Stokmaat KWPN HK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stokmaat KWPN HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:27

Afgelopen zaterdag waren we in Zwolle op de 1e bezichtiging van de tuigpaardhengsten.
Nr. 858 Valentino (Waterman x Wouter) mocht niet door want hij was maar 1.58 en voldeed dus niet aan de minimum maat.
Heel terecht dat hij eruit ging en stom van de eigenaar om hem niet eerst te meten.

Tot mijn stomme verbazing mocht de Hackneyhengst Plain Liberator wel door naar de volgende bezichtiging.
Ook hij is 1.58 en al 9 jaar, dus groeien doet hij echt niet meer Schijnheilig

Is het terecht dat paarden van andere rassen niet aan de eisen hoeven te voldoen waar de "eigen" KWPN hengsten wel aan moeten voldoen?
Ik vind zelf dus van niet, een minimum maat is een minimum maat!!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:40

1.58m is toch de minimummaat? Of is dat voor hengsten 1.60m?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:49

Ja, voor hengsten is de minimum maat 1.60 m om sterwaardig te zijn.

Wat ze in een Hackney pony bij de tuigpaarden zien is mij een raadsel.
De stokmaat van deze Hackney werd daarom dus expliciet NIET genoemd.
Terwijl bij de eerste hengst de stokmaat de reden was om hem niet door te laten gaan naar de tweede bezichtiging.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:49

Ilindra schreef:
Afgelopen zaterdag waren we in Zwolle op de 1e bezichtiging van de tuigpaardhengsten.
Nr. 858 Valentino (Waterman x Wouter) mocht niet door want hij was maar 1.58 en voldeed dus niet aan de minimum maat.
Heel terecht dat hij eruit ging en stom van de eigenaar om hem niet eerst te meten.

Tot mijn stomme verbazing mocht de Hackneyhengst Plain Liberator wel door naar de volgende bezichtiging.
Ook hij is 1.58 en al 9 jaar, dus groeien doet hij echt niet meer Schijnheilig

Is het terecht dat paarden van andere rassen niet aan de eisen hoeven te voldoen waar de "eigen" KWPN hengsten wel aan moeten voldoen?
Ik vind zelf dus van niet, een minimum maat is een minimum maat!!!

Misschien hebben ze bij hem een oogje dicht gedaan op die stokmaat omdat het vreemd bloed is en dus bloedverversing voor de tuigpaarden (wat dringend nodig is vind ik.) Watermanbloed kom je heel veel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:00

petraaken schreef:
Misschien hebben ze bij hem een oogje dicht gedaan op die stokmaat omdat het vreemd bloed is en dus bloedverversing voor de tuigpaarden (wat dringend nodig is vind ik.) Watermanbloed kom je heel veel tegen.

Zit het tuigpaard echt te wachten op een pony voor bloedspreiding, ik denk het niet
De meeste moderne tuigers kun je al rijden met een Cobmaat tuig Scheve mond
Bovendien horen regels voor alle paarden te gelden vind ik.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:21

Ik weet anders nog wel een Welsh-cob die voor bloedspreiding kan zorgen Haha!