Kleur van veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easter

Kleur van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:56

Hey,

Wie weet waar ik kan zien hoe groot de kans op een bepaalde kleur veulen is? Welke site?
Of miss weet iemand hoe ik dat zelf uit kan rekenen?

Alvast bedankt!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:15

Er zijn geen kant en klare sites omdat het wat ingewikkelder is dan bijvoorbeeld gewoon intikken zwart x zwart = zwart!

Om te beginnen moet je weten welke kleur de ouders hebben.

Met een paar basis gegevens kom je al redelijk ver:
Zwart is dominant over vos
Schimmel overschaduwt alle kleuren en patronen; een schimmel wordt met een basis geboorte kleur geboren, bijvoorbeeld zwart, vos of bruin.

Heel handig is het om de kleur van de voorouders te weten, en indien mogelijk de kleuren van de veulens die de merrie al heeft gehad.

Met de basis gegevens kan je dan gaan puzzelen op de aanwezigheid of afwezigheid van:
zwart (E), vos (e), agouti (A of a), schimmel (G of g), creme (Ccr), dun, en de bonte patronen.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:03

op www.paardenfokken.nl staat onder het kopje kleurcalculater een soortvan rekenmachine als je intypt: zwart+zwart = 50& ... enz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:02

Ik heb de kleurencalculator net gebruikt maar volgens die telkast kan ik geen bruin veulen hebben.
Schimmel merrie, zwart geboren X zwarte hengst = bruin veulen en volgens die telmachine is de kans 0 %

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 01:22

Dat klopt ook Alane, waarschijnlijk was de merrie dan niet echt zwart, want zwart x zwart kan ook nooit bruin worden.
Dus of 1 van de ouders is niet echt zwart, maar heel, heel donkerbruin, of het veulen is niet bruin, maar toch zwart.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:47

Ik vermoed ook dat de moeder heel donkerbruin was, ze was al vrij wit met nog een paar appeltjes, zwarte benen, zwart/witte manen en staart , haar moeder was schimmel (geboorte kleur ??) haar vader palomino.
het veulen, bijna 2 jaar inmiddels, is toch echt bruin. Afbeelding
De vader van het veuen staat als zwart op papier.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:55

Het is met die schimmeld gewoon heel moeilijk te zien. Als ze als veulen niet correct geidentificeerd zijn, kan het later haast nniet meer. Mijn schimmel (zie avatar en profiel) lijkt ook alsof ze zwart of bruin geweest is, ze heeft dan ook zwarte onderbenen en zwarte manen en zwart in de staart, maar ze was als veulen toch echt vos. Schimmel kan leuke en rare dingen met de basis kleur doen !

Helaas is je foto een kruisje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:24

die foto staat ook in mijn profiel.
Ik heb nu een schimmelmerrie waar op papier stond vos.... terwijl ze nu toch geheel wit is. Vos is nu verwijderd en er staat schimmel, wat eigenlijk weer jammer is voor eventuele kleinkinderen.
Wij hebben dit jaar een schimmel vos geboren, terwijl zijn halfzuster bruin geboren schimmel was.
Ik heb een donkerbruine uit een vos merrie gehad en een kennis een vos uit 2 X bruin, terwijl ik uit mijn bruine X diezelfde bruine hengst een donkerbruin veulen had. Soms denk ik de kleurvererving te snappen maar dan is er weer een fokprodukt en dan snapst ik er niets meer van.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:31

Van welke snap je het niet dan? Het is in feite heel simpel, zolang je onthoudt dat Vos zich wel kan verstoppen en Zwart en dus ook Bruin niet.

Zwart is dominant, kan zich niet verstoppen
Bruin maakt een zwart paard "rood" behalve zijn manen, staart en benen en dat kan zich ook niet verstoppen, dat is een "laagje" wat over Zwart heen zit.
Vos kan zich wel verstoppen achter zwart (en dus ook achter bruin, want bruin is zwart + laagje) en dus kun je uit 2 Zwarte ineens een Vos krijgen.

Vos kan zelf niks verstoppen, vandaar dat Vos x Vos altijd Vos is.

Schimmel is eigenlijk net als Bruin, een laagje wat er bovenop komt, alleen heeft het een ander effect, het paard wordt geleidelijk aan wit.

Alles in de kleuren zijn gewoon "laagjes" die boven op Zwart en Vos komen. Bijna alles is Dominant en is dus te zien als het aanwezig is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:22

ik heb een bruin veulen uit een zwarte vader X een donker bruin geboren schimmel uit een ?? geboren schimmel moeder X palomino vader.

dan zou dus de moeder ?? geboren schimmel ook bruin geboren moeten zijn?
Maar wat doet palomino dan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:56

"...dan zou dus de moeder ?? geboren schimmel ook bruin geboren moeten zijn?
Maar wat doet palomino dan? ..."

De moeder ?? moet ook een bruin schimmel zijn als zij een donker bruin schimmel uit een combinatie met een palo heeft gehad. Zij (??) heeft de zwarte, agouti en schimmel genen doorgegeven aan haar dochter.
Aangezien palomino een dubbel verdunning is op vos, heeft de palomino vader een van zijn vos gene doorgegeven, de creme gene heeft hij waarschijnlijk niet doorgegeven.
Maar let op!= als deze dochter merrie (donkerbruin schimmel) ooit een verdunde gekleurde veulens geeft op een basis kleur hengst (bijvoorbeeld palo veulen uit een vos hengst) dan kan het zijn dat zij niet een donkerbruin maar een smokeyblack is!

De dochter merrie = Ee Aa Gg C?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:16

kijk dat bedoel ik nu... denk ik dat ik het snap is er weer een maar... Haha!
Ik ken uit de moeder maar 2 veulens: Choice bruin en Angel bruin geboren schimmel, wel donkerder bruin dan Choice.
Choice
daar staat een foto van choice in haar geheel en een foto van de vader.