4 Gelderse hengsten door naar Den Bosch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

4 Gelderse hengsten door naar Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:27

871 Koss x Cabochon
872 Parcival x Zep
878 Cabochon x Creool
882 Ahoy x Pygmalion
Zijn de hengsten die door mogen naar Den Bosch OK dan!
Ik hoop dat 871 en 882 daar over blijven
De Koss x Cabochon stak er, net als in Zwolle, met kop en schouders bovenuit.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:37

882 Ahoy x Pygmalion

Er zit tenmindste ook een echt gelderse hengst bij. De rest is gemoderniseerd met niet gelders bloed

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:05

pandabeertje schreef:
882 Ahoy x Pygmalion

Er zit tenmindste ook een echt gelderse hengst bij. De rest is gemoderniseerd met niet gelders bloed

Neem me niet kwalijk maar Ahoy is in eerste instantie als tuigpaardhengst goedgekeurd dus ook niet Gelders.
Die Parcival X Zep is dat een hengst van Hofs uit Westendorp, weet iemand dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:32

inib schreef:
Neem me niet kwalijk maar Ahoy is in eerste instantie als tuigpaardhengst goedgekeurd dus ook niet Gelders.

Neem mij niet kwalijk maar het oorspronkelijke tuigpaard was 100% Gelders voordat er met Hackney's en Saddlebreds werd gekruist Haha!
Ken je klassiekers Knipoog

Viennanova

Re: 4 Gelderse hengsten door naar Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:47

Ik heb ze gezien afgelopen vrijdag, ik was met mensen mee voor wie ik een paard klaar had gemaakt voor de verkooppresentatie. Voor degenen die er geweest zijn: het was catalogusnummer 22, een Parcival x Boreas X Oldenburg (hengst). Hij was voor het einde van de presentatie al verkocht.

Even on-topic: Ik vond de gelderse hengsten voor geen meter over het hout komen. Wel vond ik er twee fijne paarden tussen zitten, de Parcival x Zep (mooi model, leuk bewegen, sterk achterbeen), en de Koss uit de moederlijn van Mariena. Leek niks te groot, maar dat viel me sowieso op, dat de geldersen niet de maat lijken te hebben van rijpaarden. Maar zo vaak zit ik niet tussen de geldersen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:56

Ik hoop ze in Den Bosch te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:24

Ik vel mijn oordeel wel in Den Bosch. Heb 2 merries waarvan ik 1 sowiezo ga dekken, andere misschien. Op mijn oudere merrie zou ik wel een jonge gelderse hengst willen hebben, maar eerst maar eens kijken of het wat is. Het is al wel een poosje geleden dat er een gelderse is goedgekeurd, dus ik hoop er het [naam] maar van.

inib

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:55

Ilindra schreef:
inib schreef:

Neem mij niet kwalijk maar het oorspronkelijke tuigpaard was 100% Gelders voordat er met Hackney's en Saddlebreds werd gekruist Haha!

Daarom juist, het tegenwoordige tuigpaard zit teveel Hackneybloed in en dan voldoen ze niet en worden ze naar de Geldersen geschoven, ik dacht dat we juist naar een beter gebruikspaard wilden en de Ahoy's bij ons in de buurt zijn mij teveel tuiger, we hebben er zelf ook een op stal.

Ik snap er zowiezo niets van want ik had een Zichem X Goudsmid X Zevenster, dat is 75% Gelders maar hij mocht niet als Gelders op papier want er zat teveel (25%) vreemd bloed in, nu heb ik een Parcival X Blanc Rivage, die heeft 50% vreemd bloed en staat wel als Gelders op papier. Rara?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:20

typefokkerij heet dat nieuwe fenomeen.

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:54

[/quote]

[/quote]

Daarom juist, het tegenwoordige tuigpaard zit teveel Hackneybloed in en dan voldoen ze niet en worden ze naar de Geldersen geschoven, ik dacht dat we juist naar een beter gebruikspaard wilden en de Ahoy's bij ons in de buurt zijn mij teveel tuiger, we hebben er zelf ook een op stal.

Ik snap er zowiezo niets van want ik had een Zichem X Goudsmid X Zevenster, dat is 75% Gelders maar hij mocht niet als Gelders op papier want er zat teveel (25%) vreemd bloed in, nu heb ik een Parcival X Blanc Rivage, die heeft 50% vreemd bloed en staat wel als Gelders op papier. Rara?
[/quote]

Oke, kijk maar eens naar Ahoy's afstamming. Ik vind het knap als je ander vreemd bloed kan vinden dan L'Invasion SF (hackney, en duits bloed van na 1950) Ahoy is dus een echte gelderse hengst, zonder (vervuilling) modernisering van ander niet gelders bloed.

http://www.gelderlanderhorse.com/nederl ... 00352.html

Tegenwoordig fokken ze op Type, maar dan vind ik dat ze niet moeten zeggen dat het gelderse ras met uitsterven bedreigt wordt, want het is dus geen ras blijkbaar. Dus als ze uitsterven trek je gewoon weer een nieuw blik redelijk forse paarden open.

Havy warmblut stamboek o.a. en gronings (zelfde type paarden ongeveer)
[/quote][/quote]

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:58

Dáárom ben ik tegen op type fokkerij; een paard dat toevallig lijkt op een gelders paard hoeft nog niet die eigenschappen te vereven. Wat worden de veulens; de één een rijpaard, de volgende een tuigpaard en de derde weer eens een Gelderse..?! Rare gang van zaken...
Misschien moeten de eigenaren van échte Gelderse paarden eens aan een eigen stamboek gaan denken compleet met hulpstamboek en bij registers voor Gelderse paarden met 'vreemd' bloed...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:08

Precies zo is ooit het KWPN begonnen!
Het hulpboek heeft de rest alleen een beetje overvleugeld.

Klinkt in eerste instantie als een goed idee; gewoon een eigen stamboek beginnen.
Er kleven nogal wat nadelen aan en geeft weinig voordelen.
(Er is er maar een eigenwijzer dan een paardenmens; een paardenfokker)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:31

Yvonnelind schreef:
Dáárom ben ik tegen op type fokkerij; een paard dat toevallig lijkt op een gelders paard hoeft nog niet die eigenschappen te vereven. Wat worden de veulens; de één een rijpaard, de volgende een tuigpaard en de derde weer eens een Gelderse..?! Rare gang van zaken...
Misschien moeten de eigenaren van échte Gelderse paarden eens aan een eigen stamboek gaan denken compleet met hulpstamboek en bij registers voor Gelderse paarden met 'vreemd' bloed...

presies. helemaal mee eens.

http://www.gelderlanderhorse.com/nederl ... 00894.html

http://www.gelderlanderhorse.com/nederl ... 00403.html

wat is er gelders aan deze zep en zichem.

Zep heeft maar 2 overgrootouders die gelders zijn. En
Zichem heeft er 3 en Epigoon is 1/2 gelders (v. Amor) 3 1/2 dus.

Dit zijn toch 2 heel veel gebruikte (niet) gelderse hengsten.

zichem 31,25 % gelders
zep 25 % gelders
(heb ik L'Invasion als gelders gerekend ipv SF)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:57

Ik denk dat het grote probleem nou eenmaal is, dat er veel te weinig echt gelderse paarden zijn.
Je hebt nu eenmaal bloedverversing nodig, hoe je het ook wend of keert.

Je kan dan 2 dingen doen: stoppen met het bewust fokken van het Gelderse type, of paarden zoeken die wel voldoen aan het type en die toelaten tot het gelderse type.
Je moet dus van 2 kwaaien de beste kiezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:12

Of gewoon de hele nergens meer opslaande beschrijving Gelders vervangen door veelzijdig of zo. Dan is het tenminste nog een beetje te begrijpen.

Ik zag dat ergens een paard met een volbloed vader en een groninger merriestam als 1/2 gelders omschreven werdt.
Zolang men dit soort verwarrende typeringen gebruikt is het voor de buitenstaander moeilijk om de hele fokrichting serieus te nemen.

Ook de liefhebbers van dit soort paarden zullen er zeker bij gebaat zijn als er wat helderheid komt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:52

Nr. 868 Farrington x Darwin

Deed deze ook mee? En is niet door dus?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:42

Wie weet het programma zaterdag den Bosch.
(met name hoe laat de derde bezichtiging van de gelderse hengsten is)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:31

Ja, de Farrington x Darwin deed ook mee, heeft het niet gehaald.

De parcival waar ik mee heen was, stond volgens veel mensen ook niet voldoende in het gelderse type (Parcival x Boreas x Oldenburg), maar toch vroegen veel mensen waarom hij niet voorgebracht werd op de hengstenkeuring. Ik denk dat er tussen de liefhebbers van het gelders paard twee 'richtingen' zitten; mensen die een massaal, modern gebruikspaard willen (zoals Parcival zelf bijvoorbeeld, kan goed meekomen tegen de rijpaarden in het ZZ, de merrie Pamtilde), en mensen die vasthouden aan het 'ouderwetse' gelderse paard, vaak met bolle neuzen, veel knieactie.

Ik zou bijvoorbeeld zelf gerust een gelderse hengst willen gebruiken op mijn Jazz merrie, omdat ik dan misschien net weer eigenschappen toevoeg die nodig zijn om een goed sportpaard te fokken. Ik vind het voorstel van Petraaken goed, zet er dan bij 'veelzijdig' paard.