Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Daarin koersen alleen dravers. Als je er mee wil fokken en stamboekpapieren wil hebben, zal je inderdaad bij het stamboek aan moeten melden. Ik weet alleen niet hoe idt bij de arabieren zit. Bij de dravers is het erg moeilijk om de papieren te krijgen als ze zonder papieren verkocht zijn. Als ik jou was stuurde ik even een mailtje naar de NDR www.ndr.nl met je vraag. Zij kunnen je daar wel mee helpen
wkoekoek schreef:Ik heb net even gekeken in je profiel en even op internet, jij hebt Jenneke Loo? Dat is dus een volle draver, en geen arabier. Wat voor hengst was je van plan om erop te zetten, een draver of een ander ras? Als je haar weer aangemeld krijgt bij het stamboek en er een draver op zet, krijg je er papieren bij van de NDR ( als je het veulen aanmeldt tenminste). Zet je er een ander ras op, dan krijg je geen papieren van de NDR.
Mackie schreef:Als ik jou was, zou ik haar alleen inschrijbven bij de NDR als je daadwerkelijk een draverhengst erop zet en als je dan later met dat veulen de draverijen in wil, anders kost het alleen maar onwijs veel geld! je moet dan namelijk niet alleen je paard, maar ook jezelf laten registreren als eigenaar en dat kost honderden euro's per jaar
wkoekoek schreef:Geen stamboekpapieren in ieder geval. Ik begrijp alleen niet over welke papieren jij het hebt, de echte stamboekpapieren of het paspoort? Als het goed is is het een volle draver, dan moet er harddraver staan. Als je daar een arabier op zet krijg je wel een paspoort van de KNHS maar niet van de NDR.
wkoekoek schreef:Dan is het toch echt een draver. Mara daar moet een volle draver op wil je er NDR papieren bij hebben.
(hengst die ik uitgezocht had)
wkoekoek schreef:Ik dnek dat vooral de kosten van het stamboek nogal hoog zijn. Je moet je namelijk als eigenaar laten registeren. Een leuke hengst hoeft niet perse duur te zijn. Gold Arrow bijvoorbeeld, was maar 75 euro dekgeld geloo fik. Verder staan op www.flevofarm.nl ook een heleboel, maar ook veel buitenlanders. Incredible Crafts staat daar wel op stal, is een goede hengst doe ook goed vererft.
Maar kijk ook even naar de merrielijn. Ik kan wel voor de uitzoeken wat de rest van de familie gebracht heeft. Als daar geen goede veulens van zijn gekomen, heeft het ook weinig zin om een veulen erbij te fokken.
Citaat:want we wilde haar laten dekken maar het was wel belangrijk dat er goede papieren bij kwamen dus dan moet ik een volle draver hebben en die kosten niet goedkoop in de dekking
Mackie schreef:Anders kan je er toch mooi een arabier opzetten, wordt vast een leuk paard! Dan krijg je wel papieren van de KNHS