goedkope hengst voor Recreatieveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

goedkope hengst voor Recreatieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 11:51

ik wil in 2005 mijn e-ponymerrie laten dekken, alleen ik wil er niet teveel geld tegenaan gooien, het liefst een lichte kleur hengst palomino/schimmel etc.
ik heb wel een hele mooie palomino gezien die voor 150,00 dekt dus rond zo'n prijsklasse wil ik blijven zitten weet zo'n hengst (te vinden)? ik wil het liefst een hengst (voor recreatie-veulen) die een sterk achterbeen heeft Lovers , en een klein sterk hoofd Pling . de merrie is bruin met donkere benen 1.54 en heeft een kolletje (niet echt belangrijk maarja) ze heeft geen papieren ofzo...
wie weet er een leuke/mooie hengst????????????

groeten Nathalie

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:39

12 jaar en je dan al met Fokkerij bezig houden??? Verward

En voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten gaat ook niet echt makkelijk.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:44

Koortje heeft gelijk, daarbij komen de kosten pas nadat het veulen geboren is en die zijn even hoog voor een goede als voor een slechte.
Met als toevoeging dat je met kennis van de achtergrond van je merrie meer kans hebt om een gezonder veulen te fokken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:07

Koortje schreef:
12 jaar en je dan al met Fokkerij bezig houden??? Verward

Leeftijd maakr in mijn ogen helemaal niks uit. Als ze zich er mee bezig wil houden, waarom niet.

Maar ik denk dat je wel het advies van de kosten ter harte mag nemen en als je alles bij elkaar optelt kan je misschien beter een veulen of jong paard kopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:15

Je kan natuurlijk ook gewoon verder sparen en een recreatie paardje kopen reken maar uit: dekgeld €150 (dat is wat jij wilt uitgeven) eventuele veeartskosten, entingen etc 1 malig is ook ongeveer €250,00 dan stalling of weidegang + hoefsmid is ong €100,00 p/m als je een goedkope stal hebt of opfok. dan reken ik de spullen en eventuele risico's etc niet mee. dan doe je dat stalgeld X 36 = €3600,00 en dan heb je er nog niet opgezeten of wat dan ook mee gedaan. Haha! kun je toch een leuk paard mee kopen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:05

chantal1 schreef:
Leeftijd maakr in mijn ogen helemaal niks uit. Als ze zich er mee bezig wil houden, waarom niet.

Dat is betrekkelijk lijkt me een 12 jarige is nergens aansprakelijk voor. Zelfs als zij een hengst van 150 euro bestelt zal die toch niet dekken voor een ouder zich garant stelt voor de kosten. Dat aspect zie ik niet terug in de vraagstelling.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:08

Je hebt met een veulen veel kosten en een groot r risico. Het veulen kan dood gaan of een aandoening hebben waardoor hij niet geschikt is om op te rijden. Mss is het handiger om een paardje te kopen die al 3 is.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:45

sarabande schreef:
Dat is betrekkelijk lijkt me een 12 jarige is nergens aansprakelijk voor. Zelfs als zij een hengst van 150 euro bestelt zal die toch niet dekken voor een ouder zich garant stelt voor de kosten. Dat aspect zie ik niet terug in de vraagstelling.

Misschien staan de ouders er wel achter en zeggen ga maar een hengst zoeken van rond de 150 euro Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:53

miisshOrse schreef:
Misschien staan de ouders er wel achter en zeggen ga maar een hengst zoeken van rond de 150 euro Verward

Waar lees je dat?
Wanneer iemand van die leeftijd een dergelijke vraag stelt en daar serieus antwoord op wil is de toevoeging, mijn ouders staan er achter, van evident belang.

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:01

MESCHIEN HEEFT ZE OOK NOG OUDERS??

Maarjah ik vind het iederegeval heel leuk voor je dat je een veullentje wilt gaan fokken!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:51

mijn ouders staan er 100% achter en ik hoefde alleen maar de vraag te stellen, en er hebben er een paar gelijk: mijn ouders betalen alles dus die willen liever niet te hoog gaan!!! als ik een geschikte hengst heb gevonden, bellen mijn ouders met de eigenaar van de hengst en zij zorgen dat de merrie naar die stal gaat etc. etc. etc.!!! waarom denken jullie dat ik alles ga doen, het antwoord dat je met alle kosten zoveel kwijt bent dat je beter een nieuw paard kunt kopen... dat kun je wel tegen iedereen zeggen die een veulen wil gaan fokken toch?!!!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:53

mijn ouders staan er 100% achter en ik hoefde alleen maar de vraag te stellen, en er hebben er een paar gelijk: mijn ouders betalen alles dus die willen liever niet te hoog gaan!!! als ik een geschikte hengst heb gevonden zijn het mijn ouders die zorgen dat de merrie naar die stal gaat etc. etc. etc.!!! mijn ouders betalen ook de stal maar geldt dat van dat hoeveel het gaat kosten en je dan misschien beter een ander paard kan kopen ook niet voor heel veel mensen die een veulen willen fokken???

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:54

het verhaal boven mijn verhaal hoort er niet... is verkeerd gegaan

annemiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:32

pffff wat een antwoorden krijgt dat meisje zeg van jullie.

Daar vraagt ze toch niet om, en diegene die haar profiel helemaal hebben gelezen zien toch ook wel in dat ze er daar thuis meer verstand van hebben. Ze hebben meerdere pony´s thuis waronder ook al een drachtige. Ze heeft het gelukkig zelf ook al duidelijk gemaakt.

op marktplaats bieden ze ook wel eens dekkingen aan.daar zou je ook eens tussen kunnen kijken OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:01

Ik zou mij eerst bezig houden met de bouw, karakter en het gangwerk van jouw eigen merrie en wat eraan verbeterd moet worden. Kleur is nogal ondergeschikt.
Ook een recreatiepaard moet gezond zijn, goed in elkaar zitten en een fijn karakter hebben.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:12

thnx voor de antwoorden OK dan!
ik zal haar eens goed bestuderen haha
ze mag wel wat meer swung hebben in haar gangen
en iets meer front

groeten nathalie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:23

Voor een leuke kleur D-pony: romantic Popcorn. Volgens mij is deze hengst 180 euro, wildkleur.
Fokt ronde gespierde dieren (soms wat propperig) dieren, wel sterk. Wel leuke types. En zo nu en dan wildkleur (de veulens die ik ken hebben allemaal een wildkleur).

Nadeel: volgens mij moet je met je merrie langskomen (zij komen niet met sperma langs), en de hengst staat nabij Groningen (Thesinge).

Verder hebben ze ook nog Ricardo (150 euro dekgeld). Hier weet ik weinig van, behalve dat ik de hengst wel eens heb gezien.

www.romantico.nl

Hoe het evt. later met het verkrijgen van een VOL papier zit weet ik niet. Voor mij is zoiets wel belangrijk, en daarom zou ik zelf deze hengsten niet gebruiken (Popcorn is volgens mij wel weer EASP goedgekeurd). Maar misschien vinden jouw ouders papieren niet belangrijk.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-12-04 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:31

tnx ik was die hengsten ookal tegen gekomen en ging toen ook uit van dat soort... de kleur en de prijsklasse mijn oog viel meteen op Ricardo...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:17

je moet wel een beetje naar de stokmaat kijken. Wil je nog een pony of graag over 4 jaar een paardje in de wei?

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:49

Ik lees hier vaker dat het fokken van een veulen voor jezelf wat kosten betreft net zo duur is als wanneer je nu een 3 jarige koopt.

Dat klopt natuurlijk wel , maar er zijn genoeg mensen die de aanschafkosten van een 3 jarige nu niet in een keer op tafel kunnen leggen.

Als je dan je eigen merrie laat dekken dan zijn die kosten nog te overzien en als het ware in maandelijkse termijnen te betalen ( ik bedoel dan de opfok-kosten van het veulen tot 3 jarige)

Het blijft natuurlijk altijd een gok of het veulen gezond geboren word en goed opgroeid.

Ik zou in ieder geval voor jouw merrie een niet te kleine hengst uitzoeken want je groeit zelf ook door en het zou sneu zijn als je er te groot voor bent tegen de tijd dat je er op kan gaan rijden.

Een ander alternatief is misschien om een veulen te kopen.
Die zijn ook niet zo heel duur , zeker in deze tijd niet.

Succes in ieder geval ! Lachen

Groetjes, Kitty.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:54

Houdt er echt rekening me dat er van alles mis kan gaan.
Na de geboorte van Ustinov bleef Ilindra aan de nageboorte staan.
DA is eerst s'nacht geweest voor extra weeenopwekkers maar nog kwam het er niet af.
s'Morgens is hij weer geweest om de nageboorte er met de hand uit te peuteren (duurde bijna 2 uur) en daarna is hij de rest van de week geweest om te speolen.
Dit kostte alles bij elkaar bijna 1000,= gulden.

Als je eraan begint zorg dan voor een goede spaarpot voor het geval er iets mis mocht gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:06

NathalieW schreef:
dat kun je wel tegen iedereen zeggen die een veulen wil gaan fokken toch?!!!

DAt doen ze dan ook! Knipoog
ik begrijp je wel hoor. Feit is dat het kopen van een 3 jarige minder risico in houdt, goedkoper is etc etc. Dat is gewoon zo. Maar.... iets van jezelf fokken is natuurlijk leuker. Dat heb ik ook. En daarom wil ik ook een veulen fokken met mijn merrie, hoewel ik weet dat ik beter iets kan kopen omdat dit goedkoper is.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 14:01

tnx voor alle reacties...
ik zit gelukkig met een DA op het erf... ik sta aan een kliniek.
maar weet iemand een geschikte hengst? de stokmaat ook e-pony (grote e-pony of klein paardrond de 1.60) ik heb nu zelf ook een 3jarige... 1.57 dus dat wordt ooknog een paard...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 14:02

er staat nu bij ons op stal een bonte hengst van ook ong 1.55 maar die is rond de 2 jaar... dus dat wordt anders nog ff w88

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 16:57

want die loopt ook erg mooi en heeft heel veel front... dus misschien kan die Wodka dekken...