wat is jullie fokdoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

wat is jullie fokdoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:57

Wat is jullie doel bij het fokken van een veulen?

Een braaf maar, getalenteerd paard waar je een kind mee het bos in kan sturen.

Of: dat ene toppertje dat soms geboren wordt en waar alleen Anky, Coby en soortgelijke personen mee overweg kunnen?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:58

mijn fokdoel.. Een betrouwbare maar goed bewegende en vooral gezonde sportpony fokken!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:58

Ik wil een mooi lief paard die goed kan bewegen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:01

Leuke gebruiks pony's die het ook leuk doen op de keuring. Dus met het juiste type, goede bewegingen en een fijn karakter.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:17

Ons fokdoel:
Behouden van het Gelders paard.
Fokken van bruikbare sportpaarden, niet speciaal voor de top.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:28

shan schreef:
Een braaf maar, getalenteerd paard waar je een kind mee het bos in kan sturen.

Of: dat ene toppertje dat soms geboren wordt en waar alleen Anky, Coby en soortgelijke personen mee overweg kunnen?

Het een sluit het ander niet uit. Als je een goed gezond en talentvol paard met een fijn karakter fokt ligt het aan de gebruiker hoever dat paard zal komen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 16:20

Als je topruiters hoort praten, willen ze graag een heet, sensibel paard.
Dit zijn geen paarden waar de meeste ruiters mee overweg kunnen, al zijn het op stal nog zulke schattebouten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:31

shan schreef:
Als je topruiters hoort praten, willen ze graag een heet, sensibel paard.
Dit zijn geen paarden waar de meeste ruiters mee overweg kunnen, al zijn het op stal nog zulke schattebouten.

Het ligt eraan wat je van zo'n paard vraagt en hoe je er mee omgaat. Als je een paard in zijn waarde laat en zelf beheerst wat je met het paard wilt bereiken, blijken de meeste paarden gewoon geschikt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 16:50

sarabande schreef:

Citaat:
Het ligt eraan wat je van zo'n paard vraagt en hoe je er mee omgaat. Als je een paard in zijn waarde laat en zelf beheerst wat je met het paard wilt bereiken, blijken de meeste paarden gewoon geschikt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat 95% van de nederlandse ruiters gewoon op rijtechnisch gebied te kort komen, om op zo'n paard te kunnen rijden.
Als er dan ook nog een beetje angst om de hoek komt kijken, dan staat in het minst slechte geval het paard al snel weer te koop.

Ik ben dus bang als het (algemene) fokbeleidt in deze richting doorgaat, dat er over 10 jaar niet voldoende paarden meer zijn voor de grootste groep ruiters in nederland.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:01

shan schreef:
Ik ben dus bang als het (algemene) fokbeleidt in deze richting doorgaat, dat er over 10 jaar niet voldoende paarden meer zijn voor de grootste groep ruiters in nederland.

Dat is niet zo; uiteindelijk fokt men toch wel wat de markt vraagt.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:02

Mijn doel is, om zo'n mooi mogelijk en natuurlijk daarbij zo sportgericht mogelijk te fokken ( dressuur en/of springen).
Ten eerste kijk ik na 2 a 3 jaar of het wat voor mijn eigen fokkerij ( cq sport) is ( merries ), en anders hoop ik dat andere ruiters blij worden met mijn fokproduct.
Tot nu toe is dat nog altijd gelukt , dressuur, springen en recreatie.
Als je dan af en toe een leuk bericht krijgt van de huidige eigenaar , dan geeft dat altijd weer een heerlijk gevoel.
En wie weet lukt het ooit om een goedgekeurde hengst te produceren. *LOL*

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:08

Het enigste waar ik me zorgen over maak is dat het kwpn, meer gericht wil fokken op dressuur op springen. OK dan! Allemaal hartstikke leuk maar als je als een gewone kleine fokker een veulen fokt wat niet kan lopen raak je hem aan de straatstenen niet kwijt, al zal die op z'n 3de misschien wel goed kunnen springen, maar wie kan dat zien . Ten tweede vind ik dat ook een springpaard, redelijke gangen moet hebben.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 17:11

Citaat:
Dat is niet zo; uiteindelijk fokt men toch wel wat de markt vraagt.

Uiteindelijk wel ja, maar zal het aanbod toch niet een tiental jaren zeer schaars zijn?
Fokken is geen 3 jaren plan (maar dat hoef ik jouw niet te vertellen)
Jullie Gelderse gaan ooit veel geld waard worden. Knipoog

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:18

Mijn fokdoel is een welsh cob die mee zou kunnen draaien in de top in Wales.
Op alle fronten voldoet aan de rasbeschrijving en waar je een kind mee weg kan sturen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:46

tenerife schreef:
Het enigste waar ik me zorgen over maak is dat het kwpn, meer gericht wil fokken op dressuur op springen. OK dan!

Leuk dat je voor het KWPN fokt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:03

Ik hoop dat onze veulens uitgroeien tot gezonde en fijne sportpaarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:52

Ik wil graag een talentvol dressuurpaard fokken wat gezond is en aan mijn eisen voldoet. Ik wil graag bloederige, sensibele paarden met een donkere kleur. Hoogbenig met een atletisch uiterlijk en gewoon superchique maar toch met genoeg fundament. Ze moeten ruim en taktmatig bewegen met veer, schwung, kracht en afdruk. Het achterbeen moet ondertreden en niet nakomen. Aanleg voor sluiten zou ik op prijs stellen. Knipoog Daarbij moeten ze een mooi model hebben dus een functioneel exterieur en absoluut mooi zijn om naar te kijken, dus een mooi chique hoofd met een aansprekend oog. Qua karakter hoeft niet iedereen er mee weg te kunnen rijden. Ze moeten gevoelig zijn maar eerlijk en zich wel fijn laten bewerken maar ze mogen heus wel eigenwaarde hebben. Gewoon een paard waar je een bepaalde band mee op kan bouwen van wederzijds respect en vertrouwen. Maar er mag best genoeg pit inzitten en ze moeten altijd willen blijven lopen.

Nou genoeg eisen zo he?? Haha!
Mijn eerste fokproductje wordt nu 3 jaar en daar mag ik niet over klagen. De andere is nog veulentje dus dat wordt afwachten.
Ik fok ze vnl. voor mijzelf maar het is doorgaans zo dat als ik ze goed genoeg en leuk vind, vele andere dat ook vinden dus dan is verkopen ook niet moeilijk. Alleen de bloedlijnen schrikken weleens af en daarbij dus het karakter.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:12

Wij fokken met het doel: een luxe pony, met een correct exterieur, lang voorbeen, veel front en mooie ronde lijnen, kleur maakt niks uit.
De beweging moet voldoende ruimte hebben, krachtig en voldoende veer bezitten.
Het karakter moet eerlijk zijn maar niet perse, super mak.
Ze mogen best sinsibel zijn, vaak hebben ze dan net wat extra's in de ring.
Ik kijk bijna nooit naar de hengst zelf (hoewel ie wel moet aanspreken), maar vooral naar nakomelingen.
Ik speur ook alle keuringslijsten af...
wij fokken overigens met NRPS pony's en dan speciaal de D-maat.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 20:15

Citaat:
Alleen de bloedlijnen schrikken weleens af en daarbij dus het karakter.

En daar zal het in de toekomst misschien om gaan draaien.

Veel mensen willen toch een betrouwbaar en braaf paard, mensen kopen tegenwoordig al snel een paard terwijl ze nog niet zoveel ervaring hebben zowel in het rijden als in het verzorgen.
Andere mensen hebben gewoon niet het talent wat sommige wel hebben, dus zullen , al rijden ze 30 jaar nog niet de capaciteiten hebben om zo'n paard te rijden. en ik verwacht dat de grootste categorie ruiters hier toch onder valt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:34

Wij fokken met twee soorten: KWPN en Groninger.
Voor de Groningers is het ons doel het ras in stand te houden en daarbij een braaf, gezond en goed bewegend paard te fokken.
Bij de WPN-ers willen we een leuk aansprekend all-round sportpaard fokken dat gezond is en goed beweegt en
1/mocht het een merrie zijn, geschikt is om mee verder te fokken;
2/ mocht het een hengst zijn, redelijk te verkopen is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:45

mijn fokdoel is een paard fokken met een mooi exterieur,extra gang..beetje heet maar wel een super karakter...zodat je er en topsport mee kan..en een lekker bosritje..met klein kind..is voor het paard ook fijn :-}

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 20:53

Maar met een heet paard kan je geen kind het bos insturen.

Het lijkt trouwens of ik het fokken van sportpaarden afkeur, maar dit is beslist niet de bedoeling. Goede sportpaarden moeten er ook zijn, net zo goed als brave recreatiepaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:25

nee laat ik het zo zeggen..een paard wat heet is als het moet..{ligt natuurlijk ook grotendeels aan opvoeding}..genoeg wil werken als het moet,maar niet zo heet dat je er soms bijna afstuitert

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:26

ik wil graag een mix van een goed sportpaard en braaf recreatiepaard..:-}

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:27

Citaat:
nee laat ik het zo zeggen..een paard wat heet is als het moet..{

Er zit geen afstandsbediening bij hoor!