Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

lachmar schreef:Ligt eraan met welke hengst je dekt, normaal beslist de hengstenboer zoiets en als je met een kwpn'er dekt worden ze zoiezo geinsimineert. En voor een soort aanranding hoef je echt niet bang te zijn hoor. In het wild gingen ze ook niet echt eerst een paar keer uiteten of een paar filmpjes pakken haha. Dat is gewoon de natuur.
ylvie schreef:Hallo allemaal,
Graag jullie mening over de keuze tussen kunstmatige inseminatie of een natuurlijke dekking. Voor mijn merrie wordt het komend voorjaar de eerste keer.
Vinden jullie het niet een soort "aanranding" om een merrie even snel te laten dekken door een hengst die ze niet kent?
K.I. wordt doorgaans als minder stressvol beschouwd; ervaringen??
Issy schreef:K.i is makkelijker, je hoeft met je merrie niet ergens naar toe, maar komen veelal aan huis, 2 minuten werk en klaar. natuurlijke dekking moet je naar de hengst toe, merrie een paar dagen laten staan. Inscheuring komt wel eens voor, maar er zijn hengsten die goed opgevoed zijn en wachten op het commando om te dekken. Qua infecties is K.I. veiliger.
Bij kwpn-ers gebeurd het veelal met K.I. maar er zijn veel rassen waar voornamelijk natuurlijk mee gedekt wordt. ik zie het niet als en aanranding, de merrie is hengstig en wil zelf ook graag. De bevalling is voor de merrie vaak erger!
. Dat was echt geweldig van de eigenaresse van de hengst, ze heeft nl. een uitzondering gemaakt omdat mijn stresskippie trailerangst heeft. Toen de veewagen aan kwam rijden had madam het al door en ging ze er meteen voor staan zeg maar...
We hebben ze echter eerst 'kennins laten maken' door ze een tijdje neus aan neus te laten staan etc. ... Overigens is mijn VA die dag ook geweest en daar reageerde ze toch niet op...
Mijn voorkeur gaat dus nog steeds uit naar natuurlijk dekken... juist omdat dat natuurlijk is. Maar ik had dan wel de geweldige mazzel dat de hengst naar ons toe kwam en dat hij heel braaf en voorzivhtig op commando dekt.

riskjuhruled schreef:als je een kwpn hengst kiest word ze geinsimineerd, uit een dekking van zoon hengst kunnen ze bij de ki wel honderd rietjes vullen en voor elk rietje onzettend veel geld vragen. met ki heb je geen last van dekinfecties enz.