Wie heeft een afstammeling van de hengst Frere?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DTLL

Wie heeft een afstammeling van de hengst Frere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:34

Hoi Haha! ,

Ik heb een merrie van 9 jaar oud. Ze is groot (1.75) en vrij lang. Graag zou ik meer willen weten over haar vader Frere (v. Balder). Er zijn maar weinig mensen die deze hengst kennen, maar misschien heeft iemand ook een afstammeling van hem. Zou graag meer willen weten over de karakters. Mijn paard is namelijk heel erg lief in de omgang Bloos , maar met rijden erg moeilijk. Ze toont vaak verzet.

Tuurlijk gaat het de ene keer beter dan de andere keer. Stapje voor stapje komen we wel verder. We geven niet op!

Dus heb je een afstammeling, of weet je meer over deze hengst, laat het dan alsjeblieft weten!!!

Alvast hartstikke bedankt! OK dan!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:38

Hoi Buff,

Als ik het goed heb heeft de hengst heel lang op de manege in oud beijerland op stal gestaan. Waar ik ook toen der tijd werkte. Hij was toen van de heer Coomans en nog een compagnon. Het was een lieverd en een enorme kroeldoos, bijna nooi lastig op stal enz. Met rijden weet ik het niet, heb er nooit echt op gereden, wel eens losgestapt. Wel moest ik hem altijd klaar zetten en na verzorgen. Hij kwam altijd met het schuim op zijn lichaam terug... Dus een gitzwart paard met witte vlokken schuim. Gweldig en dan in de zomer lekker afspuiten en dan moest ie ook altijd nog ff de slang in z'n bakkes. Schijnheilig Ja het was een plezierig paard. Als ik het goed heb begrepen is ie verkocht naar amerika maar dat is ook al echt jaren geleden.

Ik hoop dat ik je een beetje wijzer heb kunnen maken en als je nog iets wil weten moet je het maar vragen.

Groetjes Poehee

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:50

Hoi Poehee,
Hartstikke leuk, je reactie. Hij heeft inderdaad een tijd in Oud-Beijerland gestaan en meneer Coomans heeft mijn paardje dan ook gefokt. Ik weet ook dat Frere destijds naar Amerika is verkocht, maar bijna niemand kent hem of heeft wel eens van hem gehoord. Daarom zou ik het erg leuk vinden om mensen te vinden die ook een veulentje van deze mooie en ook hele lieve hengst hebben.
Ik heb ook een tijdje gereden in Oud-Beijerland en gelest bij Meneer Coomans, maar dat was met een ander paardje... misschien herken ik je wel als ik je zie. Maar tis alweer zo'n 9 jaar geleden (zolang heb ik mijn paardje alweer... gaat echt zo snel)
Nou misschien spreek ik je gauw weer.
bedankt in ieder geval voor je reactie Toppie!
Groetjes Buff

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:18

Frère (Balder x Goldophin xx x Uniek)
Geb datum: 10 mei 1987
Kleur: bruin
Fokfamilie: fokfam 331

Verrichting Ermelo 1990
Gehoorzaam, eerlijk, vriendelijk met goed humeur. Bij begin onderzoek zadelmak. Gevoelig paard om te rijden. Accepteert niet alles van zijn ruiter waardoor hij zekere eisen stelt aan de kwaliteit van zijn ruiter. Geeft zijn ruiter een tamelijk goed gevoel.
Heeft een krachtige, actieve stap met voldoende ruimte. Draf heeft een goede afdruk maar zou elastischer mogen zijn. Galop ruim voldoende. Bij het springen toont hij veel inzet. Af en toe duikt hij enigszins. In het terrein gaat hij teveel op de voorhand. Op de sprong presteert hij braaf. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als licht. Veel aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard.
Bij aankomst vet. Om te voorkomen dat hij stro zou gaan eten is dat vervangen door houtkrullen. Kreeg minder voer dan normaal. Is tijdens onderzoek afgeslankt.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 7
Draf 7.5
Galop 7
Rijproef 7.5
Springen vrij 6
Springen ohz 6.5
Terreinproef 6
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 72.50
Max punten 100
Plaatsing 15e van 30 (16)
Jaar verrichting 1990
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1992 (veulens)
De hengst toonde een collectie goed ontwikkelde veulens. Het type bleek wat wisselend te zijn, variërend van matig tot goed rijtypisch.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De hals heeft een goede lengte, is nog wel eens wat arm en vaak is een onderhals waargenomen. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is soms voldoende van lengte en ligging, dikwijls toch ook kort en recht. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is voldoende gespierd, maar zou wat meer lengte mogen hebben, bij de uitgezochte veulens waren de croupen over het algemeen wat langer. Het achterbeen is wat aan de lange kant, terwijl de spronggewrichten wat beter ontwikkeld zouden kunnen zijn.
De stap is voldoende ruim. De draf heeft merendeels souplesse, maar het achterbeen zou meer onder moeten treden, terwijl veel veulens voor wat vlak bleven. Bij de uitgezochte veulens was de bewegingsvorm beter en was er ook sprake van een goede oprichting.
De hengst heeft hoofdzakelijk eenvoudige merries gehad en ten opzichte van dit merriemateriaal bleek de hengst verbeterend te hebben gewerkt.
Getoond: 15 veulens uit 31 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (december; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Frère is één jaar uitgesteld vanwege mindeer dan 10 getoonde nakomelingen.

Wachthengst 1997 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen wordt de reeds geëxporteerde Frère op wacht gezet.

Wachthengst 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Frère op wacht staan.

Voldoende rijtypisch gebouwde hengst met voldoende ras en kwaliteit en met bemerking op rug- en lendenpartij, terwijl de croupe meer lengte zou kunnen hebben.

1992 (28-11) geveild voor NLG 76.000

1996 (december) export naar Groot-Brittannië

2000 jan op wacht (7-jarige afst)