weet iemand waarom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldwing

weet iemand waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:39

Weet iemand waarom de hengst Cassis is afgekeurd op zijn nakomelingen
Ik kan namelijk een Peter pan kopen en zijn mv is cassis
Zijn moeder een Cassis nakomeling is pref sport en dres elite
En kan iemand mij ook iets meer vertellen over het karakter van Cassis en van Peter pan

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:01

Afkeuring Cassis xx:

Afkeuring 1989 (veulens)
Deze Volbloedhengst presenteerde goed ontwikkelde veulens. In de collectie geprikte veulens liepen doorgaans matig rijtypische veulens. De door de hengstenhouder uitgezochte veulens waren voldoende rijtypisch. Voor halfbloedveulens vertoonden ze over het geheel genomen weinig bloduitdrukking. Ook zou men meer kwaliteit in het beenwerk verwachten.
De hoofden zijn veelal lang, echter met voldoende uitdrukking. Tussen de ogen wordt nog wel eens een bolle profiellijn waargenomen. Het oog is dikwijls groot en mooi van uitdrukking. De hals is vrij algemeen goed van lengte, maar aangestoken, omdat deze veelal diep uit de borst komt, bij een arme bovenlijn. In stand valt dat minder op, dan wanneer de veulens rondstappen. Echter ook goed gevormde en gedragen halzen zijn vastgesteld. De schoft is soms voldoende van lengte en ontwikkeling, soms ook kort en weinig ontwikkeld. In het algemeen kan niet worden gezegd dat de hengst de schoftpartij verbetert. De schouders zijn lang en liggen er schuin in. De croupe is, hoewel dikwijls kort en afgerond, goed gespierd. Het voorbeen is weliswaar goed gesteld, maar meermalen is een insnoering onder de overigens goed ontwikkelde voorknie waargenomen. Het achterbeen is consequent lang en sterk gehoekt. De spronggewrichten tekenen zich niet duidelijk af, zijn meermalen knobbelig, terwijl het pijpbeen herhaaldelijk ingestoken is in de sprong.
De stap is voldoende ruim en krachtig. In draf vertoonde het merendeel van de veulens weinig kracht, waardoor er sprake was van een korte draf, veelal haastig met een gering zweefmoment, terwijl ook de schoudervrijheid dikwijls te wensen overliet met een tamelijk vlak blijvend voorbeengebruik. Een handvol veulens liet een goede drafbeweging zien.

Kort samengevat: goed ontwikkelde veulens, die niet voldoende rijtypisch zijn gebouwd, en onvoldoende kunnen bewegen.
Getoond: 30 veulens uit 143 dekkingen.

Verrichtingsverslag Cassis xx:

Gedragsonderzoek Ermelo 1988 (08-02 t/m 29-02)
Evenwichtig, attent, vriendelijk, gehoorzaam, eerlijk, goed humeur. Heeft een lange en zware rencarrière achter zich.
Tijdens de lichte werkzaamheden gedraagt hij zich rustig en ontspannen. Hij is in de omgang een plezierig paard. Veel bereidheid om te werken, werkt met plezier.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.

Verrichtingsverslag Peter Pan:

Verrichting Ermelo 1995 (13-02 t/m 04-03; verkort onderzoek)
Eerlijk, betrouwbaar met voldoende bereidheid om te werken.
Stap ruim en krachtig. Draf ruim en krachtig met veel tact en souplesse. Galop goed gedragen, lichtvoetig met tact en balans. Laat zich in dressuurwerk voldoende tot goed bewerken. Toont in het springen veel souplesse. Heeft zeer veel afdruk en vermogen en een goede techniek. Voorzichtig, laat zich bij springen goed bewerken; geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Stalgedrag normaal.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:07

dat verklaard waarom ik de cassis nakomeling nou niet veel weg vond hebben van een volbloed. alles wat hier instaat komt zowat overeen. helaas heb ik geen foto van dat dier, maar het was echt een "manegepaard".

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:27

Als die cassis merrie elite, pref en sport dres is zou ik er niet veel problemen mee hebben!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:31

maar dat was ze dus absoluut niet. (ze was nog maar net aan in het stamboek opgenomen Haha!)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:34

goldwing schreef:
Ik kan namelijk een Peter pan kopen en zijn mv is cassis
Zijn moeder een Cassis nakomeling is pref sport en dres elite

Die bedoelde ik he? Het staat er wat krom, maar vind er toch elite, pref en sprt dres in terug?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:36

ja dan zou ik er zeker geen probleem mee hebben. Blijkbaar heeft hij dan ook goed nakomelingen gebracht

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 07:51

het is jammer dat ik alleen maar foto's van de moeder heb gezien bij de fokker
De moeder is echt geweldig
De fokker is nu door de persoon die hem gekocht heeft uitgenodigd om naar amerika te komen om te kijken naar haar wereld beker optreden
De fokker heeft die merrie veel gebruikt en veelvan haar nakomelingen lopen hier goed in de sport
Ik ken er een aantal half broertjes en zusjes van
Ze lopen niet echt spectaculair maar heel goed Z niveau en snel naar de Z daar zijn geen jaren voor nodig
Maar ja die hebben dan wel een dressuur vader
En peter pan is toch weer meer spring gericht

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:32

Je moet denk ik vooral naar het paard zelf kijken en niet teveel naar het papier.
Zo te lezen is het een ruin of een hengst dus je wilt er toch niet mee fokken.
Op een papier kan je niet rijden.