KWPN paarden leveren meer op en verkopen makkelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

KWPN paarden leveren meer op en verkopen makkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 13:12

Stelling: KWPN paarden leveren het meeste geld op, ze zijn meer geliefd bij mensen dan paarden van andere stamboeken zoals het NRPS, EASP.

De aanleiding van deze stelling:
Ik kijk alvast wat rond naar hengsten voor mijn merrie. Dit jaar wordt ze 2, en aangezien ik haar nog veel te jong vind is het dus voor op z'n vroegst 2006.
Maar op het lijstje van hengsten staan ook een paar NRPS-ers en een EASP-er (Romantico, Santos Amigo, Bravour).
Volgens sommigen moet ik mijn merrie NIET laten dekken door een hengst van een ander stamboek of laten overschrijven omdat ze dan direct minder waard zou worden. Mensen willen toch liever een KWPN-er en die zijn daarom net even duurder dan paarden van een ander stamboek.

Kul of waarheid?

In mijn ogen toch wel deels waar, want onbekend maakt onbemind. Maar de echte toppers zullen duur genoeg zijn, ongeacht papier.
Bij de pony's is het NRPS duidelijk bekender dan bij de rijpaarden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:36

een echt goed paard verkoopt zich wel, maar een KWPN-er levert meestal meer op dan een NRPS-er. puur gekeken naar bijv. Marktplaats.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:42

bij het aes worden paarden aangenomen die niet goed genoeg zijn voor het wpn, ik ken zat springruiters met een aes goedgekeurd paard, maar voor dekken is er zeer weinig animo voor, omdat men als je een leuke wpn merrie hebt, er geen hengst op gaat zetten die niet voldoet aan de wpn eisen!
als ik naar paarden ga kijken, sla ik eerlijk gezegt de fnrsers en de aesers altijd over....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:19

omdat men als je een leuke wpn merrie hebt, er geen hengst op gaat zetten die niet voldoet aan de wpn eisen!
als ik naar paarden ga kijken, sla ik eerlijk gezegt de fnrsers en de aesers altijd over....[/quote]

WAT ZIJN DE W.P.N. EISEN ???? Huilen

liesje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:45

ik vind het een beetje onzin dat iedereen zich blind staart op alleen het kwpn
je aparte buitenlandse hengsten die al heel veel presteert en vererft hebben dat je gewoon bijv reg a of b papier krijgt
ik hecht veel meer waarde aan kwaliteit van het paard dan aan het kwpn papier

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:36

Denk dat het wel waar is.
Ik heb zelf een nrps merrie te koop staan , nou het verkoopt gewoon niet , kan ook aan het tijd van het jaar liggen, maar merk wel verschil, dat er gewoon meer intresse in een kwpner is dan in een nrps bijv.

Heb mijn onbeleerde holsteiner te koop gehad, kreeg de 1ste dag gelijk reacties , bij mijn nrps super springent en goede bloedlijn heeft dit wel een week geduurt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 18:22

crossmonster schreef:
als ik naar paarden ga kijken, sla ik eerlijk gezegt de fnrsers en de aesers altijd over....

Het FNRS ken ik niet als stamboek.
Wel het NRPS.

Maar goed, het AES is weer wat anders dan het EASP.
Het NES en het ES zijn geen stamboeken, maar registratieboeken. Paarden die een papier hiervan hebben heb ik ook geen interesse in om mee te fokken. Hier mag je een hengst die tot de kleurenfokkerij behoort inzetten als vaderdier. Oftewel je bonte bok mag dekhengst worden. Anders moet je paard Z+5 zijn ofzo.

Hier in het noorden zie je wel eens afstammelingen van Welcome Runner, een bonte hengst. Deze dieren zou ik dus overslaan als ik op zoek zou zijn naar een paard.

Maar erkende stamboeken heb ik geen moeite mee. Ik heb ook gereageerd op een advertentie van een EASP-veulen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:09

Ik blijf erbij dat een goed sportpaard zichzelf verkoopt! Ongeacht wat voor papier erbij zit.

En ik kan zat KWPN-ers die ook maanden te koop hebben gestaan en die uiteindelijk ook ver onder de prijs weggingen. Als je wil verkopen moet je het maar net treffen...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:25

Als je een goed sportpaard wil fokken doe je dat door rekening te houden met de plus- en minpunten van je merrie. Als je conclusie is dat een NRPS'er daar beter bij past als een KWPN'er moet je dat gewoon doen.

Buiten dat, kijk maar eens op veulenveilingen, daar is het KWPN echt niet heilig. Er worden zat buitenlandse hengsten gebruikt zoals Oldenburgers, Westfalen, Trahkheners en Rheinlanders etc. het gaat uiteindelijk tóch om het eindresultaat en dat is je fokproduct. Je doel moet altijd verbeteren zijn ongeacht welke hengst je kiest. En of er dan een rose of blauw papiertje bijzit dat maakt dan echt niet veel meer uit.
Er wordt bij verkoop/koop alleen gekeken of het paard geschikt is voor het uiteindelijke doel. Het moet een mooi en vooral functioneel paard zijn.

Zoals meerdere al gezegd hebben, op een papier kan je niet rijden...

Zelf heb ik ook een volle KWPN merrie van 2,5 jaar en ik wil haar ook t.z.t. laten dekken maar ik weet niet of ik persé een KWPN hengst wil, ik ben namelijk héél gecharmeerd van een aantal Duitse hensten en ja, dan krijg je toch een blauw papier.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:31

Bacannie schreef:
Buiten dat, kijk maar eens op veulenveilingen, daar is het KWPN echt niet heilig. Er worden zat buitenlandse hengsten gebruikt zoals Oldenburgers, Westfalen, Trahkheners en Rheinlanders etc. het gaat uiteindelijk tóch om het eindresultaat en dat is je fokproduct. Je doel moet altijd verbeteren zijn ongeacht welke hengst je kiest. En of er dan een rose of blauw papiertje bijzit dat maakt dan echt niet veel meer uit.
Er wordt bij verkoop/koop alleen gekeken of het paard geschikt is voor het uiteindelijke doel. Het moet een mooi en vooral functioneel paard zijn.

Zoals meerdere al gezegd hebben, op een papier kan je niet rijden...

Zelf heb ik ook een volle KWPN merrie van 2,5 jaar en ik wil haar ook t.z.t. laten dekken maar ik weet niet of ik persé een KWPN hengst wil, ik ben namelijk héél gecharmeerd van een aantal Duitse hensten en ja, dan krijg je toch een blauw papier.

Maar die duitse stamboeken hebben veel hengsten in het bestand die OOK gebruikt worden door het KWPN. HOeveel KWPN hengsten zijn niet holsteiner, oldenburger, trakehner, westfaals of hanoveraans? Ze zeggen de mensen meer.

Dat speelt bij het NRPS veel minder, uitzonderingen zoals Ferrolan (afstammeling van Ferro uit een Ramiromoeder) daargelaten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:35

germie schreef:
Maar goed, het AES is weer wat anders dan het EASP.
Het NES en het ES zijn geen stamboeken, maar registratieboeken. .

Maar erkende stamboeken heb ik geen moeite mee. Ik heb ook
gereageerd op een advertentie
van een EASP-veulen.

Is het EASP een erkend stamboek?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:45

Desiree schreef:
Maar die duitse stamboeken hebben veel hengsten in het bestand die OOK gebruikt worden door het KWPN. HOeveel KWPN hengsten zijn niet holsteiner, oldenburger, trakehner, westfaals of hanoveraans? Ze zeggen de mensen meer.

Dat speelt bij het NRPS veel minder, uitzonderingen zoals Ferrolan (afstammeling van Ferro uit een Ramiromoeder) daargelaten.

Tja, maar dat is maar een druppel op een gloeiende plaat... van mij mogen het er wel iets meer worden. Don Schufro, Diamond Hit, Future of Rubioso. Bij elk van deze hengsten krijgt het veulen een blauw papier... ik ben gewoon niet altijd gecharmeerd van het stereotype KWPN hengst. Ze lijken allemaal zo op elkaar. Ik hou toch meer van het Duitse degelijke paard met van die dikke billen (dat is mijn beleving van Duits Bloos ). Buiten dat, bijna in elke jonge hengst zit wel een keer Jazz of Krack C of Ferro of Gribaldi en als je dat al allemaal in je merrie hebt zitten (voorzover dat kan) dan blijven er maar weinig leuke en goede hengsten over die mij kunnen bekoren. Maar goed, zo veel kaas heb ik er ook niet van gegeten maar dit is een beetje mijn beleving...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:30

toch denk ik als je een merrie koopt met een blauw papier met de hengsten als vader die jij hier noemt, en je fokt daar een veulen mee, dat het veulen gretig aftrek zal vinden.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:08

Ja, dat ben ik inderdaad met je eens. Kijk maar eens om je heen op veulenkeuringen zoals ik al eerder zei. Ik denk dat daar een hoop blauwe papieren (of buitenlandse) van eigenaar verwisselen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:26

Bacannie schreef:
Ze lijken allemaal zo op elkaar.

!? Op elkaar lijken ?!

Het KWPN is een gaarkeuken van allerlei rassen, incl die duitse hengsten met dikke billen waar je het over hebt(scheer je de duitse hengsten ook nog een keer over 1 kam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:32

on topic: het zal in mijn beleving niet zoveel uitmaken wat voor papier je bij een sportpaard hebt, als er maar een papiertje bijzit. Voor verkoop is de merrielijn ook belangrijk. KWPN is wel populair in de sport en een veulen van een goed presterende hengst zal je goed kwijt kunnen denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat andere hengsten slecht zijn. Als je met een buitenlandse hengst dekt kun je het veulen via merrietesten e.d. volgens mij wel in het stamboek krijgen, maar het is wel een gedoe. Ik ben het wel met de stelling eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:48

en als je een hengstveulen fokt? die geruind wordt?
of een ruin koopt?
Je zult ergens op moeten selecteren, maar dan eerder op het gebruiksdoel dan op het papier en dan al helemaal als het om de verkoop gaat.
Voor een merrie heb je altijd 2 boxen nodig.... 9 van die 10 gaan voor een merrie omdat je daar nog een veulen van kan trekken... lukt met een ruin niet (nee, echt niet)

Als je als onbekende fokker een paard wilt verkopen maakt het echt geen meter uit of je een goed papier hebt of geen papier.
prijs laag dan deugd het paard niet, prijs te hoog ... ... ...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:47

[***] schreef:
!? Op elkaar lijken ?!

Het KWPN is een gaarkeuken van allerlei rassen, incl die duitse hengsten met dikke billen waar je het over hebt(scheer je de duitse hengsten ook nog een keer over 1 kam)

Nou nou nou, vreet me niet op... ik scheer niemand over één kam ik zei toch:

Citaat:
ik ben gewoon niet altijd gecharmeerd van het stereotype KWPN hengst. Ze lijken allemaal zo op elkaar

En inderdaad misschien had ik niet moeten zeggen dat ik ze allemaal op elkaar vind lijken maar ja, dit is toch hoe ik het beleef momenteel. Wellicht stel ik mijn mening bij over een tijdje bij en misschien beleef ik het op de verkeerde manier maar als je de IDS openslaat en je ziet al die jonge hengsten op een rij dan kan ik niet zeggen dat er veel verschil in bouw is... maar ik vergeet erbij te zeggen dat ik geen fokker ben en dus een leek ben op dat gebied. Ik zou zeggen overtuig me van het tegendeel. Ik ben de beroerdste niet, wie weet heb je gelijk.

marencho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:33

En is er uiteindelijk gefokt met een hengst afkomstig van EASP of NRPS?
Ik heb sinds een half jaar een leuke merrie die uit een EASP hengst komt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:16

marencho schreef:
En is er uiteindelijk gefokt met een hengst afkomstig van EASP of NRPS?
Ik heb sinds een half jaar een leuke merrie die uit een EASP hengst komt.

Topic is uit 2005 ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:32

Germie zit nog wel op Bokt dus wellicht zal ze nog antwoord geven. :)