Fokken op kleur => bepaalde kleuren minder gewild?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Fokken op kleur => bepaalde kleuren minder gewild?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:43

Voor school ben ik samen met nog iemand bezig met een onderzoek, namelijk de populariteit van dekhengsten om hun kleur.
In de "wandelgangen" hoor je bijvoorbeeld dat de voskleur minder populair is als bijvoorbeeld zwart.
Kan dit effect invloed hebben op het aantal dekkingen van bijvoorbeeld een voskleurige hengst?

Dit op bokt heeft verder geen invloed op het onderzoek, maar ben wel benieuwd wat jullie hiervan denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:46

In de wandelgangen? Je hoort het ook op bokt.
En helaasdenk ik wel dat mensen die zo denken idd een voskleurige hengst niet nemen. En dan hoop ik stiekem dat er uit hun gekozen zwarte hengst een vos komt. Gnagna

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:49

Ik hoor het idd ook in de 'wandelgangen'. Ik zou zelf voor een zwarte hengst gaan of donkerbruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:51

Sammie schreef:
En dan hoop ik stiekem dat er uit hun gekozen zwarte hengst een vos komt. Gnagna

Waarom dat dan, gun je iemand niet het veulen dat hij graag ziet Verward
Ik ben ook niet blij als er een vos geboren wordt, ik zie nu eenmaal liever een bruine.
Grappige is dat ik van voshengsten bruinen heb gehad en van een bruine een vos Haha!
Ik laat een hengst er dus niet om staan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:54

Ik denk dat de kleur zeker wel invloed heeft, ik zie liever een bruin paard als een vos, zal daarom ook eerder een bruine hengst kiezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:01

Ilindra schreef:
Waarom dat dan, gun je iemand niet het veulen dat hij graag ziet Verward Ik laat een hengst er dus niet om staan.
Tuurlijk gun ik iemand een veulen wel, in eerste plaats dat het gewoon gezond en wel op mag groeien. Maar als iemand een voshengst laat staan alleen maar vanwege zijn kleur en dus niet gaat voor zijn kwaliteiten vind ik dat triest! Als zo'n zelfde persoon een zwarte hengst kiest puur vanwege zijn zwartheid, dan vind ik dat nog triester. Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen tegen vos zijn (of grote blessen:?) en daarom een vospaard laten staan. Ze lopen er geen pas minder om. Dat bedoel ik daar mee te zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:04

Sammie schreef:
En dan hoop ik stiekem dat er uit hun gekozen zwarte hengst een vos komt. Gnagna

Vooral dat Gnagna komt toch wel erg kleingeestig over.......

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:07

Dat van die vossen is idd waar, veel mensen vinden vos geen mooi kleur. Het is best een mooi kleur maar niet alle tinten. Liever een gewone bruine. Maar een goeie vos laat je echt niet staan, omdat het een vos is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:08

Ik snap eigenlijk niet wat er nu mis is met een vos. Of nog een voorbeeld:schimmel. Iedereen roept dat het een lelijke kleur is en zo raakt het uit de mode ofzo.... Ik vind bruin, vos, donkerbruin allemaal om het even. Zwart ook, behalve dan zwartbruin, dat vergeelde in de zomer vind ík dan weer ronduit lelijk. Doe me dan maar een vos, die een mooie goudglans krijgt. Persoonlijk kijk ik niet naar kleur(al zou ik het wel leuk vinden om ooit een bonte te hebben) en ik zal er geen hengst om laten staan. Maar ik denk dat er heel veel mensen wel naar kleur kijken. Ik denk zelfs dat hetzelfde paard duurder is als het zwart is dan als het een vos zou zijn. Ik ben benieuwd wat de uitslag van het onderzoek is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:14

Afbeelding

Ik draaf door maar mooie vos hé?!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:16

Ilindra schreef:
Vooral dat Gnagna komt toch wel erg kleingeestig over.......

Ach het is maar hoe je het wilt zien, ik vond het wel grappig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:42

Tja, dan zal ik wel een ander gevoel voor humor hebben.
Als iemand graag een zwarte wil zal ik de laatste zijn om hem dat te misgunnen en als hij daarvoor naar een hengst gaat die geen vos vererft moet hij dat geheel zelf weten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:54

Tja, bij shetlanders en mini's zien ze graag aparte kleurtjes. Dus geen saaie bruine, vos of zwarte. Maar juist bont, dunns, verdunningen zoals valk en palomino en voor de mini's ook appaloosa's.
De een kiest vooral voor kleur, de ander voor kwaliteit. Bij shetlanders hebben de (saaie) zwarte meestal de meeste kwaliteit.
Moet ik nu kiezen tussen een zwarte hengst of een hengst met een leuk kleurtje met de zelfde kwaliteiten dan ga ik zelf ook voor de hengst met een leuk kleurtje (ookal heb ik al 50% kans op een schimmel).

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:14

een vos? een zwarte? of een bruine? of een schimmel?? ik vind een koffie vos wel heel mooi, of een zweetvos. ik ben niet zn favo van schimmel. geef mij maar een super mooi vosje.

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:28

Ik vind vosjes juist erg mooi door de verschillende tinten, we hebben 11 vossen op stal, maar geen 1 met dezelfde kleur. Nouja, 9 vosjes en 2 palo's. Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:06

Het oog wil bij de meeste mensen ook wat, ik zal een vos niet laten staan om de kleur, maar als ik uit 2 gelijke hengsten zou moeten kiezen en de een was zwart en de ander vos, koos ik de zwarte.
Ben gewoon geen vosliefhebber kan toch? En inderdaad die vos waarvan jij een foto plaatst vind ik erg mooi, heeft ook een mooie voskleur.
Ikzelf zie ook graag schimmels, bonte en palomino's maar er zijn ook mensen die dat niks vinden. Ieder zijn keus en natuurlijk beinvloedt de vraag het aanbod.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:35

Hoe ging die uitspraak ook alweer? het beste paard heeft geen kleur ofzo?

Ik vind die aparte kleurtjes vaak wel erg apart (verdunningen etc)... maar ik heb zelf een doodnormale bruine en een zwartbonte Lachen Ik zou een enkele keer misschien eens op kleur fokken, maar dat is wel een grote gok vaak.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 00:57

ik ben geen fan van schimmel en heb er toch 3 op stal... zou ik ze over willen schilderen... nee, ze horen schimmel te zijn.
Ik ben geen fan van een vos, en toch heb ik een vos op stal.
Ik ben fan van een donker bruine met weinig tot geen wit , zo een heb ik gefokt... maar verkocht omdat hij voor mij geen meerwaarde had.

een goed paard heeft de juiste kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:01

Een goed paard heeft geen kleur.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:09

Ik heb allemaal bruine rijpaarden en 1 schimmel pony. Ik moet zeggen dat al die bruintjes tegenwoordig saai worden. Vooral omdat de mijne dan nog eens heel weinig witte aftekeningen hebben. Schimmels als wedstrijdpaard of keuringspaard zijn iets minder gewild omdat je daar gewoon heel veel poetswerk aan hebt. Maar een goede laten staan omdat hij een bepaald kleur heeft doe ik niet. Maar als ik moest kiezen tussen gelijkwaardige hengsten waarvan de ene zwart is, de andere bruin, een vos of een schimmel. Kies ik de vos.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:30

Kleuren van paarden kunnen mij niets schelen ik heb van alles wat bonte,schimmels,bruinen,donkerbruinen,vossen en ook zwarten.
Ik ben het met Alane eens EEN GOED PAARD HEEFT DE JUISTE KLEUR!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:46

Ik snap eigenlijk ook niet wat er 'mis' is met een vos, vind het 9 van de 10 keer mooi! Ik vind standaard-bruin zo saai, schimmel vind ik alleen mooi als het nog grijs is en zwart vind gaat wel. Zwart vind ik op een bepaalde manier saai, het is zo'n oppervlakkige kleur als het ware. Geef mij maar een vos met behoorlijk veel wit of een diep donkerbruine...

Als jij als fokker een naar jouw mening goed passende hengst laat staan om zijn kleur ben je niet serieus met fokken bezig vind ik. Heb je 2 gelijkwaardige hengsten en je kiest de niet-vos heb ik daar geen probleem mee, je moet toch op een bepaalde grond je definitieve keuze maken Haha!.

Maar een hengst puur laten staan om zijn kleur

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:55

Pinacolada schreef:
Voor school ben ik samen met nog iemand bezig met een onderzoek, namelijk de populariteit van dekhengsten om hun kleur.
In de "wandelgangen" hoor je bijvoorbeeld dat de voskleur minder populair is als bijvoorbeeld zwart.
Kan dit effect invloed hebben op het aantal dekkingen van bijvoorbeeld een voskleurige hengst?

De realiteit is dat bepaalde kleuren populairder zijn dan anderen. Dat komt omdat er kopers zijn die een paard op dezelfde manier kopen als een auto: "ik wil een gele sportauto met ABS en stuurbekrachting, 0-100kmp/h in 6 sec, etc.".

Die kleur is dus psychologisch belangrijk voor een hoop mensen. Ze zijn er zelfs bereid voor meer te betalen. Met name die mensen die op zoek zijn naar een hobbypaard zijn daarmee bezig.

Iemand die echt wil winnen, zal niet naar de kleur kijken. De kleur doet namelijk niets aan de prestatie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:08

joostvangestel schreef:
Iemand die echt wil winnen, zal niet naar de kleur kijken. De kleur doet namelijk niets aan de prestatie.

Hoe verder het paard in de sport hoe onbelangrijker zijn uiterlijk.
Maar als fokker maak je een keuze en dan kan de kleur de voorkeur bepalen tussen 2 gelijken.

Overigens fok ik nu al een paar keer met vossen en ik blijf maar bruinen krijgen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:28

joostvangestel schreef:

Dat gaat alleen op bij het springen Joost!

Bij de dressuur is het van GROOT belang!
En dan praat ik nu nog helemaal niet over dat ENE witje voetje achter, waardoor het lijkt alsof ie onkant loopt, of door het gemis aan 2 witte voorbenen waardoor het lijkt dat het betreffende paard zijn voorbenen iets fraaier zou mogen opbeuren.

Het is dus erg belangrijk!
In ieder geval moet een dressuurpaard OPVALLEN. Eén van de methodes daarvoor is nu eenmaal de kleur.........