Het wordt dus nog wel gedaan. bij arabieren is het zelfs heel gebruikelijk schijnt.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-01-05 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:45

Is ze al drachtig? Ik persoonlijk had denk ik dan niet op metall gekruist, maar op een andere (klein)zoon van Ferro, Ramiro of uit die moederlijn.
Warom heb jij gekozen voor deze inteelt?

Oveirgs loopt er nou ook een manno x fabricius x zakerno in de bezichting. http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... h=VATICAAN
en dat terwijl het al zo ernstig is gesteld bij de Tuigers

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:22

ART_UMA schreef:
of misschien hebben we er minder verstand van.

Het is maar hoe je het wilt zien of wat je ziet.

Afbeelding

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:46

Kleur beide blokken van Metall en alles wat erachter zit eens helemaal rood en je ziet meteen waarom je zoiets niet moet doen. Op melkvee (economisch belang) wordt al heel lang en heel veel onderzoek gedaan en er wordt geen toegevoegde waarde gevonden in kruizingen dichterbij dan derde generatie. Je hebt meer aan een 4 x 5 x 6 kruizing, met wat outcross ervoor. Types in het ideale geval wel enigszins gelijk proberen te houden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:52

Excuseme schreef:
Kleur beide blokken van Metall en alles wat erachter zit eens helemaal rood en je ziet meteen waarom je zoiets niet moet doen. Op melkvee (economisch belang) wordt al heel lang en heel veel onderzoek gedaan en er wordt geen toegevoegde waarde gevonden in kruizingen dichterbij dan derde generatie. Je hebt meer aan een 4 x 5 x 6 kruizing, met wat outcross ervoor. Types in het ideale geval wel enigszins gelijk proberen te houden.

Je kunt het doen als je vindt dat het type je aanstaat (echte inteelt)
Nl. echt inteelt verstevigd niet in eerste instantie de prestatie maar het "ras" lees type.
En als je vindt dat dat type tot prestatie komt is er voor mij niks mis mee voor een keer.
Verder moet je wel weten dat in het algemeen het ook maat verkleinend werkt.

Nadien kun je weer Metall onderdelen gebruiken in combi met doorgefokt outcross.

Verder kijk maar naar HOLSTEIN wat daar gebeurd is tot voor kort.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:08

Sammie schreef:
Is ze al drachtig? Ik persoonlijk had denk ik dan niet op metall gekruist, maar op een andere (klein)zoon van Ferro, Ramiro of uit die moederlijn.
Warom heb jij gekozen voor deze inteelt?
Ja ze is drachtig maar van United.
Ik had de kruising met Special als voorbeeld genomen, een andere Ferro kan natuurlijk ook. Het leuke met Special was dat deze combi ook lijnenteelt op Amor en Doruto geeft.
Op zich heeft Ferro al veel goedgekeurde zonen, je kan dus wel stellen dat het een stempelhengst is. Op de oude stempelhengsten als Farn en Amor, etc wordt wel lijnenteelt gedaan maar nog niet zo veel met de "jonge" hengsten als Ferro.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:15

ART_UMA schreef:
etc wordt wel lijnenteelt gedaan maar nog niet zo veel met de "jonge" hengsten als Ferro.

Je bent waarschijnlijk vergeten waarom Ferro niet meer in de sport was.
Je hebt zeker dat ene spronggewricht zeker nooit gezien, al heel jong.

Was het slijtage of wat was het.??

Maar zo iets wil ik echt niet op intelen, al is het voor velen een "God".

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:19

ceasario schreef:
Je kunt het doen als je vindt dat het type je aanstaat (echte inteelt)
Nl. echt inteelt verstevigd niet in eerste instantie de prestatie maar het "ras" lees type.
En als je vindt dat dat type tot prestatie komt is er voor mij niks mis mee voor een keer.
Verder moet je wel weten dat in het algemeen het ook maat verkleinend werkt.

Nadien kun je weer Metall onderdelen gebruiken in combi met doorgefokt outcross.

Verder kijk maar naar HOLSTEIN wat daar gebeurd is tot voor kort.

Ik ben het vooral eens dat het type meer wordt vastgelegd. Daar zijn ook wel genoeg voorbeelden van. Ik denk dat er ook selectieve eigenschappen kunnen worden vastgelegd (verder gaand dan het type), maar dan met een zware selectie en dus ook een grotere schaal (uit een kudde van 1 valt weinig te selecteren).

Inderdaad zijn de meer recente voorbeelden van lijnenteelt te vinden bij de Holsteiners. Binnen het KWPN zie ik het al helemaal weinig. De Holsteinse voorbeelden zie ik dan nog voornamelijk bij de springers. Je zegt tot voor kort, is er een trendbreuk??

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:26

ceasario schreef:
Je bent waarschijnlijk vergeten waarom Ferro niet meer in de sport was.
Je hebt zeker dat ene spronggewricht zeker nooit gezien, al heel jong.

Was het slijtage of wat was het.??

Maar zo iets wil ik echt niet op intelen, al is het voor velen een "God".
Ik dacht dat de eigenaars hem "gepikt" hadden van Coby. Foei stoute eigenaars. Ik was niet op de hoogte van een spronggewricht afwijking (wat dan ook de reden).
Ik heb Ferro in real life alleen nog maar gezien op stal bij de hengstenhouder en kende hem verder alleen uit de sport.

Zie jij nu veulens / paarden met "afwijkingen" waarvan je denkt dat ze bij Ferro vandaan komen? Ik ben van mening dat Ferro op zich wel goede sportpaarden geeft.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:28

Je haalt lijnenteelt en inteelt door elkaar. Dit is een inteeltvoorbeeld en ik kan me nauwelijks een foksituatie voorstellen, waarbij je dit zou willen, los van de hengstnamen die je daar invult.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:35

ART_UMA schreef:
. Je zegt tot voor kort, is er een trendbreuk??

Er is geen trendbreuk maar volgens mij zitten we in het strooitijdperk.

En dan over de gehele breedte van de sportpaardenfokkerij.
En teren op de oude namen.
En wordt het steeds moeilijker om een tevreden keus te maken.
Er is al zo veel van het zelfde.

Vandaar dat o.a. binnen het KWPNstamboek er nu over gedacht wordt om het getal 10 van stamboeken weer af te schaffen. En over te gaan op erkenning van hengsten die op een bepaald nivo vererven of presteren
van welk stamboek dan ook.
i.p.v. de top 10 stamboeken alle hengsten te erkennen t.m. de oliebol bokken toe.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:38

ART_UMA schreef:
Zie jij nu veulens / paarden met "afwijkingen" waarvan je denkt dat ze bij Ferro vandaan komen? Ik ben van mening dat Ferro op zich wel goede sportpaarden geeft.

Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet bedoel t.o.v. zijn kinderen.

Maar ik vertel wat ik gezien heb en daar trek ik mijn eigen conclusies uit.
Ik heb ook nooit iets op gehad met Ramirobloed en daar had ik ook mijn reden voor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:47

ART_UMA schreef:
Ik was niet op de hoogte van een spronggewricht afwijking (wat dan ook de reden).

Ik en enkele met mij konstateerde dat in Eindhoven 8 a 9 jaar geleden.
Weet niet meer precies, het was dat jaar dat het schillepaard moeboe i.d. de Derby won.

Toe zeiden we al tegen elkaar toen we dat spronggewricht zagen,als dat maar goed blijft gaan.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:48

ceasario"]
Er is geen trendbreuk maar volgens mij zitten we in het strooitijdperk.
[/quote]Buurmans gras is altijd groener, en hoe verder weg hoe groener het is. Cool
[quote=""]
En dan over de gehele breedte van de sportpaardenfokkerij.
En teren op de oude namen.
En wordt het steeds moeilijker om een tevreden keus te maken.
Er is al zo veel van het zelfde.
[/quote]Het nadeel van een aparte is dat hij apart is. Dan is er veel meer discussie / weerstand / extremen. Helemaal als je "erkenning" wil krijgen, dan kun je beter niet van de gebaande paden afwijken.
[quote=" schreef:
Vandaar dat o.a. binnen het KWPNstamboek er nu over gedacht wordt om het getal 10 van stamboeken weer af te schaffen. En over te gaan op erkenning van hengsten die op een bepaald nivo vererven of presteren
van welk stamboek dan ook.
i.p.v. de top 10 stamboeken alle hengsten te erkennen t.m. de oliebol bokken toe.
Jeetje alweer mee eens, het maakt wel weer dat de willekeur van toewijzing / erkenning nog makkelijker is. Is prestatie x prestatie = prestatie??? Want als alle hengsten een hoge minimale eigen prestatie moeten hebben wordt het voor een aantal hengsten (die toch aardig vererven) moeilijk. En als de eigen prestatie lat laag ligt kun je net zo goed alles toelaten.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:57

ceasario schreef:
Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet bedoel t.o.v. zijn kinderen.
Nee hoor, maar als er toch een behoorlijk aantal goed presterende nakomelingen zijn, dan is Ferro over een paar jaar een stempelhengst.
Wie weet (nog) tot in detail hoe het met Loretto, Achill, Gambo of ... zat? Als je lang genoeg wacht telt de eigen prestatie en ook de eigen constitutie niet meer (Vroegah .... beter, mooier,...)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:01

ART_UMA schreef:
Wie weet (nog) tot in detail hoe het met Loretto, )

Loretto misschien oke.
Maar zijn dochter Dorette, echt geen schatje en dat gaf ze ook generaties mee. Hebben ooit een Roman met Farn gedaan in de 3 a 4 generatie.

Springen kon ze , ze bleef nergens in
Maar ze deed ook precies wat ze zelf wilde. Huilen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:18

ceasario schreef:
Maar zijn dochter Dorette, echt geen schatje en dat gaf ze ook generaties mee. Hebben ooit een Roman met Farn gedaan in de 3 a 4 generatie.

Springen kon ze , ze bleef nergens in
Maar ze deed ook precies wat ze zelf wilde. Huilen
Zo lang loop ik niet mee hoor.
Ik vond Kennedy wel een aardige hengst (heeft wel lijnenteelt op Dorette). *LOL* *LOL* Lastig is ook apart, dan valt het wel op. De brave goedzakken die kent niemand meer.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:29

Om het even moeilijk te maken.
Junior is een Uniform x Variant x Eros
Variant is een Afrikaner x Eros
Uniform is een Wahtamin x Eros.
De moeder van mijn merrie is een Junior x Variant x Uniform Bloos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:30

5x Eros, 2x Uniform en 2x Variant. Had de beste man/vrouw daar een reden voor?

edit: rekenfoutje. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-01-05 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:36

4x Eros?
Lilium van Eros 2x
Liris van Eros 2x
en Unia van Eros (de oma van junior)
Is zelfs 5x
Laatst bijgewerkt door holly op 22-01-05 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:38

Ow was er 1 vergeten, op papier is het makkelijk te zien dan zo op de late en vermoeide avond uit te rekenen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:42

Eros heeft zelf weer 2 keer Linvasion en Nurbert aan moederszijde.
Amor heeft 2 keer Haselhorst en 3 keer Red Prince II
Laatst bijgewerkt door holly op 22-01-05 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:44

Das al 10x op de moeder van jouw merrie Haha! Maar die hoeveelheid komt vaker voor, denk zo even aan Houston 11x (minstens.. als ik goed geteld heb *LOL* )