Zwarte hengst Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rapelu

Zwarte hengst Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:30

Ik wil graag mijn Arabische merrie laten dekken! Maar dan het liefst door een hele zwarte hengst.. geen kolletje ofzo het liefst.. heb al een aantal sites doorgekeken maar geen zwartes Het liefst wel in Nederland en niet super duur!

ddondiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:59

hoi

ik heb een hele donker bruine hengst ik weet niet of je daar intresse in heb hij heeft geen wit
hij heeft zwarte benen staart en manen
ik hoor het wel groetjes anja

Rapelu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 16:02

ddondiego schreef:
hoi

ik heb een hele donker bruine hengst ik weet niet of je daar intresse in heb hij heeft geen wit
hij heeft zwarte benen staart en manen
ik hoor het wel groetjes anja

Heb je misschien foto's?? En wil je graag meer informatie pben of iets? Tong uitsteken Heel erg bedankt

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:05

Ik weet eventueel ook nog wel een zwarte hengst ter dekking. Goedgekeurd met een tweede premie en heeft zich bewezen in de sport.
Voor meer info en fotos stuur me maar een pb!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:43

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:46

pb pegassa eens,die houd zich zeer intensief bezig met de fokkerij en weet misschien wel wat voor jou merrie.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:36

Even een paar feiten voor je op een rijtje:

Indien je een zwarte merrie met een voskleurige hengst dekt heb je:

op een vosveulen: 50%
op een zwart veulen: 25%
op een bruin veulen: 25%

Indien je een zwarte merrie met een bruine of donkerbruine hengst dekt heb je:

op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 37.5%
op een bruin veulen: 37.5%

Indien je een zwarte merrie met een zwarte hengst dekt heb je:

op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 75%
op een bruin veulen: 0%

Indien je een zwarte merrie met een schimmel hengst dekt heb je:

12,5 tot 37,5% kans op een blijvend zwart veulen.

Aftekeningen wordt een heel ander verhaal, daarvoor zul ver terug moeten duiken in de pedigree van beide ouders. Bovenstaande % is ruwweg genomen want bij zwart fokken komen ook nog andere zaken kijken. Deze moeilijke begrippen zal ik je even onthouden. En wat vind je zwart??? Bruinzwart of het echte blauwzwart??
Welke kleur hebben de ouders van je eigen merrie en haar grootouders???
Houd ook even rekening met dat schimmel géén kleur is maar een grijsfactor. Mocht je een zwartgeboren veulen krijgen en de schimmelfactor komt terug in de pedigree van de ouders, heb je dus de kans dat het veulen alsnog een schimmel wordt. Een ervaren fokker kan je op de dag van de geboorte aan enkele kenmerken vertellen of je veulen zwart blijft óf alsnog schimmel wordt.

Een schimmel is dus eigenlijk een vos/bruin of zwart paard wat gewoon vroegtijdig grijs wordt Haha!

In België heeft Flaxman zwarte hengsten staan, Duitsland heeft er meerdere o.a bij Erwin Esscher in Nederland hebben we o.a G Basgier en Nagato . Deze laatste staat niet in de openbare dekdienst maar wie weet wil de eigenaresse wel een uitzondering maken. Hij komt wel uit een witte vader t.w Amgad en is daarmee een 1/2 broer van onze voskleurige hengst Avalon Ibn Amgad. Flaxman heeft een langdurige ervaring met zwartfokken en zij kunnen je veel gedetailleerder informeren hoe je zwart kans bij jouw merrie liggen én wat voor zwarte hengst je er op moet zetten voor de grootste kans op een blijvend zwart veulen.

Ook belangrijk is te weten hoeveel dekgeld je wilt uitgeven, dit varieert nogal sterk van zeg zo'n 1000 euro tot 7000 euro voor een zwarte wereldtopper als Simeon Sadik. Dit is dan nog exclusief alle bij komende kosten......
Bij Flaxman en G Basgier kun je voor normale prijzen terecht.
Soms wil een hengstenhouder eerst foto's of pedigree van de merrie zien alvorens ze uberhaubt toestemming tot een dekking geven. Je ziet het, er komt best wel wat bij kijken.

Ennèh..als je een blauw/zwarte Arabische Volbloed fokt mét kolletje mag je je al heel gelukkig prijzen hoor OK dan! Als het dan ook nog gezond is maar even niet meer zeuren over dat éne witte plekje.........

Mocht je meer willen weten laat maar even horen.

Succes!!!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:37

Basgier, leuke hengst met een mooi papier, had in 98 een eerste premie en staat in mussel bij kopstukken provincie groningen.

En pegassa uit de combi zwart x zwart ken ik ook bruine paarden

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:51

In deze percentages hebben ze het over "echte zwarte" paarden. Paarden die dus ook zwart op zwart vererven. En nogmaals wat is zwart??? Heel, heel donkerbruin is voor veel mensen als gauw zwart. Ik heb het over de blauw/zwarte dieren.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:12

Waarom toch steeds zwart? Wat maakt die kleur *zo* bijzonder dat het belangrijker wordt dan een gezond/goed gebouwd/goed te gebruiken veulen?
Ik snap het echt niet...

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:31

De stoeterij van Jamar in Balen heeft bevroren sperma van een zwarte arabier. Een prachtig dier hoor. Maar aangezien de eigenaar van de hengst de koning van Marokko is en de hengst wereldkampioen is geweest zal het dekgeld wel verschrikkelijk duur zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:33

gabrycha schreef:
En pegassa uit de combi zwart x zwart ken ik ook bruine paarden

Genetisch ONMOGELIJK!
Als er een bruin veulen uit zo'n combinatie komt dan is een van de ouders, zoals al gezegt door Pegassa, niet echt zwart maar eerder een zwart-bruin wat genetisch bruin is.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:44

NienkeMulder schreef:
Waarom toch steeds zwart? Wat maakt die kleur *zo* bijzonder dat het belangrijker wordt dan een gezond/goed gebouwd/goed te gebruiken veulen?
Ik snap het echt niet...

Stel deze vraag eens aan het Friese stamboek Haha!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:02

pegassa schreef:
Stel deze vraag eens aan het Friese stamboek Haha!

Haha! idd, want zie het resultaat Knipoog Druk op zoek naar arabieren om hun ras te redden Lips are sealed Bloos!

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:30

NienkeMulder schreef:
:D idd, want zie het resultaat Knipoog Druk op zoek naar arabieren om hun ras te redden Lips are sealed Bloos!

inderdaad Bloos!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:42

fries x fries heeft wel eens bonten en vossen gegeven dus wat is zwart? Niets is genetisch onmogelijk!

Maar ja heel dom van mij want is fries is natuurlijk ook genetisch bruin! Haha! Bloos! Clown

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:39

NienkeMulder schreef:
Ik snap het echt niet...

Ik heb hier niemand horen zeggen dat kleur boven gezondheid of goede conformatie zou gaan. Draai het eens om.......wat is er mis met een goedgebouwd/gezond diep zwarte Arabische Volbloed te fokken???Ik snap het niet.....

In mijn ogen helemaal NIETS!!! Als ik mag kiezen tussen twee identieke paarden (in kwaliteit/bouw en uitstraling) de een zwart en de ander vos.....dan zou IK het wel weten.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:44

NienkeMulder schreef:
:D idd, want zie het resultaat Knipoog Druk op zoek naar arabieren om hun ras te redden Lips are sealed Bloos!

Tja, welk stamboek niet Cool de koudbloedfokkerij??? Het Arabische Volbloed wordt vervloekt door vele, maar oh,oh,oh wat hebben ze deze bloedkikkertjes allemaal hard nodig voor veredeling en verfijning....... Neem maar eens in duik in de pedigrees van de moderne sportpaarden/pony's.........hele grote kans dat je er behoorlijk wat Arabisch bloed in aantreft.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:30

pegassa schreef:
Ik heb hier niemand horen zeggen dat kleur boven gezondheid of goede conformatie zou gaan. Draai het eens om.......wat is er mis met een goedgebouwd/gezond diep zwarte Arabische Volbloed te fokken???Ik snap het niet.....

In mijn ogen helemaal NIETS!!! Als ik mag kiezen tussen twee identieke paarden (in kwaliteit/bouw en uitstraling) de een zwart en de ander vos.....dan zou IK het wel weten.

Hier kan ik me wel in vinden hoor Lachen

Maar...
Citaat:
Flaxman heeft een langdurige ervaring met zwartfokken en zij kunnen je veel gedetailleerder informeren hoe je zwart kans bij jouw merrie liggen én wat voor zwarte hengst je er op moet zetten voor de grootste kans op een blijvend zwart veulen.

Als je dan puur gaat kijken hoe de 'zwartkans' ligt en voor die hengst gaat ipv voor de 'beste' (voor jou merrie)... Kijk, het kan natuurlijk zo zijn dat die hengst ook een goede hengst is en dan is er niks mis mee. Maar ik krijg het gevoel (en misschien heb ik het mis en kan ik gewoon een verkeerd voorbeeld) dat kleur (soms/vaak?) gaat boven de rest.

Nu zal het bij andere kleuren misschien ook wel zo werken, maar daar is het aanbod van hengsten gewoon veel groter.

Misschien heb ik ook wel een beetje een verkerd beeld gekregen... Maar ik ben de laatste tijd een aantal zwarte arabieren tegen gekomen die zo vreselijk slecht in elkaar zaten, maar wel zwart! (en dat was het doel Verward )

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:59

Ik denk dat je op moet passen voor generaliseren. Je kunt mensen die je niet kent, niet ver/be-oordelen uitsluitend op basis van je eigen ervaringen. Hoor eerst de andere kant eens aan. Anders wordt je beeldvorming gekleurd en zou je mensen kunnen gaan betichten van zaken die helemaal niet zo hoeven te zijn. Wie zegt dat de TS uitsluitend naar kleur kijkt?? En mocht dat al zo zijn dan wordt ze door een goede hengstenhouder wel wakker geschud. Die willen nl. geen "schroot" als nakomeling van hun hengst zien rondlopen.

Zoals het op veel forums geldt, goed lezen en niet eenzijdig conclusies gaan trekken. Daar komt gegarandeerd gedonder van..... Haha!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:37

Ok, sorry... onduidelijkheden...
Verkeerde topic, hoe dan ook... Het was eigenlijk helemaal geen kritiek op de TS, maar meer een algemene vraag of hoe je het noemen wil. Blijft dat ik wel benieuwd ben naar de antwoorden, maar dat zal ik ergens anders doen Lachen

mirellakuijl

Re: Zwarte hengst Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:23

In het BIT staat er altijd één, FLAXMAN arabians.
Die heeft zwarte hengsten.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:29

NienkeMulder schreef:
Ik snap het echt niet...

Misschien het Black Beauty gevoel of iemand wil zijn zwarte hengst Black hebben. Haha!