De leek heeft nog een vraag; wat voor bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

De leek heeft nog een vraag; wat voor bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 13:37

Waar kan de merrie het beste op bevallen? Ik neem aan een lekker dik strobedje, maar kan daar bijvoorbeeld zaagsel onder? Of is dat gevaarlijk voor de navelstreng enzo?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:22

Wij maken de stal een maand voor de verwachte datum goed schoon en beginnen vervolgens te 'potten'. De mest en de natte plekken gaan er iedere dag uit, maar er wordt niet meer volledig uitgemest. Wel iedere dag een paar plakjes stro erbij vanzelf. Zo krijg je een stevige laag onder in de stal. Voordelen: als je merrie raar gaat doen tijdens de geboorte heeft ze extra grip op de bodem, het vruchtwater zakt snel weg waardoor de bovenlaag na de geboorte weer snel droog is en - allerbelangrijkste reden: je veulen heeft grip als ie probeert te gaan staan.
Je moet ervoor zorgen dat je een opstaand randje tegen de stalkanten krijgt, zodat merrie of veulen zich niet vast rollen.
Wij gebruiken tarwestro, is niet zo lang (anders raakt je veulentje verstrikt in de slierten) en neemt wel veel vocht op.
Zaagsel er onder kan denk ik wel, het moet in ieder geval stevig zijn - alleen 'vers zaagsel' werkt waarschijnlijk niet. Over de navelstreng hoef je je geen zorgen te maken, een flinke scheut jodium er over en alle bacterien zijn weg.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:08

Gewoon zoals altijd, een goede laag houtvezel, waar ze de rest van het jaar ook opstaan.
Met andere woorden ik vind het nonsens om ineens te veranderen. Knipoog

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:39

niet "te" schoon!
dan glijd het veulen idd alle kanten uit.
maar ik zou persoonlijk ook niet potten, dat is niet erg hygiënisch
al helemaal niet voor zo'n jong vatbaar dier.
flink wat schoon stro, de hoeken een stuk hoger, echt strowallen maken!
heb je het boekje "veulens krijgen"?
echt een TIP!
hier heb ik ontzettend veel aan gehad *LOL*
succes!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:21

Ruim van te voren maak ik de box helemaal schoon met een hogedrukspuit en er gaat ook een halamid oplossing over de vloer.
Na een paar dagen drogen gaat er stro in, veel stro.
Iedere dag haal ik alle mest en natte plekken eruit, gaat het 'schone' stro in een hoek en laat de bodem drogen en gaat er een grote hoeveelheid schoon stro bij.
Hoog opstrooien tegen de wanden.

Mijn merries graven erg veel in het stro tijdens het veulenen en daarom wil ik dat de stal altijd zo schoon mogelijk is en geen 'pot-laag' in de stal.
Er wordt ook meerdere keren per dag drollen gewipt.

Vlak na het veulenen haal ik de meeste natte plekken uit de stal en gaat er nog weer schoon stro bij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:02

Over 'potten' kun je van mening verschillen - ik heb het daar ooit eens een keer met een dierenarts over gehad, volgens hem is zelfs ontsmetten met halamid (wat wij ook doen) volstrekt overbodig omdat de paarden alleen hun eigen bekende bacterien tegenkomen. Wij mesten wel een paar dagen na de geboorte uit, omdat de geboorte zelf altijd wel een smerige en natte gelegenheid is.
De keus voor een bodem is ook wel afhankelijk van het soort paarden dat je hebt, bij Meavey (met haar kleine paardjes) is het toch een ander verhaal dan bij onze WPN-ers die met hun lange stelten voor het eerst in de been proberen te komen en alle kantne opglijden als je niet een stevige onderlaag hebt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:19

Ik heb voordat de merries naar huis komen om te veulenen, andere (jonge) dieren in de stal staan. Vandaar dat ik de boxen goed schoon maak en ontsmet van te voren. De merries lopen daarvoor gewoon 24/7 buiten.
Als merries in hun eigen stal veulenen, heeft het idd niet zoveel nut, na een half uur is een stal toch weer vies Knipoog

En als merries tijdens het veulenen alleen maar wat rondlopen, is een potlaag ook niet zo ergals de bovenlaag maar schoon is. Maar hier keren ze soms de hele stal overhoop (lijkt net of ze nestjes maken Haha! ) en doen ze dat met een vuile onderlaag dan lijkt me dat niet echt handig.
Vandaar dat ik ze echt op stro moet zetten en iedere dag goed uitmesten. Krullen of vlas zou niet gaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:22

Roxette bevalt in haar eigen box. Ik mest ruim een maand vooraf de hele boel uit en maar gewoon een nieuwe potstal. Ik gebruik als onderlaag hennepstro ofwel vlas en daar bovenop een flinke laag tarwestro. Als ik zie dat de bevalling nabij is wordt de stal zo vaak als ik kan de mestballen gewipt en als het nodig is een nieuwe laag stro erbij.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:26

Sim gaat denk ik toch bevallen in een pot stal van vlas. Ik heb erover nagedacht om er stro overheen te doen, maar ze heeft bronchtis en sinds we op vlas staan nooit meer last gehad, ik ben dus bang dat ze daar weer last van zal krijgen. Anders had ik er graag stro overheen gedaan. Heeft er iemand ervaring met het bevallen op vlas??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:55

volledig op vlas niet. Wel maak ik de combi onderlaag hennepstro of vlas en daarbovenop stro. Kan je dat niet proberen Jeddah? Anders eens advies vragen aan je DA.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:30

Ik kan wel advies vragen petraaken, maar van mijn DA MOEST ze juist op vlas en sindsdien dus geen problemen meer. Hij kan wel zeggem ja of nee, maar hij weet natuurlijk ook van te voren niet of ze wel of niet problemen gaat krijgen.
Vandaar mijn braag of er iemand ervaring heeft met puur vlas. Maar bedankt voor je reactie!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:10

Een kennis van mijn laat haar merries op vlas veulenen.
Ik heb haar nooit gehoord over problemen en zij is er erg tevreden over. Ze kan de mest van stro niet kwijt en heeft de merries daarom altijd op vlas staan.
Zelf vind ik het er niet echt fris uit zien als alles aan zo'n veulen kleeft en ik ben zelf altijd bang dat een veulen de eerste tijd er teveel van binnen krijgt. Alles wordt tenslotte getest en geproefd door zo'n klein ding.
Meteen ook de reden dat ik jonge veulens nooit op het zand zet.

Een paar jaar geleden had ik ook een merrie met longproblemen en ik heb haar toen op houtkrullen gehad.
Wat een zooi zeg Scheve mond
Ik had een week of 2 van te voren de hele stal leeggehaald en er een paar pakken nieuw spul in gegooid. Paar keer per dag de drollen eruit en het zag er best netjes uit. Tot ze ging veulenen en met schrapen de bodem omkeerde...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:14

Ja, wat het eten van alles betreft zou ik ook graag stro gebruiken. Wat het plakken betreft, meteen een goed excuus om het veulen met de handdoek goed droog te wrijven... Knipoog

Misschien dat ik rapsodie erover zou kunnen doen, dat is toch ook goed voor paarden met stof allergieen enzo??

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:00

bij ons word er een dikke laag stro op de stalvloer gelegd.
het veulen ligt makkelijker en kan beter staan en de merrie ook.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:52

Ik had bij iris een lekkere dikke stro-laag. En zodra die kleine eruit was heb ik op de natte plekken weer stro gelegd, zodat ze niet zo erg zouden uitglijden en dat ging perfect.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:58

bij ons op stal hebben ze 1 kraamstal laat mar zeggen end aar liggen rubberen matte onder.... en ze gooien er heel veeeel stro in....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:48

Wij hebben onze paarden altijd op krullen staan. Tegen het veulenen zorgen we ervoor dat de stal leeggemaakt wordt, en dan gaat er een dikke (normale) hoeveelheid krullen in. Daaroverheen doen we dan nog een laag stro, zoveel als je in een normale strostal zou doen. Dubbele bodembedekking dus, maar ik vind het ideaal. De eerste weken blijven ze op zo'n bodembedekking staan, omdat we zien dat de veulens graag in het stro liggen en minder graag in de krullen. Als het beter weer is gaan ze eerst 24/7 naar buiten, als er teveel dazen zitten alleen nog maar 's nachts. Dan hebben we ook niet zoveel bodembedekking meer in de stal liggen, want vaak liggen ze dan vanwege de warmte weer graag in de krullen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:09

jeddah schreef:
Misschien dat ik rapsodie erover zou kunnen doen, dat is toch ook goed voor paarden met stof allergieen enzo??

Ik heb ook 1 rapsodie stal en die wil ik gaan proberen als veulenstal. Voor de allergieen is het idd perfect spul, maar het zijn toch redelijk kleine deeltjes dus ik denk dat die ook aan het veulen vast gaan plakken ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:06

Denk je dat er wat dat betreft een verschil zal zijn tussen rapsodie en vlas??

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:35

Gister alvast de stal helemaal schoon gemaakt. Alles eruit, met de ragebol overal maar gelijk de spinrag weggehaald en (nuttig of niet) een emmertje halamid in de stal geschrobt. De stal kan nu goed opdrogen en dan gaat er een dun onderlaagje zaagsel in, en daarop een berg stro. Met zijwandjes, uiteraard. Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:46

jeddah schreef:
Denk je dat er wat dat betreft een verschil zal zijn tussen rapsodie en vlas??

Vlas is nog veel fijner, dus dat zal wel meer plakken nog dan rapsodie. Rapsodie is meer zoals gehakseld stro, zeg maar.