Kamervragen over Gelderse Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Kamervragen over Gelderse Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:35

Artikel komt uit de Paardenkrant van 19 januari 2005.
Afbeelding

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:02

Ja, onze volksvertegenwoordiging weet wel hoe ze prioriteiten moet stellen....... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:11

Hier hebben ze mij dus mee op de kast. Gaan ze zich ook nog met paardenfokkerij bemoeien...
Waarom moeten ze de geldersen steeds hebben? Laatst ook al met die politiepaarden. Geldersen waren niks, halen ze paarden uit Hongarije en wie liep daar te dekken: Ginus, uit de gelderse Nini stam...
Ik vind de bloedspreiding op zich geen slecht plan(inteelt moeten we niet hebben) maar vindt het wel jammer dat de minimale vereiste gelders bloed is vervallen. Zo'n hengst moet toch minstens een gelderse moederlijn hebben. Dus die 75 % was geen slechte regel vind ik.
Ik las in een andere reaktie(VPN dacht ik) dat groninger paarden tenminste nog 100 % groninger hengsten hebben.
Kijk op www.hetgroningerpaard.nl
Dan bij hengsten en dan bij de afstamming.
Dat stamboek is pas in 1980 ofzo weer begonnen. Er zit geen hengst bij met een geheel oude afstamming. 100 % en dan is de vader een holsteiner. Zelfs een hoop 50 % en 1 met 0 %.
Daar tegenover: Sirius(100 % gelders) afstamming gaat terug tot 1889 en met heel weinig ander bloed. Ik val de groningers niet aan maar waarom staan de geldersen zo ter discussie? Laatst in een artikel van Jacob Mellissen dat de groningers oorspronkelijker waren gebleven dan de geldersen. Hallo! Hier in de buurt loopt een groniger stermerrie, de opa is Uniform en het is nieteens een ouderwets type maar een ranke merrie! Een ander met succesvolle groninger merrie's is begonnen met een driekwart fries, de sokken eraf scheren en naar de keuring: ster. Dus als we over zeldzame afstammingvereisten gaan discussieren, dan moeten we niet alleen bij de geldersen zijn. En juist als deze leuke paarden zo in de vuurlinie liggen moeten deze paarden een beetje gesteund worden. Dat de stichting ZHR zich hiervoor laat strikken...
En kamervragen, ga wat aan de maatschappij doen ofzo.
Goed, uitgeraast. Mijn merrie verwacht een veulen van Sirius. Mijn bijdrage.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:07

Het is mij in ieder geval volkomen duidelijk waarom er steeds zo'n ophef is over de Geldersen.
Het KWPN wil van het Gelders type af, zodat ze niet steeds geconfronteerd worden met de successen van het Gelders paard en dus meer de nadruk kunnen leggen op het succes van het allegaartje dat rijpaard heet.
Dat alles onder het mom van: "Als we ze niet kunnen uitroeien, fokken we ze eruit" wordt van alles gedaan om het Gelders type zover te verdunnnen tot er niets meer over is. Bij het Gelders tuigpaard is dit al een feit.
Subsidie zou tot het behoud van het type kunnen leiden, wat zeer ongewenst is, dus morrel wat met percentages en voila er komen kamervragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:29

Het KWPN paard dat nu zoveel succes heeft is ontstaan uit groninger en gelderse paarden. Veel paarden die het nu goed doen hebben nog gelders bloed, het verbaasd je soms hoeveel!

Hier staan veel afstammingen op, ook van sportpaarden en hengsten, met percentages.
(site van Van Lijssel)
www.gelderlanderhorse.com

Als je op paardenfokken.nl in de moederlijn een paar generaties terugklikt kom je ook veel gelderse paarden tegen.

Gelderse paarden zijn gezond, hebben een goed karakter en zijn allround. Ideaal voor recreatieruiters(ook landelijke sport) en menners. Gekruist met moderne hengsten geven ze bruikbare en sterke sportpaarden. Als het oude bloed eruit gefokt is heb je niets meer om op terug te vallen. Zou toch zonde zijn. Ik vind het wel moeilijk om een geschikte gelderse hengst voor mijn merries te vinden. Ik hoop dat de nieuwe jaargang leuke hengsten brengt.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:24

Afbeelding

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:37

Dan ben je heel erg snel uitgefokt. Zo breed is het stamboek niet. De foto bij bazuin is volgens mij een pony? Beetje kortzichtig om gelijk op te heffen. Een echt zuiver ras is het nooit geweest.
Als je Sirius ziet dan kijk je naar een echte gelderse hengst met bijbehorend karakter en gangen.
Mensen blijven ook niet stilstaan dus het gelderse paard moet wel meegaan. Ik vind Sirius een modern gelders paard. Er mogen nog wel een paar van dat soort hengsten bij om het stamboek in leven te houden.