Prijzen trainen fokproducten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Prijzen trainen fokproducten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:03

Ik heb op een aantal plaatsen nu prijs gevraagd ivm trainen en verkoop van jonge paarden. Het valt mij op dat dat nogal sterk verschilt van plaats tot plaats.
Werken jullie met een percent op de verkoop, vaste prijs of dergelijke? Of verkopen jullie ze gewoon voor ze getraind zijn/wedstrijdervaring hebben?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:15

het is toch welke afspraken je maakt? ik kan me voorstellen als je een paard traint en uitbrengt op wedstrijden dat er dan 10% van de opbrengst wordt gevraagd, buiten de normale kosten van stalling en training om. Immers maakt het paard wel vorderingen.

Bij ons in de buurt (regio Zwolle) betaal je tussen 450 en 500 euro per maand, bijvoorbeeld voor een merrie keuringsklaar te maken.

Bij grote stallen, betaal je voor de naam veel geld, maar vaak doen stagiaires het meeste werk.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:18

Suzan1 schreef:
Bij ons in de buurt (regio Zwolle) betaal je tussen 450 en 500 euro per maand, bijvoorbeeld voor een merrie keuringsklaar te maken.

Dat is hier redelijk hetzelfde, maar de markt lig nog steeds op zijn gat, ik vraag gewoon geld per maand, daar verdien ik aan, dan hoef ik geen percentage meer te hebben, anders worden de "gewonere" dieren zo duur voor de eigenaar wat ie dan waarschijnlijhk nooit eruit krijgt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:24

In Zweden zag ik een fokker die 50% van het paard gewoon overdroeg aan de trainer. Wat dus wil zeggen dat ze zelf niks betaalde maar 50% van de verkoopprijs krijgt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:31

Zannekin schreef:
In Zweden zag ik een fokker die 50% van het paard gewoon overdroeg aan de trainer. Wat dus wil zeggen dat ze zelf niks betaalde maar 50% van de verkoopprijs krijgt.

Dus stel.... de trainer rijd dat paard een jaar, en na een jaar krijgt ie een dikke blessure, of erger valt dood neer...

Dan heeft die trainer er heel veel werk en vooral geld inzitten, waar ie dus naar kan fluiten, word dat dan gecompenseerd?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:34

Ik vond dat ook te "spannend" voor beide kanten. Het paard zal uiteraard verzekerd zijn, waarbij die 50% blijft gelden. Ook denk ik dat je termijnen moet afspreken.
Maar dat werken met percenten werd me afgeraden door ervaren mensen. Het beste idd zou zijn gewoon betalen voor training en wedstrijden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:48

Het mes snijdt aan twee kanten ,je moet er natuurlijk niet altijd van uitgaan dat ie dood valt want dan moet je geen paarden houden .
ik heb ook al eens 50% gegeven van een 5-jarige merrie maar dan bleef ik wel voor 50% van de kosten betalen-en het prijzengeld werd ook netjes verdeeld (denk dat dit de meest courante manier is ) De merrie is na 3 jaar goed verkocht en we hebben netjes verdeeld.
Maar heb ook al gehoord van 50% wegschenken en dan niets meer van kosten hebben totie verkocht is .IK denk wel dat dit enkel mogelijk als het een talentvol paard is en je de medeeigenaar goed vertrouwd

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:50

Zannekin schreef:
Ik vond dat ook te "spannend" voor beide kanten. Het paard zal uiteraard verzekerd zijn, waarbij die 50% blijft gelden. Ook denk ik dat je termijnen moet afspreken.
Maar dat werken met percenten werd me afgeraden door ervaren mensen. Het beste idd zou zijn gewoon betalen voor training en wedstrijden.

Mijn idee ook het beste. Anders zit je altijd met zoiets van dat de ruiter wel wil verkopen en jij niet, of andersom. Die afspraak van meedelen bij een goede verkoop zou ik alleen willen maken als ze ook meebetalen als ie een keer ter plekke doodgaat of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:48

Ligt er geheel aan. Doe jij de verkoop of laat je dat over aan de ruiter? IN het laatste geval vind ik het normaal dat de ruiter/verkoper 10 a 15 % krijgt boven het normale trainings/stalgeld. Als jij het paard zelf verkoopt, dan gewoon alleen trainingsgeld/stalgeld.

Wouter? De markt op zijn gat? Die ervaring heb ik niet, en de mensen in mijn omgeving die veel verkopen ook niet. De meeste mensen die ik spreek daar gaat het juist heel goed met de handel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:15

Training is gewoon duur. Ik vraag 500 euro per maand all in maar excl. hoefsmid en veearts etc.
Ik hoef dan geen percentage bij verkoop. Het kan goed uitpakken maar ook verkeerd, dat is de gok en ik neem liever geen risico wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:53

Suzanne F. schreef:
Training is gewoon duur. Ik vraag 500 euro per maand all in maar excl. hoefsmid en veearts etc.
Ik hoef dan geen percentage bij verkoop. Het kan goed uitpakken maar ook verkeerd, dat is de gok en ik neem liever geen risico wat dat betreft.

Waarop baseer jij zo'n bedrag eigenlijk Suzanne?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:40

Als je echt een goed paard hebt waar een ruiter/amazone van denkt dat het geschikt is voor het grote werk bv. grand prix dan willen verschillende mensen het paard wel voor niets rijden,dan heb je als eigenaar alleen de kosten van dierenarts en hoefsmid en verder niets.
Er worden dan uiteraard wel percentages afgesproken bij eventuele verkoop,maar als hij dood gaat of afgekeurd wordt jammer dan,dan hebben we geen van allen iets.
Maar je moet dan wel een hele goede hebben,bij een gewoon dier doen ze dat niet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:04

Pipo schreef:
Wouter? De markt op zijn gat? Die ervaring heb ik niet, en de mensen in mijn omgeving die veel verkopen ook niet. De meeste mensen die ik spreek daar gaat het juist heel goed met de handel.

Wat betreft de paarden rond de 15.000,- tot 25.000,- ligt de markt wel op z'n gat. De goedkopere prijsklassen gaan zis wel weer in opkomst en de hele duurdere prijsklassen loopt toch wel door. Dit zie je zowel in Nederland als in het buitenland. Daarbij is er zoveel aanbod van paarden dat de koper niet meer zo snel toehapt.

In zuid holland liggen de bedragen tussen de 350,- en 600,- per maand voor training. Vaak de 10 % regeleing bij de verkoop wordt gehanteert. ben je als eigenaar niet tevreden dan kun je ook makkelijker je paard naar een ander brengen, bij de 50% regeling zit je eraan vast.Blijkt het niet lekker te lopen met je paard dan heeft de trainer met 50% een groot risico.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 09:07

johno schreef:
Als je echt een goed paard hebt waar een ruiter/amazone van denkt dat het geschikt is voor het grote werk bv. grand prix dan willen verschillende mensen het paard wel voor niets rijden,..

Dat heb ik nog nooit gehoord. Geen GP trainer dan toch waarschijnlijk? Ik ken iemand wiens GP beloftepaard enkele maanden bij een GP ruiter stond en die betaalde 1000 euro/maand, training en enkele lessen inbegrepen weliswaar Clown .

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:46

Toch wel,wij hebben een paard die gereden wordt door een grandprix amazone en dat doet ze onder de voorwaarden zoals ik al eerder vertelde.
En zij was niet de enige er waren meer mensen bereid dat te doen,het ligt er maar net aan hoe graag ze een goed paard willen hebben om in de toekomst,als alles meezit in de top te kunnen meedraaien.
Het is gewoon een kwestie van een beetje onderhandelen en dan is er vaak meer mogelijk dan menigeen denkt.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:04

als een GP ruiter (of andere goede ruiter) zonder goed paard zit, zal dat zeker tot de mogelijkheden horen. Je kunt je met een goed paard in de kijkert rijden en dat geeft dan weer een kettingreactie (meer les, meer goede paarden kunnen "krijgen")

werkt dus aan 2 kanten plezierig, zolang het doel maar hetzelfde blijft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:11

Suzan1 schreef:
Bij grote stallen, betaal je voor de naam veel geld, maar vaak doen stagiaires het meeste werk.

Ook wel bij veel kleinere stallen plus de stapmolen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 00:12

Maar ik spreek dan over een 3-5 jarige die niet voor de GP ruiter in kwestie bedoeld is om mee te blijven rijden maar gewoon getraind moet worden gedurende enkele maanden. (die 1000 euro waar ik het over had)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:13

Zannekin schreef:
Maar ik spreek dan over een 3-5 jarige die niet voor de GP ruiter in kwestie bedoeld is om mee te blijven rijden maar gewoon getraind moet worden gedurende enkele maanden. (die 1000 euro waar ik het over had)

Naar een stagiare brengen.
die thuis nog inwoont.

Die "ruiters" kennen toch niet omgaan met een 'groen' paard.

Voer etc. 150 euro
rijden en stalmesten 30 uur x 8 = 240.
Zeg 400,- Euro./mnd

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:22

Citaat:
Die "ruiters" kennen toch niet omgaan met een 'groen' paard

dat ben ik volledig met je eens. Het is een vak apart om een groen paard op te leiden. GP ruiters gunnen zich hiervoor de tijd niet of het gaat veel te snel en krijg je een "over de rooie"getrokken paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:36

Suzan1 schreef:
dat ben ik volledig met je eens. Het is een vak apart om een groen paard op te leiden. GP ruiters gunnen zich hiervoor de tijd niet of het gaat veel te snel en krijg je een "over de rooie"getrokken paard.

Er werd helemaal niet gevraagd om een GP ruiter, maar om iemand die met een jong paard om kan gaan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:40

Hier in de buurt kost het 400/500 euro. Ik was zelf voor 400 euro klaar bij een jongen die zelf ZZ rijdt en samen met zijn vader (zelf voorheen ook verdienstelijk ruiter en nu instructeur/trainer) een stal runt. Was zeer tevreden, altijd brandschone stallen, goede verzorging, afspraken etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:05

Pipo schreef:
Waarop baseer jij zo'n bedrag eigenlijk Suzanne?

Kosten paard per maand; 200 euro (hooi, kuil, stro en brokjes, muesli, granen, slobber etc.)
Kosten training, 5 euro per uur!!! dus x 2 is 10 euro per dag (voor mijn bloed, zweet en tranen wat je bij sommige knollen hebt) x 30 dagen is 300 euro. 200 + 300 maakt 500 euro per maand.

Ik besteed gemiddeld wel 1,5 a 2 uur aan een paard met uitmesten, poetsen, rijden, longeren etc. De ene dag korter maar als je ermee weg gaat ben je soms een halve dag weg ofzo. Vandaar het gemiddelde van 2 uurtjes a 5 euro per dag.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:18

Citaat:
Er werd helemaal niet gevraagd om een GP ruiter, maar om iemand die met een jong paard om kan gaan.

dit was een reactie op een bericht van Johno en Ceasario over GP ruiters, niet over het omgaan met jonge paarden.

Bij het aanrijden van een jong paard is het van belang dat de basis er zodanig inkomt, dat iedereen er mee weg kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:19

Issy schreef:
Wat betreft de paarden rond de 15.000,- tot 25.000,- ligt de markt wel op z'n gat. De goedkopere prijsklassen gaan zis wel weer in opkomst en de hele duurdere prijsklassen loopt toch wel door. Dit zie je zowel in Nederland als in het buitenland. Daarbij is er zoveel aanbod van paarden dat de koper niet meer zo snel toehapt.

In zuid holland liggen de bedragen tussen de 350,- en 600,- per maand voor training. Vaak de 10 % regeleing bij de verkoop wordt gehanteert. ben je als eigenaar niet tevreden dan kun je ook makkelijker je paard naar een ander brengen, bij de 50% regeling zit je eraan vast.Blijkt het niet lekker te lopen met je paard dan heeft de trainer met 50% een groot risico.

In die prijsklasse en hoger is het juist mijn ervaring dat het niet op zijn gat ligt.