Welsh: Gulden Hoef's Vivaldi en Flevozicht's Darky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oceans

Welsh: Gulden Hoef's Vivaldi en Flevozicht's Darky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:52

Ik zoek informatie, foto's en afstammelingen van Gulden Hoef's Vivaldi en Flevozicht's Darky.
Wie kan mij helpen?

En nog een vraagje voor de Welsh A kenners.
Zijn dit goede hengsten?
Is dit een goede afstamming?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:07

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 01:22

Iemand die ongetwijfeld meer over deze hengsten kan vertellen is Joost van Gestel, maar ik zal toch ook een poging doen. Joost, kom maar op met de correcties en aanvullingen! Haha!

Flevozicht's Darky:
komt uit Forsythia's Trifos, een merrie waar ik ook ooit een topic over heb geopend, omdat wij een kleinzoon van deze merrie hebben.
Trifos is moeder van de goedgekeurde hengsten Ozal (v. Baledon Pippit), Flevozicht's Gerrit (v. Boreas Ubbo pref.), Flevozicht's Darky (v. Greulke's Black Boy) en Pandoer (v. Baledon Pippit).
Verder heeft ze o.a. de keur-preferente merrie Petra (v. Baledon Pippit) het leven geschonken. Dat is dus de moeder van onze hengst Nachtegaal's Parador.
Forsythia's Trifos is zelf (vanzelfsprekend) ook een keur-preferente merrie. Als ik het me goed herinner zitten er aardig wat Royal Welsh kampioenen achter deze zwarte merrie.

Greulke's Black Boy weet ik niet zoveel over te vertellen helaas, net zomin als over Darky zelf. Darky heeft in elk geval 1 goedgekeurde zoon voortgebracht; Flevozicht's Valco (m. Flevozicht's Willeke....v. Boreas Ubbo pref.).

Gulden Hoef's Vivaldi;
Over zijn afstamming weet ik eigenlijk nog minder te vertellen.
Vader Nachtegaal's Captain is echter een van de meest gebruikte en bekendste hengsten in Nederland. Captain heeft vele goede nakomelingen gegeven.
Over Captain is vast wel het een en ander te vinden op het net.
Gulden Hoef's Shazda zegt me weinig, maar ze heeft naast Vivaldi ook nog de hengst Gulden Hoef's Amadeus (v. Captain) gegeven.
Twyford Pepper is elitehengst sectie A hier in Nederland. Ook hij heeft dus zijn steentje bijgedragen aan de Nederlandse welsh pony populatie, met een rits goedgekeurde zonen en dochters.
Boreas Kyra is een volle zus van Boreas Leone (elite) en halfzus van Boreas Thamar (pref). Beide zeer succesvolle merrie's uit de eveneens succesvolle Hogekamp's Habanera.
Boreas Leone leverde een hele reeks aan goedgekeurde zonen, waarvan de bekendste ongetwijfeld
Boreas Thamar heeft o.a. de goedgekeurde zonen Ciejan's Benji en Ciejan's Zidane gebracht.

De afstamming van deze hengsten is dus zeker wel goed! Echter over afstammelingen van hen weet ik bijna niks, hoe deze hengsten vererven is mij dus onbekend...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 07:55

Ik zal me er ook eens aan wagen.

Darky: Ik denk de op een na beste hengst uit Trifos, hoewel smaken kunnen verschillen. Het gaat in ieder geval tussen hem en Ozal, waarbij Darky gewoon meer hengst is en meer massa heeft. Zijn vader Black Boy is misschien wat minder gewaardeerd geweest. Kan me wel herinneren dat er een vreselijke foto van hem in het hengstenboek staat, waarin hij dus meer op een renpaard lijkt dan op een Welsh pony. Van moederskant is Black Boy erg interessant, met een Cui Maestro in zijn stamboom, die we overigens ook aan vaderskant vinden. Black Boy's vader is Mijnsherenwegen's Gilbert, een mooie zwarte hengst van Bengad Cockles en daarmee de enige hengst van Cockles die alles heeft doorlopen. Cockles was een goeie hengst, die vooral veel ras fokte. Moederlijn van Gilbert is de Coed Coch Sws lijn. Gilbert's enige fout is een gebrek aan fundament, iets waar Darky juist helemaal geen last van heeft. Ik zie Darky dan ook als een terugslag op een aantal goede voorouders, waarbij Meastro en PenGwyn zeker op een hoog punt staan.

Vivaldi is kampioen van Nederland geweest, volgens mij zelfs twee keer, maar ik kan me vergissen. Vivaldi imponeert velen in de draf. Hij is een lust om te zien. Hij is een volle broer van Gulden Hoef's Amadeus en heeft ook dezelfde grootouders als Double "P"'s Murdock en Double "P"'s Habanero. Van die 4 vind ik persoonlijk dat Murdock uitblinkt in type en Vivaldi in draf. Vivaldi heeft niet zoveel gedekt, met name omdat hij ook een seizoen is uitgevallen door een ongeluk. Van Vivaldi is trouwens ook een hengst goedgekeurd, Duffelt's Picasso. Een stuk lijnteelt op de Boreas stam aangezien daar de merrie Boreas Thamar ook in voorkomt.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 11:11

Bedankt voor de informatie!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:44

Westernfreak schreef:
Boreas Leone leverde een hele reeks aan goedgekeurde zonen, waarvan de bekendste ongetwijfeld

Bloos! Er is een stuk weg gevallen zie ik!

Het vervolg dan maar...
Waarvan ongetwijfeld de bekendste Boreas Ubbo (pref.), maar ook Boreas Ilias, Boreas Zeb en (later op afstammelingen weer afgekeurd) Boreas Winston.

okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:57

Ik heb een jaarling hengstje van guldenhoefs vivaldi!! leuk ding al zeg ik het zelf!

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:12

okki schreef:
Ik heb een jaarling hengstje van guldenhoefs vivaldi!! leuk ding al zeg ik het zelf!

ik heb een bijna 1 jarige merrie van guldenhoef,s vivaldi.
ze is erg goed gebouwd en heeft veel bot en ze kan heel mooi lopen.
ze word schimmel.