Waarom dekken met onbewezen hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Waarom dekken met onbewezen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 23:11

Om heel eerlijk te zijn, ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom iemand zijn merrie wil zetten onder een hengst van de jongste jaargang.

Niet omdat er iets mis met die hengsten zou zijn, maar waarom?
Is het een modegril? kickt men op de aandacht die zo'n eerste lichting krijgt? Probeert men voordeel te halen uit een hele snelle generatieinterval? Het dekgeld is nagnoeg gelijk aan bewezen hengsten, dus dat kan de reden ook niet zijn...

De kans op een geslaagd veulentje lijkt mij groter bij een hengst waar meer over bekend is, zodat je gerichter kan aanparen met de merrie. Bloedspreiding lijkt me bij de warmbloedpaardenfokkerij ook voldoende, er is dus keus zat.

Wees eens eerlijk: waarom zou je je merrie onder zo'n pas genomen hengst zetten?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:14

Ik ga helemaal met je eens, waarom risico's nemen als je voor bijna hetzelfde dekgeld een bewezen hengst kunt gebruiken?

Ik zou het alleen doen als het mijn eigen hengst was en dus nakomelingen moet laten zien.
Of ik flinke dekgeldkorting zou krijgen....

mensen willen graag nieuw bloed uitproberen denk ik zo.
Of het is een hengst met een bloedlijn, dus een combinatie van bloed dat ze graag willen gebruiken.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:23

Dat is de gok ervan. Als jij met een jonge hengst dekt en 3 jaat alter heeft die hengst zich bewezen dan is jouw paard volwassen en makkelijker te verhandelen!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:27

Waarschijnlijk kiezen verschillende mensen hier uit financiele overwegingen voor.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:30

Als een hengt een zeer goede afstamming heeft wordt dat gokken denk ik al een stuk minder (moet dan ook natuurlijk voor de merrie gelden). Mensen hebben dan al vrij veel zekerheid en durven die gok te nemen.
Verder zijn veulens van de jongere hengsten vaak voor de handel interessanter, omdat er idd meer publiciteit voor is.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:32

In principe is het altijd lastig om een goede keuze te maken, maar er kunnen allerlei redenen zijn om eerst een jonge hengst te proberen. Bloedaansluiting bijvoorbeeld. Als een bepaalde combinatie al eerder op papier heeft geklikt en je weet al behoorlijk wat over de moederlijn, hoeft dit geen slechtere keuze te zijn dan een bewezen hengst. Als je onzeker bent over de nafok van je merrie kun je eerst besluiten een minder dure hengst te nemen uit goede lijnen. Nadat het veulen is geboren kun je alsnog meer geld gaan uittrekken.
Je kunt ook de keuze maken om eens voorop te lopen, waarom niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:46

Mensen denken dat ze dan bij de eersten zijn en dromen zich een goedgekeurde hengst.
Het rare is dat veel mensen ook denken dat iets dat ze niet weten beter is dan iets dat bekend is.
Voor het goedkope hoef je het niet te doen die nog onbewezen hengsten zijn vaak al net zo duur als de ouderen.

En hoe zo'n hengst het op bepaalde bloedlijnen gaat doen, ook daar kom je pas achter als hij dat heeft laten zien. Vaak fokken zonen heel anders dan hun vaders bijvoorbeeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:30

of een jonge hengst blijkt te passen qua bloedlijnen.
of een jonge hengst blijkt juist voldoende vreemd bloed in te brengen zonder gelijk van een vreemd stamboek te komen.
of ..... mensen hebben verstand van fokken en kiezen daarom die jonge hengst.......

Als ik nakomelingen zie en hun moeders ken en dat niet het voor mij bevredigende resultaat is dqan kies ik voor een jonge hengst, immes waarom de fout maken die anderen voor mij maakten?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 07:54

Rinske schreef:
Als een hengt een zeer goede afstamming heeft wordt dat gokken denk ik al een stuk minder (moet dan ook natuurlijk voor de merrie gelden). Mensen hebben dan al vrij veel zekerheid en durven die gok te nemen.
Verder zijn veulens van de jongere hengsten vaak voor de handel interessanter, omdat er idd meer publiciteit voor is.

Kan ik me wel in vinden.

Maar het risico wordt groter wanneer zo'n hengst buiten het laten zien en beoordelen op afstammelingen ook nog even zijn kinderen straks moet laten testen op OCD aanleg.

DWZ. Wanneer je het eerste jaar er mee dekt gok je mede op een goed afstammelingen rapport.
Is er dat, dan liep je met zo'n veulen in de picture.
Dus zo'n hengst dekt dan het tweede jaar echt in de picture en jij hebt er al een produkt van.
Maar nu komt de eis er bij dat zo'n hengst nog eens extra beoordeeld wordt ,daar zijn kinderen als jaarling op OCD gecontroleerd worden.

Nu wordt de "gok" om er mee te dekken meer dan dubbel zo groot.
En duurt het 3 jaar zeker voor dat men zekerheid heeft over een hengst.

En als zo'n hengst dan inmiddels 7 jaar is en hij loopt in de sport niet in de "hype" dan is 4 jaar investering voor niks geweest.

Maar je hele fokkerij investering is voor niks geweest als volgend jaar blijkt ( Eind van de maand begint men met het grootschalige onderzoek van richting 800 jaarlingen van verschillende hengsten) dat je hengsten in je bloedlijn hebt die OCD drager zijn.

Dus wat is wijsheid over het dekken met een oudere hengst of een jonge.?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 08:57

Bij mij zou hij uit bewezen bloedlijnen moeten komen en het dekgeld zou veel minder moeten zijn dan dat van een bewezen hengst.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:00

Als een hengst een super moeder heeft die goed bij je stam past, waarom dan niet? Bewezen hengsten worden alleen maar bewezen als iemand ze gebruikt.

Ik snap ook niet waarom dat die hengsten juist meer dekkingen krijgen, maar dat is een ander verhaal.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:48

MissSisa schreef:
Dat is de gok ervan. Als jij met een jonge hengst dekt en 3 jaat alter heeft die hengst zich bewezen dan is jouw paard volwassen en makkelijker te verhandelen!!!

"Bewijzen " doet ie voor mij niet om 5 jaar(dan heeft hij misschien talent) misssisa pas aan een jaar of 8-9 is ie kan je zien of ie goed is.Veel later kan je pas spreken over Bewezen.Tinka's boy heeft zich als sportpaard bewezen hij is 16 .Voltaire ,concorde,libero ..en vele anderen daar kan je pas spreken over bewezen verervers

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:07

libke schreef:
"Bewijzen " doet ie voor mij niet om 5 jaar(dan heeft hij misschien talent) misssisa pas aan een jaar of 8-9 is ie kan je zien of ie goed is.Veel later kan je pas spreken over Bewezen.Tinka's boy heeft zich als sportpaard bewezen hij is 16 .Voltaire ,concorde,libero ..en vele anderen daar kan je pas spreken over bewezen verervers

Het is maar wat jij bewijzen noemt
Begint bewijzen van zijn kwaliteiten bij jouw bij de Pavo Cup of een Werelskampieonschap of toch maar de sport???

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:51

Ik draai het om: ben blij dat er altijd mensen zijn die het proberen, dan hebben de voorzichtige types zoals ik snel informatie over de nieuwe jaargang. (Prestaties zeggen het meeste, maar een paar keuringen aflopen en veulentjes bekijken geeft ook al een aardige indruk).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:52

Kendra schreef:
Ik draai het om: ben blij dat er altijd mensen zijn die het proberen, dan hebben de voorzichtige types zoals ik snel informatie over de nieuwe jaargang. (Prestaties zeggen het meeste, maar een paar keuringen aflopen en veulentjes bekijken geeft ook al een aardige indruk).

OK dan! het is wellicht wat egoistisch gedacht, maar ik ben het volledig met je eens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:19

Dees"]
Om heel eerlijk te zijn, ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom iemand zijn merrie wil zetten onder een hengst van de jongste jaargang.
[/quote]
Omdat ze misschien zijn afstamming super vinden en een vermoeden hebben hoe hij zal vererven?

[quote="Dees"]
Niet omdat er iets mis met die hengsten zou zijn, maar waarom?
Is het een modegril? kickt men op de aandacht die zo'n eerste lichting krijgt?
[/quote]
Ik weet wel zeker dat modegrillen meespelen. In Brabant is het bij de dressuurmerries al een paar jaar Rousseau wat de klok slaat. Daarvoor was Osmium hot, en nu is Tuschinsky helemaal hot. Ferro en alles wat van Ferro komt is ook al hot. Ik vind dat niet goed voor de diversiteit in de bloedlijnen. In de tuigpaardenfokkerij is het helemaal erg, die beesten hangen van inteelt aan elkaar.

[quote="Dees schreef:
Wees eens eerlijk: waarom zou je je merrie onder zo'n pas genomen hengst zetten?

omdat hij me aan zou staan (heb royality namelijk overwogen) in de beweging en het karakter. Aangezien fokken gokken is, durf ik wel een gokje te wagen. Hoewel er natuurlijk eigenschappen aanwezig moeten zijn in de hengst die ik in het veulen terugzoek.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:29

Mensen dekken met jonge hengsten, omdat de hengst ze aanstaat en ze deze bij hun merrie vinden passen. Het is inderdaad een grotere gok als met een bewezen hengst, maar het is altijd afwachten wat er uit komt vallen, daar kun je van te voren toch niks van zeggen. En inderdaad ben blij dat er mensen met deze jonge hengsten dekken, dan weten we uiteindelijk wel hoe ze fokken, want als iedereen maar zou wachten dan krijgen we nooit nakomelingen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:39

Ik ben 3 jaar geleden met Ilindra naar Hero gegaan nadat ik hem op de HK had gezien.
Ondanks dat het KWPN hem er direct uitgooide was ik er van overtuigd dat dit DE hengst was die ik voor Ilindra zocht.
Kwa type en beweging paste hij goed en ook zijn bloedvoering sprak me aan.
Bij het Oldenburg werd hij wel aangewezen en voordat hij z'n examen had gedan heb ik Ilindra al laten dekken.
Ik heb ook precies gekregen wat ik verwachte (op de kleur na Schijnheilig ) en heb er geen enkele spijt van gehad.
Bij voorkomend voordeel, de eigenaar zag het papier van Ilindra wel zitten (5 generaties keur/preferent) en rekende een zeer laag dekgeld Haha!

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:24

Jonge hengsten moeten toch ook een kans krijgen? Hoe zouden anders Voltaire, Ferro enz. bewezen hengsten kunnen zijn geworden? En waarom niet dekken met een jonge hengst met een interessante bloedlijn die goed bij je merrie lijkt te passen. Iemand moet de eerste durven zijn! Bovendien is het ook erg saai als er straks alleen nog maar Ferro's, Gribaldi's, Voltaire's, Concorde's enz. rondhuppelen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:42

Voor een hobby fokker is het niet altijd mogelijk om hengsten met dekgelden van 2000 euro te gebruiken.... Het blijft een hobby, en de jonge hengst kan zich later natuurlijk bewijzen en dan heb jij je afstammeling nog voor een "prikkie"!
En , bewezen hengsten geven niet altijd super afstammelingen, daar zit ook veel "prut" tussen....

mustangscas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:22

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ik zou als paticulier zelf nooit mijn merrie laten dekken met een niet-bevestigde hengst... Ik wil namelijk kwaliteit. Ik heb het dekken met jonge hengsten altijd meer iets gevonden voor de grotere fokkerijen... Maar het is slechts een mening. Tuurlijk moet er mee gedekt worden, anders blijven ze altijd onbevestigd...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:31

wat ik vind is dat jonge hengsten ook de kans moeten krijgen om zich te bewijzen. Dan kun je allemaal wel naar goedgekeurde hengsten toe rennen omdat zij voor het zelfde bedrag dekken, maar wat als die hengsten allemaal dood zijn??? Naar de volgende hengst rennen met zijn allen? Als iedereen dat blijft doen komen er nooit weer geen goede hengsten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:39

Als je vraagt waarom dekken met een onbewezen hengst, kan je ook vragen waarom dekken met een onbewezen merrie?
En daar wordt veel minder over nagedacht heb ik het idee...

Ik gebruik zowel bewezen hengsten als jonge hengsten.
Zeker weten wat er uit komt doe je toch nooit maar ik heb wel enig zicht in wat mijn (oude) merries meegeven aan hun veulens.
Dit jaar gaan er een aantal 3 jarigen bij de hengst. Ook bij een jonge hengst maar ik heb al veulens van die hengst uit de moeders van de 3 jarigen dus ik heb daar wel vertrouwen in Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:47

Marije in jouw geval fok je een ras, daar ligt veel al vast, verassingen komen minder voor en zelfs die kan je herleiden.
In de sportpaardenfokkerij met zijn historie van snelle omvorming en voortdurende aanpassing aan het gebruik is iedere verwachting die uitkomt een verassing.
Men heeft het over merriestammen, maar die komen binnen deze fokkerij veel minder voor en zijn zelden consequent voortgezet. Dat men dat betreurt is duidelijk en het is een goed teken dat merriestammen weer in beeld komen.
Het betekent dat de fokkerij zich gaat bezinnen op kwaliteit inplaats van alleen op kwantiteit en resultaat.
Maar dat komt niet alleen omdat de fokkers wijzer geworden zijn, alhoewel hele groepen zich daarop beroepen, dat heeft met de markt te maken.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:49

Meestal dek ik met de " bewezen hengsten", omdat dat gemakkelijk verkoopt, maar als ik een jonge merrie heb, die zelf nog weinig of geen nazaten heeft, dan kies ik liever voor een jonge hengst uit een bewezen bloedlijn, om te zien wat de merrie doorfokt en dit risico minder kostbaar is dan een "bewezen" hengst.
Zo vind ik Krack C een lekker ding, maar voor mijn nieuwe merrie heb ik toch maar even voor zijn zoon Trento gekozen en wie weet wat voor topper dit gaat worden, kijk en dat is nu de gok en dat is toch ook leuk.