Kan een predikaat verloren geraken...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Kan een predikaat verloren geraken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 02:11

Ik zit met een doodlopend eind in een zoektocht? De fokmerrie die we gebruiken heeft in haar moederlijn in de vijfde generatie een merrie zitten waar weinig over te vinden is. Het gaat om een Gelderse merrie.

Het leuke is, dat ik de fokker en laatste eigenaar van deze merrie heb gevonden. En die kon me een heeeel interessant verhaal doen.
Volgens het KWPN heeft de merrie slechts twee nakomelingen gehad. Niets is echter minder waar. De fokker/eigenaar vertelde mij dat hij veel meer veulens heeft gehad bij de merrie. Allemaal geregistreed (toen in die tijd) bij het Gelders Stamboek, later bij het WPN. (Het gaat om een merrie die geboren is begin jaren 60'). Het KWPN weet niks over die andere nakomelingen.

De eigenaar vertelde me ook dat de merrie KROON PREFERENT is. Vreemd, want hier weet het KWPN niets van. Kan dit? Heeft dit te maken met de overschakeling van het Gelders Stamboek naar het KWPN? Zijn er gegevens verloren gegaan?

Ik moet wel zeggen dat de eigenaar al jaren niets meer te maken heeft met paarden. Dus je zou kunnen zeggen, "heeft die man wel gelijk?". Leuke is dat hij van al de veulens die het KWPN zogezegd niet kent nog de documenten van registratie en van veulenschetsing heeft bij het Gelders Stamboek en WPN.

Toch weet het KWPN hier niets van. Ik kan dat begrijpen, want het gaat wel van enkele jaren terug. Mijn vraag is nu, Waar zit er eventueel een databank van het Gelders Stamboek indertijd? Of kan ik iemand aanspreken die weet waar ik moet zijn?

Vooral dat predikaat Kroon had ik graag op het papier van mijn merrie zien staan. Maar de voormalige eigenaar heeft het papier niet meer. Weten jullie misschien welke piste ik moet ingaan?

Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:01

Ik zou eens op de site van het Gelderse paard gaan kijken. (even googlelen want ik weet niet precies hoe die site heet) Daar is veel info te vinden over Gelderse bloedlijnen. Je kan ook een mailtje sturen naar diegene die de site beheerd, die kent zo'n beetje alle gelderse bloedlijnen wel.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:09

Hoe heet die fokmerrie dan??Of de moeder ervan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:19

Ja, dat is a van lijssel(als ik het goed schrijf). Gelders paard internationaal zoeken, anders krijg je de KWPN site. Sowiezo een grote kans dat die merrie wel op die site staat. Volgens mij kan een paard postuum nog predikaten krijgen, dus als jij de gegevens hebt is het vast de moeite om er achter aan te gaan. Als het om hetzelfde paard gaat kan dat vast lukken. Er worden wel eens fouten gemaakt...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:20

Nog zo'n verhaal......

In onze merrielijn zit een een gedeelte GP. Ik ben naar de oude fokkers geweest en die hadden de merries met alle nakomelingen opgeschreven in die tijd. Ook die merrie zou predikaten hebben (waren ze stellig van overtuigd!), maar het KWPN kan ze niet vinden. En ik heb het ook maar te ruste gelaten, ach het waren oude mannetjes en die zijn wel eens vaker in de war......

Ik houd dit topic goed in de gaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:28

www.gelderlanderhorse.com

een merrie die bij het nrps ster wordt telt bij het kwpn niet mee voor de predikaten, zulke verwarringen heb je ook nog wel eens. maar voor een merrie uit de jaren 60 zal dat niet meetellen, zullen wel gewoon gegevens missen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:47

Volgens mij klopt het verhaal van minder nakomelingen geregistreerd ook wel. Daar heb ik al eens iets over gelezen dat ze niet allemaal werden geregistreerd, maar de grens van hoe en wat weet ik niet.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:57

[***] schreef:
www.gelderlanderhorse.com

een merrie die bij het nrps ster wordt telt bij het kwpn niet mee voor de predikaten, zulke verwarringen heb je ook nog wel eens. maar voor een merrie uit de jaren 60 zal dat niet meetellen, zullen wel gewoon gegevens missen.

Ik heb contact gehad met de persoon van deze website, en het 'probleem' even geschetst.

Het probleem bij mij is dat de merrie is van voor 1970. De databank van het KWPN begint daar pas. Al de paarden daarvoor vallen binnen het oude archief.

Het komt er dus op neer dat de gegevens hoogstwaarschijnlijk terug te vinden zijn, dat ze in de archieven van het KWPn zitten.

Maaaaaar... Ik moet natuurlijk iemand vinden daar bij het KWPN die er effe zijn tijd wil insteken. Ik ga het toch eens proberen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:09

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:11

O nee toch.... van Promotor??????

Volgens mij mist de afstamming bij ons ook een nakomeling van deze hengst Verward Ook van rond die tijd......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:21

Je kunt ook wel even contact zoeken met GURK..........
Die snuffelt geregeld rond in de KWPN archieven volgensm mij.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:59

CGJ12 schreef:
Je kunt ook wel even contact zoeken met GURK..........
Die snuffelt geregeld rond in de KWPN archieven volgensm mij.

Bedankt voor de tip OK dan!