kosten veulen fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

kosten veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:15

Het lijkt mij hartstikke leuk zelf een veulen te fokken (ijslander).
Ik heb nog geen eigen merrie, maar ik heb wel contact met een fokster waar ik ook rij. Met haar zou ik willen overleggen een veulen te fokken. Met haar merrie en (waarschijnlijk) haar hengst.
Maar om niet helemaal blanco aan tafel te gaan zitten heb ik een paar vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

1. Welke kosten zijn er allemaal?
2. Welke kosten zijn gebruikelijk voor haar en welke voor mij?
3. Wat zijn de gangbare prijzen wanneer je iemands merrie laat dekken
4. Wat is gangbaar dekgeld voor ijslander hengst?
5. Wat komt er allemaal bij kijken???
6. Wat denken jullie, beter een veulen van haar kopen (twee jarige of zo)of zelf aan de slag??

Vertel vertel!

Verder heb ik nog véél meer vragen over het hoe en wat bij fokken, maar daar zal ik eerst FA over uitpluizen Knipoog. Misschien heb ik later wel nóg meer vragen.... Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:50

ik zou dan gaan voor een 2 jarige.....
minder kosten meer plezier ...
wat als het veulen tegenvalt? de merrie komt te overlijden, of anders wat overkomt?
en dan heb je een veulen en dan? opfokkosten, registratiekosten, enz...
Of de merrie is drachtig en krijgt koliek en dan? wie betaalt....
lease je de merrie of "leen" je de baarmoeder om het even krom te zeggen.... dus paardje is en blijft van merriehouder en alles wat er mee gebeurd is voor de merriehouder behalve dracchtproblematiek...
en wat als je een andere hengst beter vindt passen?
Ik zou mijn merrie niet uitlenen maar zou er ook niet zo makkelijk eentje lenen....

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:17

Ik ben het met Alane eens. Een veulen fokken lijkt wel heel leuk maar er zijn veel risico's en de kosten zijn hoog.
Als dan het veulen ook nog eens geen leuk paardje wordt (dat risico zit er altijd in) wat moet je dan met zo'n beest?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:23

Ik zou kiezen voor een leuke jonge ijslandse merrie, dan kun je die zelf inrijden, is het risico van de dracht er niet en kun je later altijd zelf nog een veulentje bij je eigen merrie fokken!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 21:58

Mmm... daar zit wel wat in, natuurlijk.
Ik moet eerst maar eens heel goed gaan nadenken wat ik nou eigenlijk wíl!