Wanneer laten dekken dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Wanneer laten dekken dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 11:31

Mijn merrie is op dit moment drachtig. Ze verwacht eind Mei haar eerste veulen. Ze moet zelf dan nog 6 worden. Ik wil graag nog een veulen van haar fokken. Ik heb besloten haar dit jaar weer te laten dekken. Dit omdat het beter schijnt te zijn dan een jaar wachten en omdat ze nu nog jong is en het dan allemaal wat makkelijker gaat.
( ik wacht natuurlijk wel eerst af hoe het met dit veulen gaat voordat ik definitief beslis of er nog een veulen komt)
Maar nu is mijn vraag wanner ik haar dan het beste kan laten dekken. De eerste of tweede hengstigheid of kan ik beter wat langer wachten. ( tot Juli ofzo?)

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:48

Nou, vaak wordt er gedekt op de eerste hengstigheid of veulenhengstigheid zoals ze het ook wel eens noemen. Dat kan je doen. Vaak is het beter (vooral bij oudere merrie's) te wachten tot de tweede hengstigheid. De veulenhengstigheid komt vrij snel achter de geboorte van het veulen. Vaak zijn sommige merrie's (vooral oudere) dan nog niet klaar om terug gedekt te worden. Fysisch dan. Kan bijvoorbeeld zijn dat de baarmoeder nog niet helemaal gereinigd is,... Nu kan je dit wel beïnvloeden door de merrie bijvoorbeeld te laten spoelen. Kan best. Uiteindelijk (zo denk ik erover) is het een beetje forceren van de natuur he. De baarmoeder reinigt zich heus zelf wel, en uiteindelijk is die drie weken langer wachten ook niet zo lang.

Je hebt natuurlijk wel een laat veulen. Dus als het de eerste keer niet lukt op de tweede hengstigheid zit je wel direct al in augustus voor een tweede poging. Een derde zal er dan niet meer inzitten om de éénvoudige reden dat het dekseizoen stopt eind augustus. Nu, je hebt nog een jonge merrie. Wordt ze snel drachtig? Bespreek het eens met je DA.

Onze merrie bijvoorbeeld (die is 16) krijgt dit jaar haar 10e veulen half juli. Ze was moeilijk drachtig te krijgen vorig jaar. Mede door haar leeftijd, en door het late veulen hebben we dan ook besloten om de merrie volgend jaar te sparen, te laten uitrusten, en dus niet te dekken.

Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:58

Hangt er ook vanaf of je met vers of diepvries sperma insimineert ;met diepvries wordt sterk afgeraden om op de veulenhengstigheid te dekken .Meestal wordt er na 20dagen hengstig gespoten en dan naar de hengstenboer

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:05

Bedankt voor de info! OK dan!
Ik bergijp uit je verhaal dat het voor de merrie zowiezo beter is om te wachten tot de tweede hengstigheid. Gezien de gezondheid van mijn merrie voor gaat zullen we dat advies opvolgen. Als het dan niet meteen lukt wachten we wel een jaartje. Ze is wel snel drachtig. De vorige keer was het in één keer raak. Knipoog

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:07

Het wordt een natuurlijke dekking. Ik ga haar ook niet hengstig spuiten. Er ligt geen druk achter. Als het niet lukt zal het wel een reden hebben, en dan proberen we het volgend jaar gewoon nog een keer.

melissssa

Re: Wanneer laten dekken dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:28

Hey
als je pony vaak buitenstaat kan je het beste wachten tot na 15 mei.
als je het eerder doet kan het zijn dat je pony in de wij gaat veulenen
dat is tog wel wat te koud
en de leeftijd kan je het beste 3 jaar doen bij shetlanders is 2 jaar geen probleem

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:46

melissssa schreef:
Hey
als je pony vaak buitenstaat kan je het beste wachten tot na 15 mei.
als je het eerder doet kan het zijn dat je pony in de wij gaat veulenen
dat is tog wel wat te koud
en de leeftijd kan je het beste 3 jaar doen bij shetlanders is 2 jaar geen probleem

Lezen!!!
Er staat dat ze eind mei haar veulen verwacht dan moet je zoiezo tot na 15 mei wachten.
En haar merrie is 6 jaar!!!
Die informatie staat er niet voor niks Lachen

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 11:00

Citaat:
Lezen!!!
Er staat dat ze eind mei haar veulen verwacht dan moet je zoiezo tot na 15 mei wachten.
En haar merrie is 6 jaar!!!
Die informatie staat er niet voor niks

haha, ik moet idd wachten tot na 15 mei. Ik denk niet dat Floortje het me in dank zou afnemen als ik vlak voor de bevalling er nog even een hengst opzet! Clown

Ze wordt eind juni/ begin juli weer gedekt. ( mits het goed gaat met het veulen natuurlijk!!!)