Informatie over de "Koepel fokkerij"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Informatie over de "Koepel fokkerij"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:33

Ik heb me suf gezocht, maar kan bar weinig vinden over de "koepel fokkerij", (waar (bijna?) alle stamboeken inzitten), of over welke besluiten ze genomen hebben.

Is er hier iemand die er meer kaas van gegeten heeft? En die mij misschien ook kan vertellen of onderstaande waar is?

...Los hiervan is in de Koepel van Stamboeken afgesproken dat eenmaal afgekeurde hengsten niet door een ander erkend stamboek zullen worden toegelaten om “shoppen tussen stamboeken” te voorkomen....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:47

"Koepel fokkerij" zegt me als zodanig niets, maar in de contekst, zoals je die eronder hebt gezet, neem ik idd wel aan, dat er binnen de Europesche regelgeving, een "overkoepelend orgaan" bestaat waar de diversen Europesche stamboeken ondervallen.

Bij het eronder geplaatste stukje tekst, kan ik me trouwens wel iets voorstellen, uiteindelijk is het in het verleden diverse keren gebeurt, dat hengsten die hier niet werden genomen, ergens in verwegiestan (en soms heel wat dichterbij) wel werden goedgekeurd.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:53

In de Koepel-fokkerij zitten de voorzitters van alle Erkende stamboeken uit Nederland.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:22

Yootha schreef:
In de Koepel-fokkerij zitten de voorzitters van alle Erkende stamboeken uit Nederland.

Zover was ik inderdaad al. Maar hebben ze een internetsite waar o.a. hun beslissingen op staan? Of een telefoonnummer waar je kan bellen met vragen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:45

Ik heb net contact gehad met het PVE, en weet nu het andwoord op de vraag.

Het is dus niet waar, en dat dacht ik ook al. in ieder geval bedankt!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:53

In een van de IDS stond een artikel dat er iets van stroomlijning zou moeten komen in de gegevens van de verschillende stamboeken (KWPN en duitse stamboeken geloof ik). Zodat de gegevens wat makkelijker te interpreteren zijn en bij elk stamboek hetzelfde betekend. Ik weet niet of je dit bedoelt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 18:28

ART_UMA schreef:
In een van de IDS stond een artikel dat er iets van stroomlijning zou moeten komen in de gegevens van de verschillende stamboeken (KWPN en duitse stamboeken geloof ik). Zodat de gegevens wat makkelijker te interpreteren zijn en bij elk stamboek hetzelfde betekend. Ik weet niet of je dit bedoelt?

Nee, het ging uiteindelijk waarschijnlijk om de regel dat als je paard bij een stamboek afgekeurd is, je niet naar hetzelfde stamboek in een ander EU land mag gaan. Dus een paard dat afgekeurd wordt bij bijv. het nederlandse Friezenstamboek, mag niet aangeboden worden bij het Friezenstamboek in Duitsland.

Opmerking in mijn 1e bericht was daar een zelfbedachte afgeleidde van, door de maker van de opmerking. Maar dus niet waar..