K.I. of natuurlijke dekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ylvie

K.I. of natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 16:56

Hallo allemaal,
Graag jullie mening over de keuze tussen kunstmatige inseminatie of een natuurlijke dekking. Voor mijn merrie wordt het komend voorjaar de eerste keer.
Vinden jullie het niet een soort "aanranding" om een merrie even snel te laten dekken door een hengst die ze niet kent?
K.I. wordt doorgaans als minder stressvol beschouwd; ervaringen??

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:01

Ligt eraan met welke hengst je dekt, normaal beslist de hengstenboer zoiets en als je met een kwpn'er dekt worden ze zoiezo geinsimineert. En voor een soort aanranding hoef je echt niet bang te zijn hoor. In het wild gingen ze ook niet echt eerst een paar keer uiteten of een paar filmpjes pakken haha. Dat is gewoon de natuur.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:03

Ik denk dat je gewoon een geschikte hengst voor haar moet zoeken en dan kijken hoe of wat. Mijn eigen merrie is natuurlijk gedekt vorig jaar, maar dat is omdat er geen mogelijkheid tot KI was. Maar KI zou ik net zo goed doen hoor. Misschien zelfs wel fijner.

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:05

lachmar schreef:
Ligt eraan met welke hengst je dekt, normaal beslist de hengstenboer zoiets en als je met een kwpn'er dekt worden ze zoiezo geinsimineert. En voor een soort aanranding hoef je echt niet bang te zijn hoor. In het wild gingen ze ook niet echt eerst een paar keer uiteten of een paar filmpjes pakken haha. Dat is gewoon de natuur.

die vind ik goed OK dan!

InaTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:06

Ik ben van mening dat je een geschikte hengst voor je merrie moet zoeken en daarna moet bekijken wat de mogelijkheden met die hengst zijn. Overleg eventueel met de hengstenboer. Succes Lachen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:27

Onze shetlander kregen vorig jaar trouwens niet drachtig met KI toen hebben ze het natuurlijk gedaan en het was meteen raak. Vond ze misschien lekkerder haha.

vikki

Re: K.I. of natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:30

ylvie schreef:
Hallo allemaal,
Graag jullie mening over de keuze tussen kunstmatige inseminatie of een natuurlijke dekking. Voor mijn merrie wordt het komend voorjaar de eerste keer.
Vinden jullie het niet een soort "aanranding" om een merrie even snel te laten dekken door een hengst die ze niet kent?
K.I. wordt doorgaans als minder stressvol beschouwd; ervaringen??

Met dat stukje tekst ben ik het trouwens niet eens, sterker nog, ik ben het er absoluut mee oneens... Ik wil er wel een wedje op slaan dat mijn merrie de vreemde hengst verkiest boven de arm van de VA. Overigens is mijn merrie 1 keer gedekt en dat is natuurlijk gebeurt. Dit omdat de hengst niet K.I. dekt. Overigens doet de eigenaresse van die hengst niet aan 'verkrachting', als de merrie niet wil dan wil ze niet en als de hengst niet wil dan wil hij niet en houdt het in beide situaties op. Dat vind ik super. verder kan ik je vertellen dat de dekking in Escala's geval totaal geen stress op heeft geleverd, maar de keren dat ze door de VA opgevoeld is des te meer. Van het opvoelen was mijn arme puk echt 2 dagen van slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:54

als ze goed hengstig zijn vinden ze volgens mij de arm van de veearts ook wel prima....
nog nooit gemerkt dat mijn merries het vervelend vonden.
goede en rustige veearts scheelt een hoop

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:08

eeuhm sorry was te lui om in je profiel te kijken..
maar met kwpn goedgekeurde hengsten wordt bijna niet meer natuurlijk gedekt..

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:41

als je een kwpn hengst kiest word ze geinsimineerd, uit een dekking van zoon hengst kunnen ze bij de ki wel honderd rietjes vullen en voor elk rietje onzettend veel geld vragen. met ki heb je geen last van dekinfecties enz.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:07

K.i is makkelijker, je hoeft met je merrie niet ergens naar toe, maar komen veelal aan huis, 2 minuten werk en klaar. natuurlijke dekking moet je naar de hengst toe, merrie een paar dagen laten staan. Inscheuring komt wel eens voor, maar er zijn hengsten die goed opgevoed zijn en wachten op het commando om te dekken. Qua infecties is K.I. veiliger.
Bij kwpn-ers gebeurd het veelal met K.I. maar er zijn veel rassen waar voornamelijk natuurlijk mee gedekt wordt. ik zie het niet als en aanranding, de merrie is hengstig en wil zelf ook graag. De bevalling is voor de merrie vaak erger!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:02

Issy schreef:
K.i is makkelijker, je hoeft met je merrie niet ergens naar toe, maar komen veelal aan huis, 2 minuten werk en klaar. natuurlijke dekking moet je naar de hengst toe, merrie een paar dagen laten staan. Inscheuring komt wel eens voor, maar er zijn hengsten die goed opgevoed zijn en wachten op het commando om te dekken. Qua infecties is K.I. veiliger.
Bij kwpn-ers gebeurd het veelal met K.I. maar er zijn veel rassen waar voornamelijk natuurlijk mee gedekt wordt. ik zie het niet als en aanranding, de merrie is hengstig en wil zelf ook graag. De bevalling is voor de merrie vaak erger!

Mijn merrie is natuurlijk gedekt... en de hengst is naar ons toe gekomen Haha! . Dat was echt geweldig van de eigenaresse van de hengst, ze heeft nl. een uitzondering gemaakt omdat mijn stresskippie trailerangst heeft. Toen de veewagen aan kwam rijden had madam het al door en ging ze er meteen voor staan zeg maar... Haha! We hebben ze echter eerst 'kennins laten maken' door ze een tijdje neus aan neus te laten staan etc. ... Overigens is mijn VA die dag ook geweest en daar reageerde ze toch niet op... Tong uitsteken Mijn voorkeur gaat dus nog steeds uit naar natuurlijk dekken... juist omdat dat natuurlijk is. Maar ik had dan wel de geweldige mazzel dat de hengst naar ons toe kwam en dat hij heel braaf en voorzivhtig op commando dekt. Lachen

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:51

Bedankt voor alle reacties iedereen! Ik heb al een hengt uitgezocht en in principe voor K.I. afgesproken, ook omdat hij maar een beperkt aantal natuurlijke dekkingen mag doen dit jaar. Zijn eigenaren adviseerden mij dit ook omdat het minder lastig is. Ik was toch wel benieuwd hoe anderen hierover dachten.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:20

riskjuhruled schreef:
als je een kwpn hengst kiest word ze geinsimineerd, uit een dekking van zoon hengst kunnen ze bij de ki wel honderd rietjes vullen en voor elk rietje onzettend veel geld vragen. met ki heb je geen last van dekinfecties enz.

ff offtopic

Uit 1 goeie sprong halen ze zo'n 15 rietjes, als de hengst een goede kwaliteit sperma heeft. 100 is wel een beetje heel veel. Dan heb je sperma met de kwliteit nul, omdat het zo erg verdunt is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:06

Ben wel voorstander van KI het is namelijk ook veel minder belastend voor de hengst. Merrie vind ik zaak 2. Plus een stuk hygiene wat toch erg belangrijk is.

Vooral als ik in de tuigpaardensport kijk hebben de paarden het in de zomer extra zwaar EN dekken EN concoursen lopen. Via KI heb je met een dekking veel meer resultaat dus rietjes dan. Pff stel je voor dat manno in een jaar 100 keernatuurlijk moet dekken of zelfs meer pfff. Plus dat er ook de nodige risico's zijn voor de hengst. Helaas voed niet iedereen zijn merrie even braaf op.

Vikki als ik zie hoe de KI bij ons gaat heeft de merrie er geen last van. Ieder paard heeft wel eens een controle op koliek gehad of controle voor dracht. Dit is allemaal op dezelfde manier dus ik snap je bezwaar niet helemaal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:53

Persoonlijk vind ik natuurlijk dekken wel het best. Natuurlijk dekken is bij de merries in de wei. Voordelen:

1) Drachtigheidspercentage nagenoeg 100%

2) Merrie leeft in kuddeverband, heel weinig stress

3) hengst dekt veel minder en kan dus minder schade aanrichten in het paarden/ponybestand.

4) veulens van de hengst blijven exclusief

5) Doordat een hengst zo minder merries dekt dan uit de hand, is de kans tot besmetting heel erg klein.

Goed, KI heeft andere (veelal commerciële) voordelen, maar dat was de vraag niet. Als de vraag is wat het beste is, dan is het gewoon met de merries in de wei. Óók voor die grote knollies.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:44

Idd joost als alle paarden weer in kuddes zouden leven met hengsten zou het werelds zijn helaas gaat dat niet op in de meeste gevallen.

Als de paarden ook nog sport lopen is KI makkelijker en minder risico.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:50

in de ijsland wereld wordt uitsluitend natuurlijk gedekt... als je natuurlijk dekt is het idd wel belangrijk om het met respect te doen, dus kennis maken, samen op de wei, gewoon los, dan maken die 2 het verder zelf wel uit. Wij hebben hier nog nooit problemen mee gehad!