Geen reactie op Birthalarm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Geen reactie op Birthalarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 17:27

Mijn merrie Mascotte krijgt als alles goed gaat voor de 3e keer een veulen.

De vorige 2 keer was ze beide keren 14 dagen te vroeg en is het alarm niet af gegaan.

De eerste keer was ik stomverbaast dat er 's ochtends een veulen stond terwijl ze een Birthalarm die op vocht reageert om had. Dus de tweede keer heb ik haar een met een kwik, dus platliggen, alarm omgedaan.

Ook toen stond er weer een vrolijk veulen op stal smorgens Verward .

Ik kan nu wel zeggen ik ga 14 dagen van te voren gewoon op stal slapen, of naar de tv staren, maar heeft iemand mischien nog een andere oplossing??? (barncam ligt helaas niet binnen de mogelijkheden )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:57

ehm..zelf op stal slapen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:12

In de VS wordt veel met het testen van de melk gewerkt. Ik heb het zelf ook een aantal keren gedaan en ik heb er goede resultaten mee gehad. Misschien dat dat een optie is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:28

jeddah schreef:
In de VS wordt veel met het testen van de melk gewerkt. Ik heb het zelf ook een aantal keren gedaan en ik heb er goede resultaten mee gehad. Misschien dat dat een optie is?

Maar dan moet er wel melk zijn toch????
Ze toont niks, nada, niente

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:32

Heeft ze helemaal geen uier?? Phoe, dat wordt allemaal wat lastiger!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:40

Ja wel wat uier, maar tekent niets, geen kegels niets Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:41

Als ze uier heeft en je kan het voor elkaar krijgen een paar druppels melk eruit te melken dan kan je dus de test doen. Die kan je dan vertellen of ze wel/niet binnen 48 uur gaat bevalleen en hoef je dus maar 1 of 2 nachten op stal te zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:46

Hier staat wat over die melktesten.
Een aantal mensen van de Amerikaanse cams gebruiken ze ook en wat ik daar van hoor, lijkt het niet echt betrouwbaar Scheve mond
10 dagen lang volgens volgens de test binnen 12 uur een veulen schijnt nogal eens voor te komen....

Met de birth alarm (kwik), had je dan wel eens vals alarm?
Ik gebruik zo'n alarm al een paar jaar en vorig jaar heb ik voor het eerst gehad dat ie een keer niet af ging.
Maar toen was de singel ook over de schoft geschoven bij de merrie.
Als de merrie niet helemaal plat ligt (door stro misschien?) gaat ie niet af.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:49

Marije beide keren zaten de singels nog keurig op hun plaats. Ik denk dat ik een Houdinimerrie heb Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:50

Ik doe de test zelf, zonder strips en test dus alleen de kleur en hoe het "plakt". Tot nu toe is het langst wat een merrie gegaan is nadat ze volgens de test binnen 24-36 uur moest gaan 48 uur geweest.

Een goede vriendin van mij heeft een merrie die staand bevalt, dan gaat zo'n alarm ook niet af, of wel?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:51

Dan zou ik bokkers inhuren en voor de monitor zetten 's nachts Haha!
Maar niet Rinske want zij komt voor Macy in de ploegendienst *LOL*

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:58

Je moet het alarm eens proberen zonder paard dus iemand die de singel in stal platlegt en iemand die binnen luistert of het alarm afgaat (zo heb ik over 2 jaar op tijd gemerkt dat ie stuk was!!) .Maar ik heb over 2 jaar ook een merrie gehad die geveulend had zonder dat het alarm afging .De merrie had wel alle symptomen dat het zou gaan gebeuren dus ik ben om3 uur eens opgestaan om te gaan controleren en het veulen lag er .De merrie had wel al het stro (een hele berg) naar achter gedaan en het beestje was op de beton geboren Verdrietig ,had al pogingen ondernomen om op te staan en was geschaafd aan z'n sprongen ,heeft daardoor zijn eerste 2 maanden in het verband doorgebracht ,waren echt brandwonden en in de zomer met die vliegen .gelukkig is het nu een ijzersterke jaarling .
Maar inderdaad die alarmen vindt ik toch niet 100%betrouwbaar ,daarbij komt nog dat je er meer dan 3 keer per nacht voor vals alarm opstaat (en ik doe hem meestal al een week of 2 voor de uitgerekende datum aan en dan dragen ze ook nog 2 weken over ,dus vele slaaploze nachtjes gehad .dit jaar komt er toch een goedkoop camerasysteem bij zodat ik als het alarm afgaat ik vanuit mijn bedje kan zien of ik eruit moet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:59

jeddah schreef:
Ik doe de test zelf, zonder strips en test dus alleen de kleur en hoe het "plakt". Tot nu toe is het langst wat een merrie gegaan is nadat ze volgens de test binnen 24-36 uur moest gaan 48 uur geweest.

Een goede vriendin van mij heeft een merrie die staand bevalt, dan gaat zo'n alarm ook niet af, of wel?

Ik heb er ook zo eentje gehad ,maar de merrie ging vlakvoor de bevalling wel eens liggen en dus was ie eerst afgegaan en was ik er dus wel bij *LOL*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:12

Mijn man is erg technisch en er wordt geen alarm omgedaan alvorens die geprobeert is.
Marije, over Rinske, daar waren we nog niet uit he, ik had al appeltaart en bonbons beloofd Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:24

jeddah schreef:

Daar moest ik ook al aan denken!

Een andere manier om de geboorte te kunnen voospellen is temperaturen. Maar dan moet je het wel heel vaak doen, en dat vindt niet elke merrie even prettig.

Anders idd een camera ophangen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 01-01-05 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:24

Rinske komt volgende maand al een keer proefdraaien en ik denk dat ze nog een appeltje heeft te schillen met Macy... Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:27

MarijeR schreef:
Rinske komt volgende maand al een keer proefdraaien en ik denk dat ze nog een appeltje heeft te schillen met Macy... Haha!

zitten we eigenlijk gelijk???

scot 26 maart - 14 dagen Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:29

Macy 23 maart, maar is ook al eens 14 dagen te vroeg geweest Nagelbijten / Gniffelen
Vorig jaar een week te laat maar ze stond wel ruim 2 weken te kegelen...

Als Scot nu beloofd vroeg te gaan en Macy op de afgesproken datum, dan kan het

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 00:00

ik kan scot ook bij jou neerzetten natuurlijk Bloos

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 07:50

Sara, ik heb met beide systemen veel ervaring.

De zweetband (wachtomat?) luistert nog al nauw om daar goede resultaten mee te krijgen, nu in deze tijd van het jaar kan het zijn, dat je de stelschroef een volle draai hoger moet zetten, om een goede reactie te krijgen.

Krijg je te veel vals alarm, omdat de stal temperatuur weer hoger is, dan NIET de stelschroef terug draaien, maar een paar laagjes hydrofyl gaasverband om de voeler wikkelen, dit werkt super.

Persoonlijk, geef ik de voorkeur aan de zweetband, omdat deze in een veel vroeger stadium (1ste weeen) al afgaat, in tegenstelling tot de Birthalarm, die meestal pas afgaat als de daadwerkelijke geboorte al is ingezet.
Alleen is de zweetband in de zomer bij hoge temperaturen practisch onbruikbaar, doordat de merrie's dan constant al enigzins bezweet zijn.
Er schijnt trouwens een nieuwe variant te zijn die naast de voeler ook nog een kwikschakelaar heeft, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Wat betreft de Birthalarm, het is altijd even uitzoeken wat de ideale slaapstand is voor een merrie. Maar bij mij stond de Birthalarm bijna ALTIJD in de KOLIEK stand.
Doordat de merrie's voorafgaande aan de geboorte, altijd wel wat onrustig zijn, wel een keertje rollen, weer opstaan, dan weer gaan liggen, etc. werkte dit bij mij beter dan de stand voor het platliggen. (Bij mij waren de meeste platliggers, tijdens het slapen)

De melktest is een leuk (maar super duur) speelgoedje om er naast te hebben, maar................zoals hierboven al genoemd, bij merrie's die vroeg de biest laten schieten, kan hij soms wel 14 dagen aangeven dat de geboorte er binnen 48 uur aankomt. De SNELHEID waarmee de kleurstrippen veranderen is hierin maatgevend en uiterste zorgvuldigheid een absolute voorwaarde. 1 Druppeltje te veel of te weinig van het een of ander, is al genoeg voor een valse uitslag.
Bovendien, heb je hier geen barst aan , als de merrie pas uier opzet tijdens of vlak na de geboorte.

De kleverigheid van de biest, is wel een goede graadmeter samen met de troebele kleur, maar................. dan moet ze wel al biest hebbenen.......... toestaan dat je aan het uier komt, waar ook lang niet iedere merrie van gedient is Stoom uit je oren .

Al met al, correcte voorspelling van de geboorte, vraagt heel veel ervaring, wat voor de meeste mensen met 1 of 2 veulentjes al geen haalbare kaart is. En op het moment dat je denkt dat je het eindelijk weet......... zet de merrie je weer voor schut, met heel ander gedrag dan gebruikelijk.

De eerlijkheid gebied me om te zeggen, dat ik naast de geboorte alarmen
ook 24 uurs camera controle had, omdat ik altijd meerdere merrie's min of meer op dezelfde uittel datum had en je anders je bed niet meer inkomt.

Een merrie die staande veulent, komt gelukkig zelden voor.
Ik heb het in alle jaren en dik meer dan 100 veulens, slechts 1x meegemaakt en zelfs dat had een oorzaak.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:13

Ik heb een merrie gehad die altijd staande veulent en pas gaat liggen voor de nageboorte. Zaak dus om daarbij te zijn om het veulen op te vangen.

In totaal heb ik nu 15 veulens gefokt, en heb ALLE bevallingen meegemaakt. Niet met alarmen of melktesten, gewoon camera ophangen en ERG goed opletten. Waken dus. Soms 1 nacht, soms een week, maar altijd de moeite waard. Dan maar een beetje moe, jammer dan. Roep desnoods wat hulptroepen in en zorg dat die monitor 24 uur per dag bemand is, dan kun je het niet missen. Wel lastig inderdaad dat jouw merrie geen tekenen vertoond, dat maakt het een stuk lastiger...
Toch maar proberen er volgende keer bij te zijn, de vorige keren is het allemaal goed gegaan, maar als er iets mis gaat trek je de haren uit je hoofd. Succes !

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:24

Jeetje, dat is wel apart, was daar een speciale reden voor Sabiy?

Enkel met een monitor, kan wel als je er maar 1 of 2 hebt, maar wij hebben ook 1 jaar gehad met 17 drachtige merrie's, waarvan er diverse gelijk liepen. En dan is dat niet meer op te brengen. Slapen

Dat jaar had ik trouwens ook 1 nacht, waarop er 3 veulens geboren werden, leek wel een ketting reactie en als je zelf geen inwonend personeel hebt, dan loop je je aardig het vuur uit je sloffies. Haha! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:53

Camera heb ik er al 15 jaar op staan, nog ouderwets met een kabel naar de tv.
Met de alarmen heb ik al zo lang ze bestaan ervaring, en ook met heel wat geboortes.
Deze merrie is gewoon een apart geval Haha! .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:04

sarabande schreef:
Deze merrie is gewoon een apart geval Haha! .

Als je een bewakingscamera koopt, kun je de beelden ook opnemen. Als je dan de bevalling mist, weet je iig hoe de merrie het geflikt heeft!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:08

Mac schreef:
Als je een bewakingscamera koopt, kun je de beelden ook opnemen. Als je dan de bevalling mist, weet je iig hoe de merrie het geflikt heeft!

Ja daar denk ik ook over, maar ik heb ook al aanbiedingen gekregen om te komen waken Haha!