Kostenplaatje fokken van een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Kostenplaatje fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:32

Ik ben van plan om een veulentje te fokken Lachen

Informatie over de dekking etc heb ik al van de hengstenhouder, maar ik wil niet ineens voor een hoop (DA)kosten komen staan waar ik nooit bij stilgestaan heb.
Vandaar mijn vraag in de kraamstal, met hopelijk een hoop experts Knipoog
Met welke kosten kan ik allemaal rekening houden?

Het kostenplaatje daarmee bedoel ik vanaf de dekking tot en met de geboorte van het veulen en de eerste dagen die daarop volgen.

Alvast bedankt!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:07

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:17

Maar scannen is niet noodzakelijk toch?
Ik bedoel ik zie tegen december wel of dr buikje dikker wordt Knipoog
Birthalarm? Dat is toch een apparaat om geboortesignalen op te vangen?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:45

Ik zou wel scanne, dit ivm met tweelingdracht... ien het ligt eraan hoe snel je merrie drachtig is en of er nog complicaties etc zijn, zou toch wel paar honderd euro opzij voor zetten hoor, het komt toch altijd hoger uit...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:57

als je serieus gaat fokken, zou ik echt wel scannen hoor.
eens denken, 2X scannen, 1X na 18 dagen, en 1X na 3 maanden omdat ze het veulen in de eerste 3 maanden kunnen verwerpen. Extra inentingen (rhino nog wattes), extra voer (merrie brokken bijvoorbeeld) en voedings supplementen (veel merries hebben dat nodig). dekking zelf, kosten om de merrie bij de hengtenhouder te zetten/ kosten voor K.I. dierenarts die het veulen bij de geboorte moet controleren. Ehm.. er zijn nog wel meer factoren, mar daar kom ik zo niet op Knipoog

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:23

chippen van het veulen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:27

Die extra inentingen mbt rhino hoef je niet te doen. hetgeeft geen 100% garantie en er zijn zelfs gevallen dat ze verwierpen dankzij die inenting.

Je kunt het best uitgaan van dat het niet in 1x pakt en dat de Da minstens zo'n 4 a 5 keer moet laten komen gedurende dracht als het in 1x pakt en je thuis laat insemineren. Je moet je ook realiseren dat het ook ontzettend verkeerd kan gaan.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 07:41

Er zal toch ook gescanned moeten worden op eisprong.
Dan volgt de inseminatie.
De dag erna scannen of het ei er af is, zoniet nieuwe inseminatie en nieuwe scann.
18e dag, scannen op dracht, niet drachtig? terug naar af...........wel drachtig dan:
40 dag controle scann, dracht nog intact? indien niet, terug naar af, wel drachtig dan:
60 dagen, laatste scann,niet meer drachtig, ga terug naar af, nog steeds drachtig, dan blijft het nu hopelijk wel zitten, wat volgt zijn nog 9 maanden + een week vol hoop en spanning.

Rond de 8ste maand, e.e.a een beetje afhankelijk van de merrie, ga je de merrie ietsje hoger in het voer zetten en begint nu ook het bijvoeren van de merrie/veulenbrok, het werk wordt nu ook wat aangepast.

Zijn er al afspraken gemaakt, voor het huren of kopen van een geboorte alarm?

Maand 10, 6 weken voor de geplande geboorte, worden alle inentingen opgefrist en op 3 weken voor de uittel datum, wordt de merrie ontwormt.

Wie is er bij de geboorte? Jijzelf, prima. Dan wordt het nu tijd dat het geboorte alarm wordt gekocht of gehuurd.
Denk maar niet dat het je lukt met waken, geheid dat je slaapt als het veulen geboren wordt, daar zorgt de merrie wel voor.

De kraambox, moet schoon en ontsmet worden en de merrie verhuist uiterlijk 3 weken van te voren, naar de kraambox, want zij moet zich hier nog thuis gaan voelen en de biest moet tijd hebben zich aan te passen aan de nieuwe omgeving. Het halster met touw hangt nu standaard aan de boxdeur en vanaf 3 weken voor de geboorte draagt ze die dag en nacht. (alleen het halster dus)

De kraamkist moet klaargemaakt worden, maar wat zit erin?
2 grote schone badlakens.
1 Schone zweetdeken voor de merrie, misschien niet nodig, maar makkelijk om bij de hand te hebben.
Flesje Betadine jodium en 1 navelbandje (gebruik ik zelf nooit, maar daar zijn de meningen over verdeelt)
Trek touwtjes of geboorte kettinkjes.
De praam
1 injector Sedalin of gelijkwaardig
1 veulen clisma
1 Injector breedspectrum antibiotica voor het veulen (bij ons ipv de veulenprik).
1 Zuigfles 500cc met lammerspeen. WEET JE AL WAAR JE IN GEVAL VAN NOOD, OP ELK UUR VAN DE DAG OF NACHT, BIEST VANDAAN KUNT HALEN EN ZIJN DAAR AL AFSPRAKEN OVER GEMAAKT?
1 pakje druivensuiker, lepel en een klein flesje cognac.
Veulen halster
3 schone emmers, warvan 1 bvk met deksel (om de nageboorte in te bewaren, tot de VA hem gecontrleerd heeft.)
1 Thermometer.
Een mobiele telefoon, met het nummer van degeen die jou helpt bij de geboorte, het nummer VA en van de plaats waar je de biest kan op halen.
Met een ruim voldoende bel tegoed en een volle acu.

3/4 Van deze spullen zul je als het goed is niet nodig hebben, jammer, maar heb je het wel nodig en het is er niet, dan heb je een dik probleem.

Zo nu ben je iig tegen de meeste nood situatie's opgewassen.

Wie helpt je bij de geboorte, het is wel noodzakelijk, dat je er iemand bij hebt, die weet van de hoed en de rand, want anders kan het nog paniek worden. Dus maak daar afspraken over.

Vanaf nu, moet je ook zorgen, dat er altijd een rij klare trailer en auto in de buurt is, voor het geval dat........... Dus maak ook daar afspraken over.

Het veulen is inmiddels gezond geboren, maar het geboorte bericht moet naar het stamboek (stamboek kosten).

Tussen de 4e en 7e dag krijgt het veulen zijn/haar eerste wormkuurtje, daarna met 4 weken en daarna gaat het gelijk op met de moeder.

En met 4 maanden moet er gechipt en geent worden.
Ondertussen is ook de hoefsmid al een keertje langs geweest.

Ik denk, dat ik nu het meeste wel gehad heb, misschien dat ik ergens nog wat vergeten ben, maar dat komt dan nog wel.

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Trouwens, om alvast een beetje mee te maken, wat er allemaal gebeuren gaat bij een geboorte, kijk maar eens hier op Kraankamer>Barncam dan krijg je alvast een leuk idee, al wijkt de Amerikaanse manier hier en daar wel een beetje af van de onze.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:58

me mams en ik gaan ook fokken met onze ijs en shet/welsh dus dit is wel intressant voor ons!!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:36

Bedankt kitten, dat is heel compleet!
Daar kan ik echt iets mee. Ik ben liever goed voorbereid voordat ik aan zoiets begin, dan dat ik voor onaangename verrassingen kom te staan...
De merrie loopt altijd in de wei en ik ben van plan om de natuur enigszins zijn loop te laten gaan. Ze heeft wel dag en nacht een schuilastal tot haar beschikking, al weet ik bijna zeker dat ze ergens in de wei zal bevallen. Toch zou ik wel iets meer willen weten over dat birthalarm.
Waar kan ik dat bijvoorbeeld huren en wat zijn de kosten ongeveer?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:46

Inentingen van veulen + moeder voor en na de bevalling

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:50

Ik maak sowieso een afspraak met de DA voor de dekking. Ik wil eerst zeker weten dat de merrie het kan hebben (ja, overbezorgd type hier) en dan weet hij ook meteen van de veulenplannen af. Het is een heel fijne DA, toen ik hem nog maar pas had voor de paarden en pas 1 keer aan de lijn gehad had, wist hij bij het volgende telefoongesprek meteen wie ik was en welke paarden ik had!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:12

by divoza kan je dacht ik een birth alarm huren eens gelezen in de catalogus Tong uitsteken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:25

Houdt er wel rekening mee dat hier de kosten genoemd worden van een probleemloze dracht en geboorte zijn.
Als er ook maar iets kleins mis gaat, loopt een DA rekening sneller op dan je maar kan denken...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:31

Een fokker die een lezing heeft gegeven bij mij op school had berekend dat je voor een gemiddeld kwpn-veulen ong 2000 euri kwijt was. Evenveel dus als de opbrengst bij verkoop als je een redelijk veulen fokt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:31

Ja, daar ben ik mij zeker van bewust.
Gelukkig heb ik een behoogrlijke financiele buffer.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:34

Kijk, het ligt er ook aan wat je allemaal wilt; wil je per se meerdere keren wilt scannen etc. Dan ben je alleen aan voorrijdkosten al gauw een hoop kwijt.
Ik vind het gewoon prettig om op een rijtje te hebben wat wanneer moet gebeuren net als met enten en ontwormen en dat soort zaken.
En die biest in de buurt, vond ik ook een erg goede tip. Kijk, daar had ik dus nog niet aan gedacht en dat is wel van belang om te weten en voorzorgsmaatregelen te nemen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:53

Alet schreef:
En die biest in de buurt, vond ik ook een erg goede tip. Kijk, daar had ik dus nog niet aan gedacht en dat is wel van belang om te weten en voorzorgsmaatregelen te nemen!

Dat is zeker een hele goede. Lachen
Denk niet dat alle fokkers hier op berekend zijn terwijl het toch zo ontszettend belangrijk is.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:02

Wij hadden altijd "eigen " biest op voorraad in de diepvries, datgeen wat ik van het lopende jaar (na laatste geboorte) overhield, werd door gegeven aan mijn VA en daar werden idd de noodgevallen mee geholpen.

Toch, als je meerdere veulens achter elkaar fokt, of je hebt ieder jaar wel 1 of meerdere veulens, is het verstandig om een eigen voorraadje aan te leggen en dit per jaar te vernieuwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:55

handig topic, ook voor mij aangezien ik ook graag een veulentje wil fokken, maar nog niet weet wat er allemaal bij komt kijken.
wat zijn ongeveer de kosten die boven het dekgeld opkomen? dus op hoeveel moet ik ongeveer gaan rekenen?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:25

Alet schreef:
Kijk, het ligt er ook aan wat je allemaal wilt; wil je per se meerdere keren wilt scannen etc. Dan ben je alleen aan voorrijdkosten al gauw een hoop kwijt.
Ik vind het gewoon prettig om op een rijtje te hebben wat wanneer moet gebeuren net als met enten en ontwormen en dat soort zaken.

Ik ben toch nog wat vergeten in de kraamkist nl. 1 schaar (gebruik spreekt voor zich) en een paar elastiekjes (of 1 strotouwtje) om de staart in te vlechten.
Sommige mensen geven de voorkeur aan een staartbandage, maar ik vlecht liever. De vlecht kun je er desnoods een week in laten zitten, maar een bandages kun je er pas vlak voor de geboorte omheen doen en moet daarna ook direct weer verwijdert worden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:37

Ik had nog een vraag over die biest, misschien een rare vraag, maar ok: kan een veulen ook biest van een koe krijgen ipv biest van een paard?
Binnenkort komt de DA eerst even langs voor het nemen van een baarmoedermonster. Dan spreek ik alles ook met hem door, zodat hij helemaal op de hoogte is en ik alles kan vragen wat er te vragen valt Lachen

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:24

Nee, koemelk is niet geschikt voor een veulen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:41

Goed, ik dacht het al een beetje, maar vroeg het me af.
Mijn neef heeft namelijk een boerderij, dus biest in overvloed Knipoog
Bedankt Sabiy!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 07:24

Koeienbiest is eigenlijk geen optie, want die is veel te vet, terwijl het suikergehalte in paardenbiest weer veel hoger is, afgezien daarvan, je hebt de biest nodig voor de immuniteits opbouw en dan kun je van een koe niet te veel verwachten.
Een beter alternatief is het noodpakket van Pavo, die hebben biest in poedervorm (en ook veulenmelk) die wel redelijk dicht in de buurt komt, maar stervens duur is.

Maar de beste optie is nog altijd biest van de eigen stal.
Degene van julie, die ieder jaar wel een veulentje hebben, doen er wijs aan om minimaal (hangt af van het aantal dragende merrie's) 2ltr biest (van de eerste 36 uur na de geboorte) in de diepvries op te slaan.