de hengst uptown

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johno

de hengst uptown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:50

hallo,
ben er ik eindelijk uit waar ik mee ga dekken,maar nu kan ik niet vinden bij welk hengstenstation de hengst uptown komt te staan.
wie o wie weet het wel Verdrietig

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:26

Het is nog niet bekend bij welke hengstenhouderij Uptown ter dekking komt te staan.

Wat voor merrie doe je erbij?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 20:35

ik ga er een prstatiemerrie van flamingo x solaris bij doen had ik nog een advies over gevraagd afgelopen week en ik ben er dus uit

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:14

johno schreef:
ik ga er een prstatiemerrie van flamingo x solaris bij doen had ik nog een advies over gevraagd afgelopen week en ik ben er dus uit

Dat is snel OK dan! , op welke gronden maak je deze keuze.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:07

wat voor ons een grote rol speelt is de moederszijde van uptown nl. de carlastam daar hebben we wel eens eerder paarden uit gehad en onze ervaring is dat als die stam er achter zit je vaak hele goede sportpaarden krijgt,dus vandaar Haha!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:06

Tijdens de presentatie in Alverna werd gezegd dat hij ter dekking komt bij van de Bogaard in Aarle-Rixtel .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:33

johno schreef:
wat voor ons een grote rol speelt is de moederszijde van uptown nl. de carlastam daar hebben we wel eens eerder paarden uit gehad en onze ervaring is dat als die stam er achter zit je vaak hele goede sportpaarden krijgt,dus vandaar Haha!

Mooie stam, wel even goed de maat in de gaten houden. Niet alleen Kennedy geeft wel eens kleintjes, maar de Carla stam ook.

Ik ben benieuwd naar de afstammelingen keuring.

Overigens dekstation is niet zo belangrijk omdat veel dekstations door het hele land dezelfde hengsten aanbieden.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:33

Hengstenstation maakt idd niet veel uit omdat bijna iedere hengstenhouder wel verzendsperma van Uptown zal kunnen krijgen.
Ikzelf vind Uptown ook een erg gave hengst! Kan super lopen! en dr zit een mooie bloedlijn achter. Je weet natuurlijk niet hoe zijn nafok zal worden maar iemand moet de eerste zijn! Ik heb er iig wel vertrouwen in Haha!

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:52

ik wist dat kennedy wel eens kleintjes geeft maar van de carlastam wist ik dat niet,nu begin ik toch weer een beetje te twijfelen onze merrie is ook maar 1.62 maar ik had er nog een op de achterhand en dat is universeel misschien dan toch maar die hengst het gaat in ieder geval tussen uptown of universeel.
en achter universeel zit ook wel een mooie moedrlijn Lachen

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:45

johno schreef:
ik wist dat kennedy wel eens kleintjes geeft maar van de carlastam wist ik dat niet,nu begin ik toch weer een beetje te twijfelen onze merrie is ook maar 1.62 maar ik had er nog een op de achterhand en dat is universeel misschien dan toch maar die hengst het gaat in ieder geval tussen uptown of universeel.
en achter universeel zit ook wel een mooie moedrlijn Lachen

Ik vind Uptown aanzienlijk interessanter dan Universeel. Denk dat het belangrijk is dat de merrie zelf kracht in beweging heeft bij een hengst als Uptown. De hengst zelf is goed aan de maat.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:48

klopt uptown is interessanter heb helemaal gelijk in

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:03

MissHIS schreef:
Ik vind Uptown aanzienlijk interessanter dan Universeel. Denk dat het belangrijk is dat de merrie zelf kracht in beweging heeft bij een hengst als Uptown. De hengst zelf is goed aan de maat.

@Misshis:
Wat denk je dat Uptown aan een merrie kan verbeteren ?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:19

Magique schreef:
@Misshis:
Wat denk je dat Uptown aan een merrie kan verbeteren ?

Ja dat is altijd moeilijk te voorspellen, maar het is natuurlijk zelf een hengst met een fantastisch model, front en goede galoppade. Moeder Carina is een hele interessante, bewezen merrie. En dat in combinatie met de Ferro-zoon Kennedy welke zelf ook uit een hele beste merrie komt.

Ik ben nieuwsgierig naar de nafok van Uptown.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:31

MissHIS schreef:

Ik ben nieuwsgierig naar de nafok van Uptown.

Ik ook
maar het verontrust me een beetje dat het moeilijk te voorspellen is

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:37

Als het goed is, is de merrie voor het overgrote deel bepalend voor de kwaliteit van het veulen. De hengst voegt alleen iets toe, maar turnt niet om. Tenminste, zo zou het in mijn ogen moeten zijn. Ik zou er niet blij mee zijn als de inbreng van de hengst zo groot zou zijn dat ik een totaal ander product zou krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:50

Bucephalus schreef:
Als het goed is, is de merrie voor het overgrote deel bepalend voor de kwaliteit van het veulen.

Dat geldt misschien voor de vorming van het karakter, maar ook daar heb ik heel andere voorbeelden van gezien, maar dat de moeder overwegend bepalend is voor de kwaliteit is onzin. Als het zo is kan je meteen wel ophouden met het selekteren van hengsten.

Waarom fokken sommige hengsten dan overwegend goed bij ongeacht welke merrie en doen anderen het tegenovergestelde.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:09

sarabande schreef:
Dat geldt misschien voor de vorming van het karakter, maar ook daar heb ik heel andere voorbeelden van gezien, maar dat de moeder overwegend bepalend is voor de kwaliteit is onzin. Als het zo is kan je meteen wel ophouden met het selekteren van hengsten.

Waarom fokken sommige hengsten dan overwegend goed bij ongeacht welke merrie en doen anderen het tegenovergestelde.

Als de moederlijn bagger is, blijft het bagger, ook al ziet het er nog zo mooi uit. Fokken is in generaties denken. Alleen met een sterke moederlijn houd je type en prestatie vast door te selecteren op die hengsten die alleen op bepaalde punten verbeteren. Maar dat is mijn filosofie. Jij mag natuurlijk je eigen opinie erop nahouden.
Mijn vosmerrie komt uit een stam waarbij je ongeacht de tak telkens weer dezelfde types tegenkomt, ongeacht de hengst die is ingezet. Alleen wanneer een aantal generaties ondoordacht lijnen en types bij elkaar zijn gebracht zonder te letten op wat je wilt consolideren, verlies je uiteindelijk je basis.

De merrie bepaalt voor het grootste deel hoe het veulen wordt. Een slechte merrie zal geen fantastisch veulen brengen, omdat er een tophengst wordt gebruikt. Veel mensen denken echter wel in die trant. Een goede merrie met een sterke erfmassa zal ook met een minder goede hengst geen minkukel geven. Zet je op dat product weer een hengst die past in het juiste fokplan krijg je veelal weer een goed paard.
De merries vormen de basis van de fokkerij. Aan de hengsten wordt over het algemeen teveel invloed toegeschreven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:09

Buc alleen een combinatie bepaald het product. Je kan zowel met een goede merrie een zeer slecht passende combinatie maken als met een goede hengst. Bij de laatste valt dat minder op omdat hij meer kinderen brengt.
Ik geloof in combinaties waarbij ik bijna nooit voor voor de hand liggende kies. Toen ik tegen de heer Werners zei dat ik een goede bruine Welcome had zei hij, laat maar DNA trekken. Het was geen grap en hij is niet de eerste de beste.
Niet de merrie of niet de hengst bepaald hoe het veulen wordt dat doe jij met jouw keuze en jouw smaak en inzicht.
Er bestaat niet zo iets als een tophengst, er bestaan wel hengsten die meer goede producten brengen bij verschillende soorten merries.
En hengsten die het omgekeerde doen, wat dat betreft ben ik benieuwd of Uptown qua vaderdier op zijn vader en grootvader zal lijken.
Wanneer de stam waar jouw merrie uitkomt herkenbaar fokt, zullen de gemaakte keuzes daar vaak op aansluiten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de toppers die jouw merrie intussen gefokt heeft, maar dat terzijde.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:38

sarabande schreef:
....Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de toppers die jouw merrie intussen gefokt heeft, maar dat terzijde.

Ik ben heel trots op mijn eerste veulentje van Rubiquil, dat nu zes maanden oud is. Als je werkelijk geïnteresseerd bent kun je hem eens komen bekijken. Of het een (sport)topper wordt, weet ik niet. Dat kan ik je over een jaartje of twaalf misschien wel vertellen. Wat ik je nu kan zeggen is dat hij op de juiste manier beweegt, een hele sterke achterhand, een super karakter en een fantastisch mooi hoofdje heeft. Hij is volop in ontwikkeling en ik ben heel tevreden. Er is ook heel wat denkwerk aan voorafgegaan. Rubiquil was een gefundeerde en weloverwogen keuze.