Wat kunnen oorzaken zijn van een veulen verwerpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Wat kunnen oorzaken zijn van een veulen verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:06

Eergisteren heeft bij ons een merrie haar veulen verworpen, voor het derde jaar achter elkaar.
En ook al 3 keer van dezelfde hengst, de eigenaar wil deze hengst niet weer gebruiken.
Volgens de VA is ze van binnen in orde, geen mankementen.

Wat ik me afvraag is, in hoeverre speelt stress een rol, de merrie is 18, werd al 2 jaar niet meer bereden en sinds kort moet er met alle geweld weer op gereden worden, wat naar mijn mening niet ten goede komt van de merrie.

Wat kunnen oorzaken zijn?

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:26

Nou de merrie is al 18, en vanaf hun 13e jaar (:? niet cker van de leeftijd) worden ze minder vruchtbaar. Ik vind het dus al best knap dat deze merrie nog drachtig is geworden..

Als het het eerste veulen van de merrie is is er een grotere kans dat het veulen het niet overleefd bij de geboorte. Gewoon omdat de moeder nog niet precies weet hoe alles 'moet'.

Het kan ook zijn dat de andere pony's in het weiland de merrie een trap hebben gegeven, omdat ze bijvoorbeeld in de weg liep of omdat ze haar niet mogen. Door de trap kan ze dan haar veulen verwerpen.

Triest verhaal: Ze kunnen ook hun veulen werpen als ze zelf bijna dood gaan.. Soort 'noodwerpen' om te proberen dat het veulen wel overleefd.

Ook stress kan er voor zorgen dat de merrie het veulen verwerpt. Bijvoorbeeld als ze wordt opgejaagd door andere pony's, een hengst die haar aldoor lastig valt, een klophengst/jonge hengst/ruin die aldoor op haar springt.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:46

Aan de leeftijd zal het niet liggen, denk ik ... de meeste fokmerries krijgen tot in hun "twenties" gewoon gezonde veulens.

Een enkele keer komt het voor dat genen niet bij elkaar lijken te "passen". Wat precies daarvan de oorzaak is, weet ik niet.

Stress alleen lijkt me ook vreemd, drie keer achter mekaar.

Vreselijk naar lijkt me dit Verdrietig ! Is het altijd rond dezelfde tijd dat ze het veulen verwerpt??

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:44

Mac schreef:
Een enkele keer komt het voor dat genen niet bij elkaar lijken te "passen". Wat precies daarvan de oorzaak is, weet ik niet.

Stress alleen lijkt me ook vreemd, drie keer achter mekaar.

Soms komt het inderdaad voor dat er geen 'genenklik' is, maar dan lijkt het me dat de merrie op 18 dagen niet drachtig is.
Het is inderdaad wel vreemd dat ze al 3 jaar achter mekaar verwerpt. Stress moet altijd vermeden worden en kan wel een oorzaak zijn. Maar misschien dat het van 'binnenuit' de merrie komt, dat de merrie gewoon niet happy is met het veulen en dat daar stress uit ontstaat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:14

adriana schreef:
Wat ik me afvraag is, in hoeverre speelt stress een rol, de merrie is 18, werd al 2 jaar niet meer bereden en sinds kort moet er met alle geweld weer op gereden worden, wat naar mijn mening niet ten goede komt van de merrie.

Mijn inziens ligt de reden van de verwerping in deze zin. Je zou denken dat als verantwoord fokker je niet een 18 jarige drachtig merrie, die al 2 jaar stil staat, in eens weer onder zadel moet laten komen, zeker niet als zij een geschiedenis heeft van verwerping.

Heb je het veulen gezien ... was het volmaakt? (ivm genetisch afwijkingen enz), heeft de DA het meegenomen voor onderzoek om te weten te komen waaraan het gestorven is? (misvoming, zuurstofgebrek, bloedvergiftiging), is de moederkoek ook door de DA onderzoekt? (vroegtijdig afsterven, enz), is bloed getrokken bij de merrie? (zwangerschaps vergiftiging, vitamin/mineral te korten, zuren graden)
Er zijn een honderd en een inwendig reden dat het mis kan gaan, maar zeker ook net zoveel uitwendige reden, waarvan stress niet bij verre het minst gevaarlijk is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:09

De stress van het rijden zal er in elk geval geen goed aan gedaan hebben denk ik. Waarom nog rijden met een 18-jarige merrie als ze al 2 jaar stil gestaan heeft. Vind dat de merrie haar rust verdiend heeft. Scheve mond

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:40

Als het mijn paard was geweest dan had ik haar ook lekker met rust gelaten, helaas is dit niet zo.

Nee Peterina, ik heb het veulen niet gezien en voor zover ik de eigenaar ken heeft er geen onderzoek plaats gevonden bij de merrie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:05

ik snap die fokker niet Adriana. Bij 3 keer verwerpen zou ik toch wel een autopsie laten uitvoeren. Ik zou willen weten wat er aan de hand is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:33

bij mijn vriend op stal was ook een merrie die dagelijks zwaar getraind werd, en elke jaar een pap-veulen kreeg, die ze dus afstootte...
Dit jaar laten ze de (drachtige)merrie met rust, en trainen haar niet meer, nu lijkt het erop dat ze haar veulens meer toelaat.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:35

bij ons op stal heeft een merrie van (ook) 18 ookal voor de 2e of 3e x haar veulen afgeworpen maar ze werd telkens gereden (en ook mee gesprongen) een aantal maanden tijdens te dracht, daarna had ze een siamese 2ling in zich en die moest toen verwijderd worden, nu is ze weer zwanger maar hebben ze haar met ingang van de eerste maanden van de dracht (en daarna ook nietmeer) niet meer laten zweten en hard laten werken, nu is zo nog zwanger en goed ook haha

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:51

is de merrie dichtgenaaid? Misschien staat de baarmoedermond iets te ver open, op het moment dat het veulen in gewicht toeneemt zal deze verder gapen en kan de merrie lucht zuigen......

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:24

iksnap niet echt dat de fokker het niet met een andere hengst heeft geprobeerd! als mijn merrie twee keer een veulen zou verwerpen van dezelfde hengst zou ik die hengst zeker niet meer gebuiken. Ik heb ook wel gehoord dat soms genetisch het fout zou kunnen zijn, maar dit komt dan volgens mij pas na de geboorte tot uiting. Het veulen heeft dan iets met z'n bloed (wat weet ik niet precies) maar mag dan de eerste tijd geen melk drinken bij de moeder. Een fokker bij mij in de buurt heeft dit gehad. merrie en veulen gingen naar een kliniek waar het veulen speciale melk kreeg. de merrie moest continu gemolken worden om de melk productie toch op gang te houden voor als het veulen weer mocht drinken. De fokker heeft onderzoeken laten doen en daar is uitgekomen dat dit aan de hengst ligt, hij kan nu wel gewoon fokken met de merrie maar alleen met bepaalde hengsten. Ik denk niet dat stress de oorzaak is want zoals je zelf al zei heeft ze bij de vorige twee verwerpingen gewoon rust gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:01

Het lijkt mij meer een lichamelijke aandoening van de merrie of een infectieuze abortus, aangezien het ieder jaar terug keert-bijvoorbeeld rhino, EVA virus, CEM(is de hengst drager van!). Bovendien is beweging alleen maar goed voor een drachtige merrie, je moet wel heel gek doen wil een gezond paard daarvan aborteren. Ik vind het erg dom dat het veulen niet onderzocht word. Punt 1 is het sneu en gevaarlijk voor de merrie en punt 2 zijn sommige aandoeningen ontzettend besmettelijk!