kan je predikaten krijgen als....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

kan je predikaten krijgen als....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 16:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:06

nu niet meer denk ik, in 1939 blijkbaar wel. nu komen ze in het hulpstamboek volgens mij, kun je niet naar de keuring. pref en prest misschien wel? Mijn paard komt ook uit de dieni stam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:20

1939 klopt ook niet, want deze veulenboekhengst is de zoon van Amor, en die is in 1959 geboren....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:59

Alikesflame schreef:
je paard van een vb hengst afstamt? nee toch, want je kan niet naar de keuring. ik doel hier op de predikaten ster en keur.

ik zag op paardenfokken.nl dit http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2081 de vader is een Vb hengst. Verward
Op zich is het best vreemd, want een paard met een vb papier van een afgekeurde hengst kan wel naar de keuring volgens mij.
Mischien is het traject mogelijk alsof je een niet erkende hengst van een ander stamboek hebt gebruikt. Dan moet je volgens mij een verrichtingstest doen met een PROK onderzoek (vergelijkbaar met een hengstenonderzoek). Als je paard dan aan alle eisen voldoet kan die volgens mij ook predikaten krijgen. Ik weet dit niet zeker, KWPN bellen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:05

Dit kon !!!!!! Ik heb zelf ook 1 merrie uit deze stam gehad, zelfs ggk hengsten zoals Opan, Nobility en Troy.....hebben deze hengst in hun afstamming,,.....

Tegenwoordig kan dit niet meer, maar vroeger wel....tot welk jaar dit kon weet ik niet..... Ach gut

BTW van deze hengst G van Amor staan wel meer paarden bij het KWPN geregistreerd, ik heb er laastt nog wat over gelezen of dit nou in een recentlijke IDS was weet ik niet meer......en was hij zeker niet 1 of ander hengstje, maar door zijn eigenaar vakkundig uit gezocht om zijn eigen merrie's te dekken..

Ik heb nog wel een oud artikel uit de IDS, bij de toekennen van het preferentschap voor Kieni , waar deze hensgt besproken word...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:48

ik zag het idd in de pedigree van opan. dus toen kon het en nu gewoon niet meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 07:04

sigrid1182 schreef:
BTW van deze hengst G van Amor staan wel meer paarden bij het KWPN geregistreerd, ik heb er laastt nog wat over gelezen of dit nou in een recentlijke IDS was weet ik niet meer......en was hij zeker niet 1 of ander hengstje, maar door zijn eigenaar vakkundig uit gezocht om zijn eigen merrie's te dekken..

Als deze hengst in eigendom van de fokker is geweest ligt het ook nog eens anders. Volgens de Paardenwet uit 1939 is alleen dekken met een goedgekeurde hengst toegestaan, behalve als het een eigen hengst is die gebruikt wordt om eigen merries te dekken. Een nakomeling moet dan door het stamboek gezien worden als iedere andere nakomeling die wel uit een goedgekeurde hengst komt. Deze wet is komen te vervallen in 2000, vanwege de Europese Unie. Zo'n nakomeling kan dus alle predikaten krijgen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 11:13

dan had de fokker van mijn paard net pech. De mijn is in 1998 geboren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:59

Thanks Neonlight!!!!

weet ik nu ook hoe de vork in de steel zit....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:59

Alikesflame schreef:
dan had de fokker van mijn paard net pech. De mijn is in 1998 geboren.

Nee hoor, in 2000 is deze wet pas vervallen! Alleen is deze wet behoorlijk verouderd (stamt uit 1939 en was met name voor de cavelerie bedoeld) dus het kan zijn dat het KWPN deze al eerder heeft ontweken. Ben niet zo thuis in de KWPN fokkerij namelijk.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 01:05

Ik kan er niet echt mee zitten, als ze een veuelen krijgt kan ze ook gewoon worden opgenomen in het vb.