[Tinker] Armbespierde hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

[Tinker] Armbespierde hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:02

Hallo,

in augustus 2003 heb ik Chubby laten keuren door het NST. Een van de punten die genoemd werden in het rapport waarop Chubby minder goed scoorde, was haar armbespierde hals.

Volgend jaar laat ik haar weer keuren. Ik ben erg benieuwd of zo'n armbespierde hals "hoort" bij een jong ongetraind paard (en dus dmv training beter wordt), of dat dit echt een blijvende exterieurfout is...?

Voor de vergelijk 2 foto's, van toen en nu:

Afbeelding

Afbeelding

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:25

volgens mij is de hals bijna niet verandert op de 2e foto. Maar als je intensief aan de gang gaat met rijden en longeren wordt de hals er wel mooier van. Het is jammer dat Chubby niet van nature al een gespierde hals heeft, dat had het makkelijker gemaakt.
De meeste jonge paarde hebben een armbespierde hals, dat kan allemaal gaan verandern hoor.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:42

Als jehem goed traint zal het zeker wel veranderen maar het gaat zeker niet vanzelf enheeft ook wel evne tijd voor nodig
Ik heb zo gou niet een voorbeeld maar bij mij is naar eenjaar tocht wel duidelijk verschil te zien.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:48

Ik denk dat Chubby van nature een armbespierde hals heeft, idd op foto 2 is er wel wat verandert, maar niet heel erg veel. Door trainen krijg je er wel wat spieren bij op, zeker wel. Het zal even duren. Maar verwacht geen super gespierde hals te krijgen. Met het verstand dat ik er van heb denk ik niet dat je dat bereikt.

De vraag is nu alleen of de jury het aankomende keuring nog steeds opmerkt als minpunt en of Cubby daardoor minder punten krijgt.

Verder vind ik wel dat ze in een jaar tijd goed is 'bijgekomen' qua bouw.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:58

Tja, ik vind het ook een rare beredenering voor een ongetraind paard...

Mijn veulen van drie maanden oud, hads volgens de jury ook niet genoeg spieren ontwikkeld Verward
Moet ik mijn veulen dan lekker ocd op laten lopen door te trainen en vol te stoppen met krachtvoer?

Ik heb dan wel een welsh, maar daar stelde ze dus ook van die rare eisen...

Bij mijn merrie heb ik twee jaar een tweede premie gehad met verschillende opmerkingen. Eerste keer was ze te rank (sport model). Tweede keer had ze een veulen, maar die mocht niet mee de baan in en daardoor was ze opgefokt en liep te kort. Maar bij de andere zag ik wel dat de veulens de baan in mochten Verward

En vorig jaar haalde ze de ideaale maat niet Verward (ze is 1.40 en de streef maat is rond de 1.46)
Als ze dat nou meteen hadden gezegd had ik er geen moeite voor hoeven doen om haar nog eens 2 keer voor te stellen... Die maat had ze ook al met de eerste keuring want toen was ze 12 jaar Verward

Sorry voor het lange verhaal Bloos
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat als ze weten dat je een 'leek' bent je waarschijnlijk toch al weinig kans heb op een Eerste premie.
Beetje vriendjespolitiek soms en soms vind ik het ook een tekortkoming van de jury als die daar niet door heen kunnen kijken...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:59

Op de eerste foto heeft ze inderdaad een armbespierde hals.
De beste oplossing is toch echt training. Train haar dressuurmatig om met haar koppie naar beneden te lopen dan train je de halsspieren vanzelf.
Laat haar ontspannen over de rug en nagevelijk van voren lopen. Zowel onder het zadel als aan de longe en vergelijk dan over een half jaartje nog eens OK dan!

Kijk ook eens in het profiel van Lowara hier op bokt. Haar Tinker had tot voor 1.5 jaar geleden ook een armbespierde hals en ook nog zgn. hertenhals o.i.d. (deuk in d'r hals). Nu na 1.5 jaar dressuurmatig serieus bezig te zijn is die hals stukken beter gespierd en zie je nog bar weinig van die hertenhals.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:10

Vooral qua stevigheid is de hals wel wat verbetert. Ze is inderdaad in zijn geheel wat voller geworden.

Dus de komende anderhalf jaar "heftig" trainen, zou dit minpunt misschien iets kunnen verbeteren....

Jammer he.... Nog een verbeterpunt voor de hengst dus Haha!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:20

In 1,5 jaar tijd kan er nog genoeg veranderen door de training.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:29

Ja.... Als je traint Tong uitsteken

En dat komt er tegenwoordig niet meer zo serieus van... Ach, wie weet waar we tegen die tijd staan. Het is ook niet het belangrijkste. Maar verbeterpunten wil ik graag ook verbeterd zien voor de volgende keuring (in 2006 dus, dan mag ze nog meedoen bij de 3 tot 6-jarigen).

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:34

Dit jaar breng je haar niet voor?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:52

Nope... Pas in 2006... Dan is ze 6...

Heb geen geldboom in m'n tuin en helaas ook niet alle vrije tijd van de wereld

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:01

Sorry, ging er helemaal vanuit dat Cubby jonger was. Dus nu een jaar of 3, maar ze is al ouder. Niet helemaal goed opgelet denk ik...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:46

Ze heeft inderdaad een wat arm bespierde hals, maar dit kan zeer zeker stukken verbeteren . Het verschil tussen een tinker van 4 en 6 jr is vaak enorm en met de nodige training kun je heel wat spieren opbouwen Knipoog .

Zie ook bij Sayla Bloos en ik weet dat Gammon van Pellie ook enorm veranderd is in een paar jaar

Afgelopen zomer (sayla 5jr):
Afbeelding

Winter 2003/2004, niet de meest charmante foto van Sayla, maar zie die nek en het verschil met onderstaande foto Bloos!
[img]http://members.lycos.nl/sayla/hpbimg/claudiaopsayla21jan'04staatstil.jpg[/img]

Tot ik haar net had (dit was 1 van de 1ste keren dat er iemand op haar zat. Ze was nog niet ingereden) Sayla ongeveer 4jr:
Afbeelding

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:08

Komt allemaal wel goed. Djimm had toen we hem kregen ook een armbespierde nek zag er niej uit en heeft nu een nek van hier tot toki jo er op zittuh. Zodra je lekker met haar gaat rijden komt dat van zelf en j ehoef er niej perzee in d ekrul te zetten hebben wij ook nooit gedaan en ze hebben nou allemaal een hele flinke nek

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:39

Djimm, zou je misschien een beetje op je taal kunnen letten, msn-taal is niet toegestaan....

Ontopic:
Jordy had ook een iel halsje toen ik hem kocht. Nu 2 jaar later zit er een flinke nek op, zelfs met kap.
Jordy is ook in 1,5 jaar tijd (van 4,5 tot 6!!) 8 cm gegroeid en maar liefst 85 kg aangekomen. En dik is hij echt niet...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:13

Maar toch denk ik dat haar hals altijd een zwakke exterieurplek zal blijven.. . Maar door training kan je dit wel tot het minieme wegwerken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:40

leuk dat je gammie even noemt Grid Lachen

Afbeelding
zomer 2004

Afbeelding
een ongetrainde gam 4jarige net uit engeland vandaan in mei 2002
arm bespierd en nog niet uitgegroeid. Lachen

om het verschil even te laten zien.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:00

Het is een zwakke plek van je Tinker. Je zal het zeker kunnen verbeteren door te trainen. Mijn tinkers zijn er niet op getraind maar hebben gelukkig van nature een bespierde hals. Toch krijg je het denk ik nooit helemaal weg hoor, jouw tinker heeft ook een vrij hoge schoft voor het ras, dat zit gewoon in haar bouw.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:21

Het kan wel degelijk veranderen,
Duncan had echt het meest dunne nekje dat ik ooit bij een tinker heb gezien volgens mij. En nu heeft hij een enorm, werkelijk enorme dikke grote bespierde 'vetnek' (zo scheld ik um altijd uit Knipoog Tong uitsteken )

Kheb wel foto's... (het is niet echt goed te zien, maar het geeft een indruk)

Duncan als 3-jarige (weinig gereden, was ook erg mager, hele lijf was totaal onbespierd):
Afbeelding

en zijn hals in vergelijking tot zijn lijf toen:
Afbeelding

Hihi... en dan nu als 4-jarige:
Dikke speknek Knipoog
Afbeelding

Afbeelding
(ja hij gooit net zijn hoofd omhoog... beetje protest) maar de nek is wel goed in beeld Knipoog

Het verschil mag duidelijk zijn... zit ong. een jaar tussen deze foto's... Haha! lijkt wel een ander paard Knipoog Haha!

Het rijden, en het betere voedsel heeft Duncan echt heel erg veranderd.
Zijn nekje is nu zelfs een probleem, want bijna geen enkele deken past... want hij heeft zijn nek te dik Verward Hihi Haha!

Ik denk dat er nog best een mogelijkheid is dat Chubby's nek ook wat voller word, maar het zal altijd een minpuntje van haar blijven.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:10

anders wacht je toch nog een jaar?? jij zelf krijgt toch ook niet in 1 jaar superspierballen zeg maar. Mischien dat ze volgend jaar wat verder is uitgegroeid enzo en dat de nek wat voller is.
maar je kan het natuurlijk altijd proberen

Groetjes Marjolein

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 08:27

Ze gaat ook inderdaad pas in 2006 naar de keuring, dus dat is nog zo'n anderhalf jaar....

Ik vroeg me vooral af of dit inderdaad een "trainbaar" punt is in haar exterieur en alle antwoorden bevestigen dat, met de kanttekening dat ze dus nooit een supernek zal krijgen...

Geeft ook niks, het is toch wel mijn schatje. En er zijn helaas ook wel punten waar zeker niet op te trainen valt. Ach, wie is er nu wel perfect Lachen

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:09

Ze heeft een vrij hoge schoft en een lage inplanting van de nek, daardoor toont ze weinig nekbespiering. het is inderdaad goed te trainen. Door te longeren met een pessoatuig bijvoorbeeld. Dit is beter dan met bijzet aan het werk zetten. 3 maanden longeren met pessoa en ze zal ee mooie kap erop krijgen, dus over anderhalf jaar ken je haar niet meer terug. Zorg met rijden dat je niet nageefelijk rijd met de valse knik, anders krijg je nooit de bespiering in de nek. Succes!!!!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 09:21

Nageeflijk rijden is lastig met Chubby, al gaat het steeds beter. Ik had prima instructie, en hoop binnenkort een nieuwe instructeur/ instructrice te vinden op mijn nieuwe adres die me weer helemaal goed kan adviseren.

Longeren is een drama met Chubby. Helaas. Dat is dus absoluut geen optie...