veulen bij magere merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemieke13

veulen bij magere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:06

we hebben een nieuwe pony bij ons op stal gekregen en de eigenares zei dat ze drachtig was.
ze krijgt in mei als het goed is een veulen maar ze is verwaarloost dus heel erg mager Huilen je kunt nog helemaal niet zien dat ze drachtig is!

hebben jullie een tip hoe we haar dikker kunnen maken en niet in een keer te veel (want eten was ze namenlijk helemaal niet gewend)
groetje Annemieke

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:00

Hebben jullie al contact opgenomen met een vee-arts?

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:07

nee want die pony is niet van ons, die word bij ons gestalt en de eigenares moeten we eerst om toestemming vragen maar die komt nooit
groetjes Annemieke

ping

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:11

Onze merrie hebben we ook verwaarloost gekocht en 3 maanden drachtig. De veearts daadwerkelijk een scan laten maken of er inderdaad iets in zat...tja dat was zo.
Ze is in de resterende maanden niet echt dikker geworden, gewoon normaal voeren en op het land.
En er kwam een supergroot veulen uit, de dierenarts kon dat ook niet bevatten.
Nu is ze eindelijk bij aan het komen nadat het veulen haar ook helemaal leeg zoog, ze kreeg op een gegeven moment 5 kilo merriebrok. Het veulen is er nu 6 maanden vanaf maar echt dik zal ze nooit worden, dat zit niet in dr aard.

Maar raadpleeg voor de zekerheid maar de dierenarts, je wil toch niet een veulen verliezen - dat is ook traumatisch voor de merrie (onze merrie had al eerder een doodgeboren veulen (kwartier voor de geboorte kreeg het veulen een darmklapping)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:22

De vraag is een beetje waarom ze mager is. Als ze wordt ontwormt, de tanden goed zijn en ze verder gezond en fit is moet je je niet teveel zorgen maken. Ik zou beginnen met onbeperkt hooi, een mineralenliksteen, kilootje brok of meusli en vanaf 3 maanden voor het veulenen merriebrok voeren. Paarden worden dik van ruwvoer, niet van krachtvoer dus daar zou ik voorzichtig mee zijn. 5 kilo brok kun je beter vervangen door goed gras straks. Dikmakers zijn geweekte bietenpulp, gerst en maismeel, maar ik zou eerst eens zien hoe ze het op onbeperkt hooi doet. Positief punt is dat het veulen pas de laatste 3 maanden veel van de merrie vergt. Als ze niet snel verbeterd(gaat glanzen, dikker worden) zou ik de veearts er bij halen.

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:12

bedankt voo de tips
ze stond op een kaal weiland met nog 4 andere pony's.
ze werden ook helemaal niet bijgevoert.

Thirz

Re: veulen bij magere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:15

Heej, zou niet ineens heel veel gaan voeren, maar inderdaad de veearts erbij halen. Anders gaat t straks nog fout!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:33

ik had dus 5 a 6 jaar geleden een pony gekocht..

erg mager beestje onder de littekens, ik wil niet eens weten wat ze met dat beestje hadden gedaan..

wat bleek (achteraf) ze was al 9 a maand drachtig toen ik er kreeg...

zo sneu toen ik dat hoorde, ik was zo bang dat dat fout zou gaan voor allebei,,

maar wat bleek, er kwam een gezond (met veel vlees) hengstveulen uit.
de merrie helemaal ingevallen,, ze had alles aan haar veulen gegeven.
toch hebben ze t met dank aan de lieve meneer die de paarden op pesionstal verzorgde bijde gered..

hij heeft ze overdag n een vette wei gezet..
3 kilo bix op een dag,, door de slobber van zemelen en pulp heen.
verder erg veel kuil en HEEL VEEEEEL LIEFDE..

maar goed ik weet niet of je wat aan mn verhaaltje hebt, maar ik wou t er iig der wel ff neerzetten

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:40

jammer dat ze verwaarloost is
probeer in ieder geval contact te leggen met de eigenaar voor je actie onderneemt,zodat die je later niets kwalijk kan nemen.
je bedoeloingen zijn immers goed.
wij hadden ook een merrie die behoorlijk aan de magere kent was.
wat niemand wist,mevrouw was drachtig.
maar omdat niemand dat wist tot 2 dagen voor de bevalling kreeg ze geen merriebrok en de benodigede rust.
heb nog even voor haar leven gevreesd.
gelukkig is het allemaal goed gekomen en heeft ze een behoorlijk groot en gezond hengstveulen gekrgen.
met beiden gaat het uitstekend de merrie toont weer vlees op de botten ze is vrolijk en geniet weer van het rijden
zet je goede zorg door en veel succes

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 08:40

het gaat nu ook weer een stukje beter met haar : Ja ze krijgt 3x per dag kleine beetjes eten en hooi.
bijna iedere dag loop ik een stukje met haar en graast dan ook regelmatig
Groetjes Annemieke

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:21

daantjuhhh schreef:
kwam een gezond (met veel vlees) hengstveulen uit.
de merrie helemaal ingevallen,, ze had alles aan haar veulen gegeven.

De moeder van Lorena had dit ook na haar derde veulen (3 direct achter elkaar gehad) Ze zag er echt niet uit, kon de ribben tellen en kruis stak ontzettend uit enzo.. Dat was bij de eerdere veulens niet geweest. Maar er is een super beestje uitgekomen, Lebora, toen ook regionaal veulenkampioene geworden Pling

Maar goed zij was dus niet verwaarloosd...
Het komt vast wel goed met 'je' merrie! Succes

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:19

Wij geven magere merries/hengsten wel melkpoeder bij (wat je anders door water mengt en de kalveren voert (bijvoorbeeld Sprayfo)). Niet mengen met water maar gewoon zo schepje over het voer gooien. Werkt super!

irismeertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:08

moeilijk te zien maar spanend Huilen

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:25

bedank voor de tip ik zal het gaan proberen!
en de DA was langs geweest en had onderzoek gedaan en hij had en hoofdje gevoeld Haha!

14 maart is ze uitgeteld.

Annemieke