Allround hengsten die maat fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Furby

Allround hengsten die maat fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:26

Een stalgenote van mij wil dit jaar haar merrie laten dekken aangezien deze op leeftijd komt en mijn stalgenote graag verder wil met een nakomeling van haar eigen merrie (engels volboed). Ze zoekt een hengst die maat fokt, wat langer gelijnd is, een scheut volbloed kan gebruiken, het springvermogen van de merrie kan bevestigen en bij voorkeur ook wat "meer" beweging meegeeft aan zijn nakomelingen. Liefst dus een allrounder, maar een goede springhengst die aardig voldoet aan de eisen mag ook.

Welke hengsten komen in aanmerking (KWPN, NRPS of Duitse stamboeken hebben de voorkeur)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:37

Als je op de KWPN site kijkt bij ggk hengsten staan de cijfers van het verrichtingsonderzoek er bij de meesten wel onder. Ook waar ze ter dekking staan, kun je daar verder info zoeken. Ik vind Parcival wel allround, en Odermus. Ahorn misschien, of een Ahorn nakomeling. Voltaire. Tja, zijn er wel veel. Goodtimes geeft ook in beide richtingen goede paarden. Misschien kan je vriendin een dekadvies bij het KWPN vragen?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:54

Karandasj geeft ook aardig maat en lengte door, gemakkelijke springers en goede bewegingen.
Hij doet het goed op bloederige merries.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:14

[***] schreef:
Misschien kan je vriendin een dekadvies bij het KWPN vragen?

Mag ze wel nu al beginnen te vragen. Bij mij duurde het ongeveer 3 maanden. Huilen Mijn merrie had toen al 2 inseminatie erop zitten.

En waar kwamen ze mee.....> Ferro, Rhodium, Jazz, Obelisk en dan ook nog maar waar we mee aan het insemineren zijn...Tuschinsky Schijnheilig

In mijn ogen valt die niet onder het zelfde type als Ferro en mede kandidaten. Maar zij kennen de merrie dan ook niet zo goed.

Wat wel leukis, zo krijg je wel de fokwaarde van je merrie te weten. Maar goed, dat is mijn verhaal.

on topic; Er zijn idd meerdere hengsten die allround kunnen doorfokken. Wat dacht je van Solitair?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:15

Ik had mijn dekadvies zo binnen 2 jaar geleden! Met allemaal fokkerijgegevens van mijn merrie erbij. Afgelopen jaar werd ik zelfs gebeld door een inspecteur van het kwpn die mij goed geholpen heeft. Ik heb dit jaar nog niet gemaild. Ik denk dat als je een duidelijke mail op stelt met wat je voor ogen hebt je ook een serieuzer antwoord krijgt dan als je vraagt; ik zoek een hengst.

Solitair is wel een luxe hengst, weet niet of hij op volbloed merries past maar iig:

Solitair overtuigt in Verden 10-01-2005

Met ruime voorsprong op de nummer twee wist de bij het KWPN goedgekeurde Solitair onder ruiter Michael Korompis beslag te leggen op de zege in de springpferdeprüfung voor zesjarige springpaarden tijdens het Duitse nationaal concours te Vreden.

Met maar liefst een eind score van 8.8 was de Voltaire-zoon, die ter dekking staat op het station van de Fam. Horn te Ootmarsum, de onbetwiste winnaar in een sterk deelnemersveld waarin hengsten uit verscheidene Duitse fokgebieden als Hannover, Westfalen en Holstein vertegenwoordigd waren.

(Bron: Stal Horn)

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:12

[***] schreef:
Ik denk dat als je een duidelijke mail op stelt met wat je voor ogen hebt je ook een serieuzer antwoord krijgt dan als je vraagt; ik zoek een hengst.

Ik was toch vrij duidelijk met alle minpunten / pluspunten van de merrie, afstamming, familieprestaties enz. enz. Lovers No hard feelings but.... ik zal ze niet meer vragen. Ze hadden blijkbaar een gigantische achterstand toen ik belde. Naar mijn mening lopen er al genoeg ferros en jazzen rond. Ik was op zoek naar iets anders. Dit wil niet zeggen dat mijn keuze beter is dan die van het KWPN, maar het is wel mijn keuze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:04

Ik weet een goede NRPS allround hengst. Geeft maat, lengte, voegt beweging toe en kan wel een scheut volbloed verdragen vind ik. Sultano (Sultan x Roemer x Doruto). Verkijk je niet op de moederlijn. hij kan echt goede springers leveren.