Wie gaat er daadwerkelijk dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Wie gaat er daadwerkelijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 10:34

Ik lees veel vragen over welke hengst bij welke merrie.
Maar zijn deze mensen ook daadwerkelijk van plan om te dekken?

Wie gaat er echt dekken? Of weet het nog niet zeker?
En kies je alleen de super bekende hengsten of pluis je echt alles af naar wat een goede hengst kan zijn?

Tevens ben ik benieuwd of mensen het doen voor de hobbie 'ik heb een merrie en wil wel eens een veulen' of heb je gewoon een echt goede fokmerrie waarvan de veulens wat bijdragen aan de gehele fokkerij?

En.........welke mensen zijn van plan het veulen zelf te houden?

Ben benieuwd!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:45

Beide merries worden aankomend jaar gedekt;
Ilindra door Koss of Hero,
Lisa door Walser of Parcival.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:48

Albert schreef:
Beide merries worden aankomend jaar gedekt;
Ilindra door Koss of Hero,
Lisa door Walser of Parcival.

Bovendien zijn ze nu beide drachtig, Ilindra van Koss en Lisa van OrbaldoII Haha!
We willen erg graag een merrieveulen van Ilindra voor ons zelf om de stam voort te zetten.
De rest wordt verkocht.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:48

Ik heb mijn merrie vorig jaar gedekt, heb gekeken naar mijn budget (klinkt misschien stom, maar voor mij als student wel belangrijk Knipoog) en naar de hengst. Ik wilde iig een dressuurhengst en heb nu een hengst met wel een leuke afstammeling vind ik zelf (Clavecimbel x Uniform).
Het veulen ga ik zelf houden, of er moet veel veranderen, dan niet. Maar zoals alles er nu voor staat, blijft die gewoon lekker bij mij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:49

Ik heb 2 merries en ga 1 sowiezo dekken, bij mijn andere merrie laat ik het even van haar ontwikkeling afhangen. Ze wordt 3. Ik zoek een hengst uit met een bepaald doel en dan moet hij ook nog bij mijn merrie passen. Ik weet niet of mijn merries bijdragen aan de fokkerij maar fokken moet iedereen voor zichzelf weten. Als je er maar goed voor zorgt en er een goed tehuis voor zoekt hoef je er van mij geen hele redenering aan vast te plakken. Al doen serieuze fokkers dat natuurlijk wel. Of ik het veulen van komend jaar ga houden weet ik nog niet, ik wil het eerst graag gezond op de wereld zien en dan beslis ik wel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:57

Mijn merrie is ook drachtig. Het veulen blijft sowieso tot zijn 4e. Daarna zien we wel weer of ie me weer onder de kont weggekocht wordt. Indien het een merrie wordt is dat overigens niet de bedoeling.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:12

Afgelopen jaar had ik 2 veulens, nu zijn er weer 2 merries drachtig en in 2005 gaan er 4 merries bij de hengst.
Van de veulens wordt waarschijnlijk een deel aangehouden en een deel verkocht.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:24

mijn merrie wordt zowieso gedekt. ik overweeg San Brentano.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:24

Mijn oude merrie (11 jr) wordt ook gedekt. De reden is dat ze niet meer in de sport kan lopen wegens een kootbeenfractuur.
Welke hengst weet ik nog niet. Maar het liefst een allrounder. Merrie heeft Z1 dressuur gelopen, maar is qua bloedvoering springgericht gefokt, Ulster x Wathamin x Rigoletto x Grandioos. Dus als iemand een passende hengst weet dan hoor ik het graag. Veulen wordt waarschijnlijk wel verkocht.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:35

Onze merrie (ZZ-springen) wordt door Darco gedekt, we doen haar bij de hengst omdat ze een pees blessure heeft opgelopen. Normaal gesproken verkopen we het veulen niet.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:42

Afbeelding

Deze bijna 3 jarige merrie (v: Manhattan) wordt ook gedekt, ik weet alleen nog niet door welke hengst.
Ook dit veulen is niet direct voor de verkoop.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:47

Beide merries worden dit jaar gedekt. Een dekking staat al vast en de andere wordt een keuze uit vier kandidaten waarbij resp. de nrs. 1 (buiten het KWPN) en 2 (binnen het KWPN) de beste kaarten hebben. Hengsten worden verkocht en de merries (indien ze zijn wat ik voor ogen heb) worden aangehouden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 14:16

Wellicht rare vraag, maar waarom verkoopt het grote deel van de mensen hun hengsten en houden ze de merries?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:19

Onze 14-jarige merrie (Able Albert xx X Uppercut xx, halfzuster van Wisconsin) wordt komend jaar zeker gedekt. We zijn er nog niet helemaal uit welke hengst het wordt, we gaan in ieder geval niet over één nacht ijs met de partnerkeuze en al helemaal niet voor de hengst met het mooiste koppie (anders had ik Karandasj destijds wel laten staan Tong uitsteken ). Momenteel hebben we er een paar op het oog oa Tadmus en Odermus. De laatste was 3,5 jaar geleden mijn tweede keus, ben toen voor Karandasj gegaan.

Resultaat met Karandasj is onze andere merrie (wordt 3) die we komend jaar nog niet laten dekken omdat ze er volgens ons nog niet klaar voor is. Ze wordt begin volgend jaar geprokt, beleerd en vervolgens in conditie gehouden tot de keuring daarna gaat ze tot het eind van het weideseizoen lekker de wei op. In 2006 zien we wel verder, eerst maar eens kijken of en wat er uit de dekking van komend jaar komt Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:33

Ben zelf erg weg van mijn odermus merrieveulen dit jaar. Als je een allround hengst zoekt....
Dimple: een hengst is niet interessant voor je eigen fokkerij en een merrie als het goed is wel, daar kun je mee verder. bovendien kun je een hengst moeilijk thuis houden dus zo raar vind ik het eigenlijk niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:44

[***] schreef:
Ben zelf erg weg van mijn odermus merrieveulen dit jaar. Als je een allround hengst zoekt....

Mijn voorkeur gaat idd uit naar een goede (springgefokte) allrounder, maar een springgerichte hengst die goed op mijn merrie lijkt te passen zal ik zeker niet links laten liggen Knipoog .

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:46

Ik weet het nog niet, het is eigenlijk de bedoeling om mijn merrie eerst eens in de sport uit te brengen, maar als ze zo vreselijk slecht te laden blijft zou het best kunnen dat ik haar aankomend jaar toch weer laat dekken.
Ik heb dit jaar voor het eerst een veulen gefokt en ben erg tevreden over het resultaat Het zou kunnen dat ik weer met Royal Highness dek, maar ik heb ook een aantal andere interessante en in mijn ogen goed passende jonge hengsten op het oog.

Ik dek op dit moment het liefste met een jonge hengst. Die zijn vaak nog niet zo duur(binnen het NRPS iig niet) en verdienen naar mijn idee ook een kans om zichzelf te bewijzen Vorig jaar heb ik iig geen verkeerde keus gemaakt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:23

De Contango gaat de sport in, haar zus van Welcome wordt keuringsklaargemaakt en daarna aangereden.
De Chronos zal wel gedekt worden, waarmee??? hangt van de kwalitiet en geslacht van het komende veulen af.

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:39

wij verwachten 2 veulens dit jaar. een corland en een rovenxx. Waarschijnlijk zal er wel wat verkocht worden. Zijn er nog niet uit welke hengsten we dit jaar moeten doen. misschien heartbreaker,indorado of karandasj en eventueel dezelfde hengsten weer als dit jaar.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:40

Hier wordt altijd gedekt Haha! Hoeveel weet ik nog niet.

Maar dit jaar weer wel experimenteren met nieuwe hengsten. Welke dat moeten we nog wat uitzoeken, wel wat ideeen....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:43

Wat ik me afvraag:
Waar halen jullie de ruimte, tijd en geld vandaan?

Is het nu nog puur hobbie of wordt het langzaam toch net niet iets meer dan dat?

Ik ben uiteraard gewoon nieuwsgierig Haha! maar vraag me dit ook allemaal af omdat ik wellicht met mijn merrie ook wil laten dekken.
Nog niet op korte termijn, maar wellicht in 2006.

Zeker de keuze van de hengsten lijkt me ingewikkeld. Ik weet wat ik mooi vind en wat niet, maar zoals ik het hier lees, weten veel van jullie alle ins and outs van alle hengsten.
Dat ga ik echt niet onthouden maar wel erg interessant om te lezen!

Thanks!

anja88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:21

ik zou het paard laten dekken Vingers aflikken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:23

Ik fok dit jaar waarschijnlijk alleen met Beauty( brentano II) zij gaat naar Indoctro.. ik heb nog wel wat andere hengsten waar ik me nog wat verder in wil verdiepen....maar deze combi doet het goed....

Gamora blijft zoals het nu staat, niet weer gedekt, ik doe haar om het jaar bij de hengst...maar ja,, als het nu weer een hengst is, dan kan het best zijn dat ik toch weer dek,,,ze is word volgend jaar 17 en wil graag een mooi merrieveulen om mee door te gaan.... dus ik hoop op een mooi goodtimes merrieveulen in maart

Het is allemaal liefhebberij......geld verdienen, doe je niet zo gauw in de paardenfokkerij.........

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:30

Hier is het nog puur hobbie Heb thuis geen land dus moet merrie en veulen al ergens onderbrengen voor de zomer, daarna moet het veulen in de opfok tot het drie is. Het is dus ook niet de bedoeling om ieder jaar een veulen te fokken, tenzij dat laden echt een drama blijft, dan zoek ik een stal waar ze in de zomer het land op kan en gaat ze wsl wel vol de fokkerij in...
Waar ik het geld vandaan haal weet ik zelf ook niet, maar tot nu toe lukt het redelijk met mijn bijbaantje naast mijn studie

Heb stiekem wel de ambitie om me later wat meer op het fokken te richten, maar dat is allemaal toekomstmuziek...Eerst mijn studie maar eens afmaken, zorgen dat ik een goede baan krijg en me een huis met stallen en land kan veroorloven *LOL*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:19

ik ga mijn merrie echt laten dekken van het voorjaar,omdat ze niet meer geschikt is voor sport,en ik denk dat ze echt wel wat aan de fokkerij toe kan voegen,het is echt een goede..uit een ster/prestatiestam...ik heb 2 andere mensen gevonden die mee investeren,de kosten delen we door 3en het veulen krijgt ook 3 eigenaars..als het goed genoeg is wordt het aangehouden{ongeacht geslacht} als het niet goed genoeg is{niks bijzonders zeg maar} dan wordt het verkocht,maar het krijgt wel de tijd..je hebt soms laatbloeiers natuurlijk..